Finansavisen Premium ble med da den nye vesken Iris skulle produseres i England. Foto: Mulberry

Veskenapp

Åpner du vesken din kan Mulberry-designer Johnny Coca si deg hvem du er. Dette er Mulberry-universet.

– Den beste måten å forstå en kvinne på er å åpne vesken hennes. Den representerer hele personen. Du kan få elementer fra et helt liv inn i en veske.

Johnny Coca, den eksentriske og elskverdige sjefsdesigneren i Mulberry lener seg over bordet. De firkantete brillene rammer inn et blikk som har våknet. Italieneren er medievant, og snakker medietrent, men interessert om alle temaer. Men nå får nå snakke om sin kjærlighet til håndvesken. Det hagler plutselig med tanker og bilder på hva den kan representere.

Sjefsdesigner i Mulberry Johnny Coca. Foto: Brian Cliff Olguin

- En stresset og nevrotisk person har medisiner med seg. En mor har alt hun trenger til sine barn. Andre skjuler hemmeligheter. En veske er personlig, sier han.

Mulberry lanserte i sommer en ny veskekolleksjon, og det egentlig den som skal snakkes om. Mulberry startet opp i 1971. Den gangen var det Roger Saul og hans mor som primus motor. De forsvant ut i 2002. Siden har selskapet vokst, og er blant annet børsnotert på London Stock Exchange.

Merket var en gang et symbol på det britiske, på håndverk, lær og tradisjoner. Men verden har endret seg og de siste årene har merket måtte kjempe hardere for kunder, oppmerksomhet og salg.

Noen av grepene har funket. Andre ikke.

Snuoperasjon

Ansettelsen av Coca som sjefsdesigner kan være det for alvor fikk fart på snuoperasjonen. Særlig med tanke på at selskapet i to år før dette var uten noen designsjef overhodet, og det holdt på å føre merket ut på ville veier.

Fabrikken til Mulberry ligner mistenkelig på alle fabrikker portretert i 80-tallets barne-tv-serier. Foto: Brian Cliff Olguin

Men dette er altså tatt grep om av Johnny.

I år er det Iris, Millie og Keeley som er navnene som skal drive selskapet videre.

- Denne sesongen må jeg gi et navn og en personlighet til alle veskene. Millie skal være myk og fra landet. Killey var mer punkete og morsom. Iris skal være fresh, kul og sofistikert. Litt casual men ikke for mye, forklarer Coca.

Til PREMIUM. Reportasje om Mulberry og deres fabrikk i Somerset, England. Foto: Brian Cliff Olguin

Et par timer unna er produksjonen av Iris i full gang. Fabrikken i Somerset ligger tett på Bath, som er den eldste byen i Storbritannia, oppkalt etter de gamle romerske badene som fantes her den gangen det også var romere i skogene her. Nå er området et av de dyrestet i England.

Brideshead Revisited ligger tett i minnet når man reiser langs åkre og gamle steinhus.

- Jeg har jobbet her i 12 år. Før jobbet med jeg med handlevogner. Kona mi spurte aldri om handlevognene, sier han, og fortsetter:

- Folk lurer på om hun har mange vesker. Vel ja, hun har jo det.

Pete Carver ler hjertelig. Mens hovedkontoret i London er polert, vakkert og striglet, er dette en ordentlig, britisk fabrikk. Den middelaldrende briten står ved et samlebånd, og det er rett før du venter at kjenningsmelodingen til den gamle barne-tvserien Bertha skal begynne å spille.

Stemningen er god på samlebåndet hos Mulberry, selv om Pete Carver styrer etter strenge regler og rutiner. Foto: Brian Cliff Olguin

Lang vesketid

Carver har jobbet ved fabrikken siden 2007. Her jobber også hans sønner og den ene sønnens forlovede. Broren til Carver jobber også her. Han går langt i å beskrive hele bedriften som en familie.

- Luksus for oss handler ikke bare om selve vesken. Det er nøyaktigheten som ligger i detaljene og hele opplevelsen, uavhengig av hvor og hvordan kunden kjøper vesken. Det skal være noe som er laget for å vare, forklarer Carver, og fortsetter:

- Kunden skal vite at de skal ha produktene våre i mange år, og gjerne la dem gå i arv.

Mens Johnny Coca kom inn som kreativt overhode i 2015, har Carver vært i bedriften siden før finanskrisen i 2007. Mens kreative stjerner ofte flytter på seg, er sannsynligheten stor for at Carver blir her til han pensjonerer seg.

Håndarbeidet handler om detaljer og detaljer. Det er ingen rom for feil på vesker til 10-20.000 kroner. (1 / 6)

- Vi er den største produsenten av lærvarer i Storbritannia. Det er vi selvsagt svært stolt over. Så er det en utfordring å utvikle oss og følge tiden, og samtidig være tro mot merkets arv. Det er det som gjør det spennende, forteller han.

Han ser ut som godhjerteten selv, om dette var en BBC produksjon fra den britiske landsbygda. Han er også vært godt likt og er stadig rundt og prater med de ansatte. til tider med streng mine, men med mye omsorg.

Talentjakt

Mange kommer inn svært unge og blir her hele livet, forklarer han og fortsetter:

- Vi tar det vi gjør seriøst, men vi tar ikke oss selv så seriøst.

Til PREMIUM. Reportasje om Mulberry og deres fabrikk i Somerset, England. Foto: Brian Cliff Olguin

For mens Mulberry har outsourcet produksjon til Asia, er det likevel ikke snakk om at en veske fra firmaet er laget noe annet sted enn i England. Det er utenkelig, mener Carver.

Tilbake i London er Coca i gang med å fortelle om hvordan han endte med å tegne håndvesker. Egentlig skulle han bli arkitekt.

- Jeg holdt på med arkitektur og interiørdesign. Og så oppdaget jeg at vesker er som å designe bygninger. Jeg begynte ikke å designe for mote og fashion. Det var et arkitektuelt perspektiv. En veske er som et lite hus, sier han, og fortsetter før noen rekker å spørre hva i all verden det er han snakker om.

- De bygges opp fra bunnen. Men det er så mange forskjellige måter å bygge dem på. Alt handler om innhold, materiale og volum. Det er en liten bygning. Og det ga meg en enorm inspirasjon.

Louis Vuitton og Céline

Coca har bakgrunn fra Louis Vuitton. Deretter tegnet han noen av Céline`s mest kjente vesker. Han var kjent for være opprørsk og eksentrisk.

Så for fem år siden ringte et av de mest konservative merkene i Storbritannia.

- Jeg likte det provoserende. De var mye mer klassiske og konservative. Men det var et spennende merke, forteller han.

Skinnet til Mulberry er temmelig kortreist. Foto: Brian Cliff Olguin

- De var jo godt kjent i Storbritannia, med sine ikoniske former. Men de var veldig opptatt av det britiske. Og det britiske er helt forskjellig her og i utlandet. I utlandet er dette en nasjon av kulhet og klasse. Jeg kan ikke lage noe bare for å please kundene i et land. Jeg må designe noe som pleaser verden, med et britisk DNA.

Til PREMIUM. Reportasje om Mulberry og deres fabrikk i Somerset, England. Foto: Brian Cliff Olguin

Han tenker alltid på vesker sier han, men helgene bruker han på å kikke på folk.

- Jeg forsøker å sitte ute der folk beveger seg. Jeg ser på hva som skjer i gatebildet. Noen ganger kan du lage en fantastisk kjole eller en sko uten å snakke med noen. Men når du lager vesker må du snakke med kvinner og høre hva de trenger. Og du må samtidig gi dem noe de ikke visste de trengte. Du må ut og kikke, sier han engasjert.

Lørdager er favorittdagen.

- Da sitter jeg alltid på en terrasse og ser på kvinner, på menn og på barn. jeg leter etter det stilige i det normale. Fra løpesko til vesker. Du må se hvordan noe bruker og så projisere reisen til folk. Det er alt.

De tre nye veskene Millie, Kelley og Iris. Foto: Mulberry
De tre nye veskene Millie, Kelley og Iris. Foto: Mulberry
De tre nye veskene Millie, Kelley og Iris. Foto: Mulberry

IRIS

Iris er motehusets aller nyeste tilskudd i veskefamilien, og har allerede fått stor oppmerksomhet grunnet den moderne silhuetten. Muligheten til å bytte hank i ulike farger gjør så vesken kan tilpasses enhver stil. På mange måter er det slik en klassisk håndveske skal se ut i 2019, og er en mulig konkurrent til Mulberrys Bayswater Bag som ble lansert i 2003. På mange måter er vesken et minimalistisk supplement til den britiske stilen motehuset er kjent for. Helt siden Mulberry lanserte vesker for første gang i 1979, har de vært kjent for å ha knekt koden, da veskene stadig havner på bestselger-listen verden over. Iris er intet unntak, da gammel Hollywood-glamour er blandet med den britiske signaturen til Mulberry.

Vesken kommer i ulike fargetoner, og i to ulike størrelser. Hanken er avtakbar og kan byttes ut med den fargekombinasjonen man selv ønsker for et personlig preg.

MILLIE

Bucketbag, eller poseveske, er en gammel traver som alltid kommer tilbake i trendbildet grunnet dens multifunksjonalitet og stilsikre form. Denne gangen har Mulberry gjort nok en vri på vesken, etter flere lignende modeller oppgjennom årene. Millie er en klassisk hverdagsveske, som passer både til jobb og over skulderen på en shoppingrunde. Fargekombinasjonene og duskene som er sentrert på vesken gjør den likevel moderne og at den skiller seg ut fra tidligere modeller av samme sort. Kalveskinnet og det gode håndverket sikrer vesken et livslangt løp.
Vesken kommer i ulike fargekombinasjoner, som sennepsgul, burgunder og brun.

KEELEY

Selv om Mulberry på mange måter er kjent for å lansere tidløse produkter til fordel for trendjaget, har de denne sesongen gjort et unntak. Vesken Keeley er på mange måten en sikker investering grunnet de klassiske fargekombinasjonene, men både kjettingen og overraskende mønstermikser gjør den likevel mer dagsaktuell enn tidløs. Kjetting har denne sesongen fått et comeback, og er selve nøkkelen til Keeley. Metalldetaljene resulterer i en chic veskemodell for den trendbevisste kunden. Metallet kommer i både sølv og gull, og fargekombinasjonene er utallige. Velg mellom nøytrale farger som burgunder og sort, eller gå for en Keeley som skiller seg mer ut med overraskende mønster.

Les også