+ mer
Finansavisen Premium tok med Gustav Magnar Witzøe ut i marka kledd i Barbour. Foto: Eivind Yggeseth

Det eneste plagget både Dronning Elisabeth og Steve Bannon eier

De burde gått ut av dagligmoten for mange tiår siden, men voksjakkene fra Storbritannia har aldri vært mer populære.

Styling: Karen Elieson, Style Management.

Voksjakken har tatt en snodig plass i Norge. Det norske folk flest la sin elsk på anorakken for lenge siden. Og med tekniske klær ble det enda verre. 

Nordmenn trekker i signalfargede skalljakker selv på forretningsreiser til utlandet, og det er aldri vanskelig å spotte en nordmann på en flyplass.

Men det er en annen jakke som også har fått en forbausende sterk plass i det norske, værbitte landskapet. Voksjakken. Og særlig de fra Barbour.

Hatt fra Barbour: 399 kroner. – Beaufort i oliven fra Barbour, Steen & Strøm: 3.599 kroner. – Slips fra Fiorio, Ferner Jacobsen: 1.150 kroner. – Tweedvest fra Frislid, Høyer Eger: 1.899 kroner. – Skjorte fra Stenströms, Høyer Eger: 1.399 kroner. – Bukse fra Berwich, Ferner Jacobsen: 1.600 kroner. – Sko fra Cavour, Cavour: 5.000 kroner. Foto: Eivind Yggeseth

Lite er så britisk som Barbour. Klesmerket feirer nå 125 år med voks og rutete for, og har over et århundre karret seg inn i den britiske folkesjelen.

Populær i alle samfunnslag

Dronning Elizabeth er blitt avbildet i sin Barbour-jakke jevnlig de siste tiårene. Det samme er hele hennes familie. Og nesten samtlige britiske kjendiser. Jakkene dukker opp overalt. På bønder. Overklasse. Studenter. Pensjonister. Statsministere. 

Lady Diana var en av omtrent samtlige britiske kongelige som er blitt sett i en Barbour gjennom årene. Foto: Getty

På den utskjelte høyrevridde amerikaneren Steve Bannon og den venstrevridde grekeren Yanis Varoufakis, som tidligere var Hellas’ finansminister.

Hvordan er det mulig å skape et produkt som er så knyttet til den mytiske britiske overklassen og samtidig så klasseløst?

Kanskje er det ikke så rart likevel at nordmenn liker jakken. Da Barbour startet produksjonen i 1894 ved River Tyne nordøst i England, var ideen å utstyre arbeidere og fiskere med selskapets voksede ytterklær.

Vannresistente arbeidsklær fantes allerede, men hadde historisk sett vært rester av seil dynket i fiskeolje, som ikke luktet spesielt godt.

Fra fiskebåt til motorsykkelen

Barbours brukte i stedet en kombinasjon av linolje og bomull som ikke luktet og de lange silhuettene ble raskt populære i lokalmiljøet.

Det skulle likevel ikke gå lang tid før merket etablerte seg internasjonalt. Etter at sønnen Malcolm produserte en egen postordrekatalog for selskapet, begynte Barbour å sende produkter til resten av Europa, Chile og Hong Kong.

På 1930-tallet utvidet selskapet tilbudet til å også inkludere motorsykkelklær, i konkurranse med Belstaff som også produserte voksjakker. 

Det var spesielt en kjeledress produsert spesifikt til International Six Day Trials i 1936 som fikk mye oppmerksomhet i racet, siden de tøffe værforholdene krevde klær som holdt regnet og vinden ute.

Klærne ble omfavnet av motorsykkelmiljøet og hypen ble ikke akkurat mindre når Steve Mcqueen brukte en av dem under en Six Days Trial i 1964.

Steve Mcqueen i Barbours motorsykkeldress i 1964. McQueen bidro sterkt til at selskapets motorsykkellinje, Barbour International, tok av. Foto: Getty

Barbour har vært produsenten alle klasser tåler trynet på. Men mer enn noen andre er det spesielt én familie som har definert Barbours image. 

Dronningens stempel

Allerede i 1974 mottok Barbour sitt første kongelige distinksjon av Prins Philip, Duke of Edinburgh. Bare åtte år senere fulgte Dronning Elisabeths godkjenning som tok merkevaren til et helt nytt nivå.

Grunnleggeren døde ung, og sønnen Malcolm tok merket ut i verden. Likevel er det er antagelig Dame Elisabeth Barbour som skal ha mye av æren for selskapets posisjon i dag. 

Den nå 77 år gamle, adlede overklassekvinnen kom inn i selskapet da hun giftet seg med John Malcolm Barbour, som var grunnleggerens oldebarn.

Det var hun som blant annet har stått bak Beaufort, merkets desidert mest populære modell. 

Den ble først designet til jakt og var franskinspirert heller en britiske fiskere og bensinhoder, og kjennetegnes med sin lange silhuett og ruglete krage i burgunder velur.

Tweed-jakke fra Barbour: 2.799 kroner. – Bukse fra Berwich, Ferner Jacobsen: 2.000 kroner. – Skjorte fra Alan Paine, Ferner Jacobsen: 1.400 kroner. – Genser fra Luca Moretti, Høyer Eger: 1.799 kroner. – Slips fra Stenströms, Høyer Eger: 899 kroner. – Ludwig Reiter sko, fra Cavour: 6.500 kroner. – Skjerf fra Drake’s, Høyer Eger: 2.699 kroner. Foto: Eivind Yggeseth
Foto: Eivind Yggeseth
Video: Karoline Elgesem

Bond og bønder

Men også populærkulturelle innslag har bidratt til selskapet suksess. Ingen filmkarakter selger mer jakker og produkter enn James Bond.

Scenen med Daniel Craig på den skotske landsbygda i filmen Skyfall fra 2007 er blitt et av de mest populære Google-søkene innen herremote, og internett har levert.

Jakken er en mer moderne take på voksjakken, med sydd innsving og et kortere snitt. Tar du en tur innom en Barbour-butikk på den britiske landsbygda skiller utvalget seg monumentalt fra det du finner i stativene på Steen & Strøm.

Barbour har alltid vært forståelig, praktisk og enkelt. Jakkene har vært med i krig og fred, henger på folks hytter og verner dressjakker i byene. 

Kanskje i hundre år til.

Bukse fra Incotex, Ferner Jacobsen: 2.799 kroner. – Oilskin vest fra Barbour: 2.499 kroner. – Turtleneck fra Tiger of Sweden, Høyer Eger: 1.399 kroner. – Genser fra Fram, Høyer Eger: 2.199 kroner. – Hund: Priceless. Foto: Eivind Yggeseth
Foto: Eivind Yggeseth
Premium
Mote