MOTERIKTIG TRIO: Gunnhild Hasla (f.v.), Charlotte Fische og Elisabeth Stray Pedersen setter opp showroomet No. 3 fra lørdag 18. januar og ut neste uke, og skal presentere norsk design i Paris. Foto: Iván Kverme

Alle gode ting er tre

En tur til Manhattans gater ledet til et moteriktig samarbeid. Nå går merkevarene Moiré, Hasla og ESP sammen om å vinne den internasjonale oppmerksomheten i Paris.

– Det er viktig at man får en viss følelse av merkevarene når man kommer inn døren, sier Charlotte Fische, som står bak merkevaren Moirè sammen med Linn Sannes Breivik-Ribeiro. Hun er midt inne i beskrivelsen av det som skal bli et showroom i Paris de neste dagene. Sammen med Elisabeth Stray Pedersen bak merkevaren ESP, og Gunnhild Hasla bak smykkemerket Hasla skal de sammen reise til byen med bagetter og bereter for å presentere norsk design.

De håper på internasjonal trafikk fra innkjøpere slik at de kan få innpass i noen av verdens ledende butikker. Er de heldige dukker kanskje Vogue opp i tillegg.

– Merkene våre står bra sammen, noe vi fant ut etter en tur til New York i fjor, sier Hasla. Både Moiré, Hasla og ESP samarbeider med Norwegian Fashion Hub, en moteklynge som blant annet hjelper merkevarene med internasjonalisering. Det var under turen til USA at de fikk øyne opp for hverandre, og startet planleggingen av en felles presentasjon. 

– De fleste merkevarer står jo svakere alene. Ved å sette opp et showroom sammen, kan vi vise flere spekter av norsk design. Vi har blant annet bærekraftig denim, ull og smykker. Tre forskjellige produktgrupper som snakker bra sammen, forteller de.

Tar samme vei

Alle veier fører til Rom heter det, men i motesammenheng er Roma byttet ut med Paris. Paris har lenge vært et motemekka, verdens motehovedstad – et samlingssted for verdens ledende motehus og merker. Selv om bransjen er i endring, hvor flere moteuker har lagt om strategien, er Paris en av de mest tradisjonelle. 

Fra og med i dag starter den offisielle Pre Collections, som betyr at ulike merkevarer kommer til byen for å stille ut kommende kolleksjoner. Innkjøpere tar turen for å se hva som skal pryde butikkhyllene i nærmeste fremtid. Samarbeidet mellom de tre norske merkevarene har fått navnet No. 3, og med på laget har de fått med seg den norske ambassaden, Norwegian Fashion Hub og andre norske distributører. Salmalaks, knekkebrød og tørkede blomster skal fornorske det parisiske showroomet – sammen med klær og smykker, naturligvis. 

– Det hjelper veldig med et par støttespillere på laget. Det er mye positivitet rundt eventet, sier Pedersen, som tidligere har gjort seg godt bemerket i Japan. Med ullfabrikken sin i Oslo har hun allerede rukket å bli en kjent designer.

– Jeg hadde vel egentlig ikke planlagt Paris denne sesongen, men etter møtet med Hasla og Moiré i New York føltes det riktig. Det er en fin mulighet til å utforske markedet. Paris er ikke nødvendig for veksten min, men japanerne har et spesielt forhold til byen. Det er et slags samlingssted for motebransjen, sier Pedersen, og legger til at for å nå ut handler det om tilstedeværelse, men også om nettverk. 

Det har hun selv fått kjenne på etter veksten i Japan. 

– Nå har jeg en god aktør som har hjelper meg når å nå ut til de riktige samarbeidspartnerne, men når det er sagt er det samtidig utfordrende tider innenfor retail. Jeg er spent på fortsettelsen, sier designeren.

MOTEMEKKA: Paris blir regnet som en motehovedstad. Nå inntar norsk design gatene. Foto: NTB Scanpix Foto: NTB Scanpix

Ny moteuke

For mange her hjemme har det internasjonale springbrettet vært Oslo Runway, som samlet den internasjonale bransjen til lille Norge. Etter to års pause grunnet økonomiske vansker og utfordringer prøver Oslo Runway igjen å arrangere en moteuke i august. Fische mener at den norske moteuken har vært avgjørende for suksessen Moirè har hatt. – Gjestene som besøkte oss under Oslo Runway er noe av grunnen til at vi har nådd ut i ettertid, sier Fische, og snakker for alle rundt bordet.

– Vi er veldig forsiktige her til lands. Det er mange om beinet, og da ingen bruker stemmen til å komme seg opp og frem tar alt mye lengre tid. For å nå ut til andre markeder må vi bruke noe annet enn spurvestemmene våre, stadfester Fische.

For samtlige blir det norske markedet for snevert, og et ønske om å tråkke over landegrensen er for mange en selvfølgelighet. For Hasla, som er en familiebedrift fra Setersdalen, er det norske markedet også det største – om mulig det viktigste. Nå kjenner familien på at det er på tide å prøve seg utenlands. 

– Vi gjorde en stor endring innad i bedriften i 2017. Vi fikk et nytt agentur, og fikk innpass på flere butikker, ikke bare gullsmeder. Nå jobber vi mer moterettet, noe som har fungert veldig bra, sier Hasla. 

Fische bak Moiré innrømmer at de har jobbet sakte men sikkert for å beholde sitt DNA, som på mange måter er for lite kommersielt for det norske markedet. Internasjonalisering har hele tiden vært planen, innrømmer hun.


– Vi har fått et pressebyrå i Danmark, og er spente på hva vi får ut av Paris. Denne sesongen har vi fokusert på bærekraftig denim, som gjør at vi skiller oss ut. Skreddersøm og originale detaljer kommer til å fungere utenlands, samtidig som vi beveger oss mer mot herre, sier Fische. 

Pedersen kommer også inn på bærekraft, da hun selv har gjort suksess på formelen. Norsk ull har fungert som en slags magnet i forhold til ESP, men hun innrømmer at ting tar tid. 

– Jeg er vel utålmodig som person, men jeg skulle ønske det var fortgang på enkelte områder. Jeg føler likevel at ballen har begynner å rulle. Denne sesongen er helt klart avgjørende for meg. Det gjelder å følge med i timen når det kommer til hvor man bør være, sier Pedersen.