<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
SUKSESS PÅ BAKKENIVÅ: Per Løkken står bak skomerket LUNE Norwegian Design som ligger under Portland AS. De første årene viser en omsetning på 10 millioner kroner. Foto: Privat

Godt fotfeste

Per Løkken har gjort millionsuksess ved å varme bena til nordmenn. 

Publisert 29. jan. 2020 kl. 19.08
Oppdatert 31. jan. 2020 klokken 18.42
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 817 ord

Nå vil han eie merkevarene selv.

– Det selges mye tøfler i Norge, men det er vanskelig å vite hvor stort markedet er da det ikke finnes konkrete tall, forteller utvikler og gründer Per Løkken. 

Selv om konkurransen er stor, var det dette markedet han valgte å satse på for tre år siden. 

LUNE Norwegian Design ble lansert som en slags motvekt til de litt traurige tøflene som er lett å oppdrive i enhver skoforretning. Løkken har sakte men sikkert hentet inspirasjon fra motescenen, noe som gjør at han skiller seg ut på markedet. I år er det mye leopardmønster.

– Nå kommer de moteinteresserte for å handle tøfler hos oss, og det synes vi er gøy. Vi skal ikke basere oss på mote, men vi henger med, sier Løkken. Da fjoråret var omme, passerte han en omsetning på rundt 10 millioner kroner.

– Når vi greier å selge et par sko til 3.000 kroner i løpet av det første året, har vi gjort noe riktig, mener gründeren.

VARMT UNDERLAG: LUNE Norwegian Design ble lansert for tre år siden. Med tiden håper Per Løkken på internasjonalisering. - Vi ser at etterspørselen allerede er bra – Norge er attraktivt, sier gründeren. Foto: LUNE Norwegian Design

Merkevarene tok over

Løkken har allerede fått et godt fotfeste på det norske markedet. Agenturet Portland AS ble etablert i 2004, og hadde en omsetning på over 55 millioner kroner i 2019. I dag holder selskapet til i Lørenskog, hvor Løkken har syv ansatte som hovedsakelig jobber med sko. Det som var med på å bygge opp selskapet det første driftsåret var blant annet Columbia Sportswear og Sorel, men etter stor suksess i Norge tok merkevarene selv over. Dette var bare noe av grunnen til at Løkken selv ønsket å skape noe på egen hånd, et merke han selv kunne styre.

– Selv om vi jobber med å bygge opp andre merkevarer, er det gøy å kunne være på eiersiden. I dag eier vi fire-fem merkevarer, noe som er en trygghet. I tillegg jobber vi blant annet med merker som Kamik, Gant, Lumberjack og Ipanema ved siden av. LUNE er blitt en viktig del av Portland. I dag har LUNE gått fra å være et rent tøffelmerke til å kunne tilby produkter som sko, hansker, luer og møbler. Det er likevel fottøyet som selger best. De aller fleste skomodellene i nettbutikken kommer i saueskinn og ull. Rundt morsdag, farsdag og høytider som jul er det nye salgsrekorder på kontoret i Lørenskog.

– Tøfler er perfekte gaveartikler, noe som gjør at vi har jobbet mye med innpakning. Den bør stå til forventningene, og i dag har vi laget en pakke som vi mener oser eksklusivitet, i tillegg til at den er bærekraftig. Innpakningen må stå i stil med produktet, mener han.

EGEN MERKEVARE: Agenturet Portland AS ble etablert i 2004, og hadde en omsetning på over 55 millioner kroner i fjor. En av suksesshistoriene kommer fra Per Løkkens egne merkevarer LUNE Norwegian Design. Foto: LUNE Norwegian Design

Skiller seg ut

– I dagens marked er det ikke så mange mangler, og det er mange som selger sko. Det jeg legger merke til etter 20 år i bransjen er at flere ser etter produkter ikke alle selger. Blir butikkene for like, blir det kjedelig for sluttkunden. Vi har fokus på å differensiere hva vi selger, noe som er verdifullt for både oss og kunden, sier Løkken, men innrømmer også at det er vanskelig å levere nye produkter på markedet i dag.

LUNE Norwegian Design

Per Løkken har lang erfaring fra bransjen og vet hvordan han skal skaffe seg hylleplass. I tillegg er produktene kommersielle nok og har riktig prislapp. Foreløpig er LUNE å finne innenfor landets grenser, men i fremtiden håper Løkken å nå ut til flere utenlandske markeder. Den gode kvaliteten skal blant annet bidra til internasjonal vekst. 

– Jeg ønsker å sette Norge først akkurat nå, men vi ser etter distributører i andre land på sikt. Vi ser at etterspørselen allerede er bra, mye på grunn at vi bruker Norwegian Design under logoen vår – Norge er attraktivt.

– I dag produserer du i utlandet, og får ull og saueskinnet fra Australia. Ser du på en mer kortreist produksjon i fremtiden? 

– Jeg skal innrømme at alt blir dyrere om det flyttes til Norge, men på en annen side mener jeg at ikke alt skal være relatert til pris. Vi produserer ikke på de billigste stedene i dag heller, dette på grunn av kvaliteten, sier han, og legger til at det er viktig at produktene hans er eksklusive, nettopp på grunn av ryktet og en fremtidig internasjonalisering.


– Norge er et kvalitetsstempel for utlandet. I USA blant annet, står norsk historie sterkt. Vi vil nok aldri flytte all produksjon til Norge, men jeg ser på muligheten for å flytte noe over hit. Bærekraft forventes av et varemerke i dag – det er blitt uhyre viktig, understreker han.