NY MAL: Butikkeier, designer og stylist Christina Ledang liker å ha mange baller i luften. Nå satser hun alt på hjørnebutikken sin i Oslo. Foto: Iván Kverme

Den nye butikkoppskriften

Studio C.L.E.A.N på Grünerløkka tilbyr alt annet enn rask mote. – Jeg selger mer når jeg følger magefølelsen, sier butikkeier og designer Christina Ledang.

– Min mor kalte de for grünermafian, uten at jeg vet så mye mer om det, men det er klart man ønsker noen med tilknytning til Grünerløkka her, sier Christina Ledang. Hun retter litt på klærne som henger dandert på hengere i den lille hjørnebutikken på Paulus’ plass. 

Selv om snøen på ny har dalt, kan man så smått kjenne de første vårtegnene. Fuglene kvitrer, himmelen er blå og fargene som utgjør Studio C.L.E.A.N (Christina Ledang Essentials and Necesseties) tilsier at det er på tide å kle seg i en lysere fargepalett.

Inne i butikken kjennes det likevel på temperaturen at den nettopp har åpnet. Ledang kom for kort tid siden hjem fra reise, hvor hun blant annet har håndplukket vintageklær til den nyoppussede butikken. Nå henger kåper signert Balenciaga og Gucci sammen med hennes selvtittulerte merke, som i år fyller åtte år.

Originalt univers

Ledang fikk butikklokale etter en lang søkeprosess. Hun har tidligere hørt fra kunder at butikkeieren i gamle dager drev med ulovlig utsalg av surmelk fra bakrommet. I dag er det byttet ut med stoffruller, skisser og en symaskin.
– Jeg får ofte kunder innom som forteller morsomme historier. Lokale har jo vært her en evighet, sier hun. Selv er Ledang oppvokst i nabokvartalet, og bor fortsatt på Grünerløkka. Nå med mann og to barn. Mannen driver sykkelkafeen Oslo Velo et kvartal lengre ned, så tilknytningen til Oslos indre østkant er sterk.

GAMMELT OG NYTT: Butikken Studio C.L.E.A.N selger Christina Ledangs eget merke Clean, men også andre norske merkevarer samt håndplukket vintage fra det store utland. Foto: Iván Kverme


– Butikklokale er sakte men sikkert blitt til mitt eget univers – her gjør vi alt som har med bedriften min å gjøre. Jeg kunne vel strengt talt flyttet inn. Det er en slags hjemmefølelse her, mener Ledang. 

Selv om butikken er relativt nyåpnet, er verken navnet Christina Ledang eller merket hennes nytt i bransjen. C.L.E.A.N ble først kjent i 2012, seks år etter designeren ble uteksaminerte med en bachelor i klesdesign. Siden den gang har hun gjort seg godt bemerket med sitt iøynefallende design, som skiller seg ut fra den nokså minimalistiske klesstilen til nordmenn flest. Spreke farger, fuskepelser og detaljrike baseplagg er det som henger i butikken i dag – både fra eldre og nyere kolleksjoner. I dag finnes klærne hennes kun i hennes eget studio, da hun føler hun får mer igjen ved å selge alt selv.
– Det jeg savner når jeg har klærne mine hos andre utsalgssteder eller på nett er den direkte kundekontakten. Når jeg får snakke om tekstiler og produksjon kjenner jeg en annen interesse. Folk er interesserte i historien bak, sier Ledang, samtidig som hun innrømmer at det er dyrere å produsere på måten hun jobber på i dag. 

– Jeg ser positivt på det. Når jeg er den eneste som selger merket mitt kan jeg kontrollere prisene bedre.
I tillegg til å fronte sitt eget merke, selger hun også flere andre norske klesmerker som spiller godt på lag med hennes eget. Dresser fra MOE Oslo, hansker fra Håvarstein og kule snitt fra Moiré er bare noen av de andre merkevarene man finner i sortimentet. I fremtiden ser hun for seg at det hadde vært moro med interiørutsalg i tillegg.

Christina Ledang C.L.E.A.N Foto: Iván Kverme

Oppusset bydel

Det har skjedd mye i bydelen Grünerløkka siden Ledang tok over hjørnebutikken. Flere butikker har slått seg konkurs etter en omfattende byggeperiode som hadde oppstart i februar i fjor. Arbeidet i Thorvalds Meyers gate er fortsatt ikke klart da er delt inn i tre tidkrevende faser, der hver fase tar fra seks til åtte måneder. Klesbutikker som Kuratert og Babel, samt spisestedet UR er blant annet blitt lagt ned under perioden.

– Det er skumle tider, samtidig som nye butikker dukker opp igjen. I tillegg har vi Løkkadager, som er blitt et positivt arrangement for de lokale butikkene. Byggingen tar slutt, så det gjelder å ha is i magen. Jeg mener at det er litt opp til kundene også. De klager over at butikker blir lagt ned, men jeg mener det handler om at de faktisk må støtte de lokale butikkene rundt.

Ledang har lagt godt merke til at kjøpemønsteret har endret seg.

– Jeg følger med både her hjemme og internasjonalt, og i dag må kjøpsopplevelsen være annerledes. En ny oppskrift må til. Vi samarbeider med andre lokale butikker, planlegger fremtidige intimkonserter – og på kvinnedagen arrangerer vi en eksklusiv kundekveld. Da kommer det flere designere innom, som Hasla, Beate Godager og Kupong Knitwear. - Du føler ikke det er vanskelig for kundene å finne de lokale og mindre butikkene?
– Vi markedsfører oss på ulike måter slik at de enkelt skal finne oss, men jeg synes generelt at folk må bli flinkere til å gå i smågatene. Se bare på nabobyen København, hvor man bevisst går i de mindre gatene for å finne nisjebutikker, sier Ledang.

Christina Ledang C.L.E.A.N Foto: Iván Kverme

Bevisste valg

Designeren har gått bort fra standardmalen etter hun tok inn merket i egen butikk. Tidligere lanserte hun to kolleksjoner i året, solgte i flere butikker og var en stor del av den norske moteuken. 

– Vi jobber hele veien mot å bli et mer bevisst klesmerke. Istedenfor å masseprodusere, slipper jeg heller ulike plagg gjennom hele året – der og når det trengs. Jeg selger mer når jeg følger magefølelsen. Nå kan jeg ha mer kontroll på hva jeg produserer, og kan stå inne for det, sier hun, og legger til at hun produserer enkelte plagg og tilbehør med restmaterialer fra en italiensk produsent som heter Fabric House.

KONTROLLERT: - Isteden for å bestille opp nye stoffer kjøper vi heller noe som allerede har eksistert. Vi kommer til å ha plagg det er veldig få av, sier designer og butikkeier Christina Ledang. Foto: Iván Kverme


– Isteden for å bestille opp nye stoffer kjøper vi heller noe som allerede har eksistert. Vi kommer til å ha plagg det er veldig få av. Jeg ser for meg ti skjorter og fem kåper i en kolleksjon. Jeg vil jobbe med så rene materialer som overhode mulig, hvor alt kommer fra Europa. Kortreist er tingen, sier designeren.