SHOPPESTOPP: Shoppingdestinasjonen Vittorio Emanuele i Milano tiltrekker seg normalt flere tusen besøkende hver eneste dag. Nå står det stille. Trendforsker Lidewij Edelkoort mener likevel dette kommer til å gjøre verden til et bedre sted.  Foto: NTB Scanpix

– Ting vil aldri bli normalt igjen

Coronaviruset har nådd motebransjen. En trendforsker mener det kommer til å gagne menneskeheten.

«Vi er inne i en slags forbrukskarantene, hvor vi kommer til å lære oss å føle glede over en enkel kjole, få øyne opp for ting vi allerede har, finne glede av det å lese en gammel bok eller å lage mat for å gjøre livet lettere og bedre», sier trendforsker Lidewij Edelkoort til designmagasinet Dezeen denne uken.

Mote er nok det siste folk bekymrer seg over i disse dager. Men covid-19 kommer med store ringvirkninger, og nå har de nådd motebransjen. Det betyr fallende omsetning for mange bedrifter, fabrikkstopp, nye forbruksvaner og avlyste arrangementer.

Edelkoort er en av få som har uttalt til pressen at hun likevel tror viruset kommer til å gjøre folket godt. Utbruddet kommer til å tvinge oss til å bremse ned, nekte oss å fly, jobbe hjemmefra, få underholdning fra de nærmeste og lære å bli selvforsynt, uttaler hun i Dezeen. 

– Edelkoort oppfordrer til å bruke denne anledningen til å tenke nytt om måten vi har fungert frem til nå. Det er ingen normal å gå tilbake til. Vi er nødt til å skape nye løsninger basert på innsikten denne type globale krise gir oss, sier Gisle Mardal i Norwegian Fashion Hub.

PAUSE: Ditte Kristensen valgte å avlyse Fushion Oslo, som etter planen skulle finne sted i dag. Hun mener epidemien kommer til å endre hvordan forbrukerne tenker og opptrer i dagens samfunn. Foto: Fushion Oslo/Oslo Runway

Utsetter arrangementer

Fushion Oslo, Norges nye arena for kunst og mote, har  avlyst arrangement grunnet potensiell smittespredning av covid-19. Sesongens Fushion Oslo skulle finne sted på DogA i dag med flere hundre påmeldte i tillegg til arrangører.
– Det er med tungt hjerte at vi må utsette Fushion Oslo. Vi har hele veien forholdt oss til myndighetene og tatt forhåndsregler, men nå har pandemien eskalert og det er ikke lenger forsvarlig å gjennomføre et arrangement som dette, sier Ditte Kristensen, leder for Fushion Oslo.

Mote- og kunstarrangementet er langt i fra det første av sitt slag som avlyses. Copenhagen Fashion Summit, som er et årlig arrangement med fokus på bærekraft og som tiltrekker seg flere tusen påmeldte hvert år, utsettes til oktober. «Dette er en situasjon med mange utfordringer, men sammen er jeg sikker på at vi kan holde humøret oppe, selv med en usikkerhet som dette. De siste dagene har vi vært i kontakt med mange av våre samarbeidspartnere, og det har vært god forståelse, fleksibilitet og støtte fra alle ledd», sier administrerende direktør i Global Fashion Agenda, Eva Kruse i en pressemelding sendt ut den 6. mars. Verdens største møbelmesse i Milano Salone de Mobile er utsatt til juni, et arrangement som tiltrekker seg rundt 400.000 besøkende hver vår.

PÅVIRKER ALLE LEDD: - Når kriser som coronavirus-epidemien treffer verdenssamfunnet og hele regioner stenger ned stopper produksjonssystemet opp, handelen går i stå og fører til økonomiske uro og børsfall. Det viser hvor sårbar verdensituasjonen faktisk er i møte med uforutsette fenomener, sier Gisle Mardal fra Norwegian Fashion Hub. Foto: Christoffer Krook

Tvunget endring

Selv om miljøfokuset i lang tid har tvunget motebransjen til å tenke annerledes, virker det som om viruset har raskere effekt på handlingsevnen. Mardal setter spørsmålstegn ved dette.
– Det er stusselig å observere hvor mye oppmerksomhet coronaepidemien får sammenlignet med klima, og hvordan det blir håndtert som en global krise slik blant annet Greta Thunberg etterlyser at den globale miljøsituasjonen bør bli behandlet, sier Mardal. Han sikter igjen til intervjuet med Edelkoort, hvor mye av det hun snakker om bunner i den volumbaserte billigmoteindustrien, som er avhengig av billig arbeidskraft i utviklingsland, som Kina. 

– Når kriser som dette treffer verdenssamfunnet og hele regioner stenger ned stopper produksjonssystemet opp, handelen går i stå og fører til økonomiske uro og børsfall. Det viser hvor sårbar verdensituasjonen faktisk er i møte med uforutsette fenomener, sier Mardal.

I motebransjen er butikkjedene hardest rammet. I Italia har salget sunket med 25 prosent, og i Kina så mye som 50 prosent enkelte steder. Samtidig kommer luksusmarkedet til å kjenne på en kraftig nedgang. Kering Group som eier merkevarer som Gucci, Saint Laurent og Bottega Veneta har allerede merket nedgang i salget, og spesielt fra Kina. I tillegg har samtlige av merkevarene valgt å kansellere motepresentasjoner som skulle finne sted i april.

Sårbare bedrifter

Linda Refvik som er administrerende direktør i Norwegian Fashion Hub har lang erfaring innenfor handel. Hun påpeker at flere små og mellomstore bedrifter er svært sårbare i denne fasen, og at det kan bety kroken på døren for mange.
– Kortsiktig er dette en svært alvorlig situasjon. Stengte fabrikker og mindre handel vil kunne sette stopper for den positive utviklingen deres, sier Refvik, og legger til at det er få som er rustet til å håndtere en slik situasjon som vi står overfor i dag. 

– Jeg har forventing til at regjeringen setter inn tiltak som kan avhjelpe disse små og mellomstore bedriftene. Varehandelen er som kjent presset og flere av deres produsenter er stengt under denne tiden, noe som vil gi konsekvenser.
Refvik sier at tekstilnæringen er i et paradigmeskifte, der de jobber sammen med aktørene i næringen for å møte fremtidens muligheter og utfordringer. 

– Det er igangsatt flere tiltak og prosjekter, men dessverre løser ikke disse de mest kortsiktige utfordringene, sier hun.

IKKE SLUTT FOR KOMMENDE ARRANGEMENTER: Etter planen skal både Fushion Oslo og Oslo Runway utsettes til senere i år. Dato er fortsatt ikke satt. Foto: Marthe Buer/Fushionoslo.com

Motestopp

– Vi har sett tydelige forandringer fra motebransjen den siste sesongen. Flere aktører setter spørsmålstegn ved moteukene slik de fungerer i dag, sier Kristensen.
Under reisesirkuset da moteukene fant sted sist måned, der flere tusen ankom byer som Paris og Milano, ble det utdelt munnbind før presentasjoner og showroom-besøk, enkelte reiste hjem tidligere og noen sløyfet moteukene helt. Det var fortsatt i startfasen av epidemien, men enkelte tok det likevel alvorlig. Publikum minsket på få timer, og under showet til Lacoste var publikum nærmest halvert.

– Målet til Fushion Oslo er å skape det største kulturarrangementet i Norge som formidler krysningspunktet mellom mote og kunst ut til folket, sier Kristensen, og legger samtidig til at Oslo Runway, som tidligere var moteuken i Norge ikke er over. Istedenfor å kalle det en moteuke er det nå endret til en visningsplattform som skal foregår over en dag. Plattformen finner sted i august, om alt går etter planen, og skal fronte norske merkevarer som gjør de tiltakene Oslo Runway stiller i forhold til bærekraft og produksjon.
– Vi må alle bistå med å skape en mer bærekraftig fremtid. Forbrukerne må også støtte opp under disse merkevarer. Moteukene slik vi kjenner de i dag er med på å skape et kjøpepress, sier Kristensen.