VÅRENS BRILLER: Den sporty trenden fortsetter i år. Disse brillene er fra Adidas. Foto: Div

Her er vårens solbrillemote

Det kommer lysere tider. Sørg for å hamstre stilige glass.

Tiden er inne for å ta en titt på solbrillemoten.

Som med mange andre trender er det aldri noen store overraskelser når en ny sesong er på vei. Det kommer alltid noe kjent og kjært – en gammel venn, en som alltid har vært der eller en man allerede har litt kjennskap til.

Solbrillebildet er likevel i stadig endring, selv om det nødvendigvis ikke vises ved første øyekast. Små detaljer endrer gjerne trendbildet på et blunk, og selv om man kjenner igjen klassikere som aldri går noen sted, blir også disse modellene oppdatert i ny og ned. Ta pilotbrillen, et godt eksempel på en klassisk brillemodell som alltid er å finne hos optikeren. Selv om man ofte forbinder den ikoniske formen med enten Ray-Ban eller Tom Cruise i Top Gun, har flere motehus i ettertid designet samme type modell, men med oppdaterte detaljer, materialer og glass. Det italienske luksushuset Bottega Veneta og danske By Malene Birger er gode eksempler på dette.

Én er ikke nok

Tidligere hadde man gjerne ett favorittpar man alltid brukte. Det ble et eget personlig varemerke. Forbrukertrendene har snudd, for i dag har de aller fleste opptil flere par solbriller. Et par til sportsaktiviteter, et par til stranden og et ekstra pent par til bylivet. Motehusene vet å utnytte dette. De designer gjerne flere par de vet kundene ønsker seg, og som i tillegg er tro til merkevaren.

Denne sesongen vil man blant annet se mye til solbrillen med retropreg, gjerne av typen med store og fargede glass. Babyblå og babyrosa er typiske fargetoner som ble flittig brukt på 70-tallet, og som nå kommer til å prege den kommende årstiden. 

I tillegg ser man fortsatt til metalltrenden, som gjerne er å finne på de klassiske pilotbrillene. Nittitallet har lenge regjert i trendbildet, også når det kommer til solbriller. De små avlange glassene har vært å se på kjente personligheter, og spesielt i sosiale medier de to siste årene.

Trenden viker litt fra dette designet i år, selv om de fortsatt er å finne blant vårens nyheter. Ikke overraskende fortsetter også den sporty trenden, der flere bruker uttrykket utenfor sportsscenen, en trend som kommer til å vedvare. Ikke tro at du ser surrende skiturister som har mistet løypa selv om du oppdager Adidas eller Oakley mysende mot solen midt i byen.

Persol

Klassiske solbriller går aldri av moten – her er Persol stor. Brillemerket er ofte brukt i kjente og kjære filmer, som «Cocktail» fra 1988 med Tom Cruise i hovedrollen. Skuespilleren er å se iført et par Persol-briller som i ettertid fikk navnet til filmen – Cocktail. I fjor ble brillemodellen relansert i flere ulike farger.

Solbriller fra PERSOL, 1.599 kroner

Tom Ford

Tom Ford er kjent for sine eksklusive glass, og denne sesongen har motehuset flere versjoner hvor man finner retropreget. Denne oversizede brillemodellen passer den som våger. Brillen bærer preg av vintage og har selvfølgelig med den ikoniske logoen til Tom Ford i front. En elegant brille om du skal bruke ferien i byen.

Solbriller fra TOM FORD, 3.340 kroner

Adidas

Det er ikke til å legge skjul på at den sporty solbrillen er kommet for å bli. Enten om du skal tilbringe påsken i storbyen eller på fjellet kommer et par som dette godt med. Brillenyheten kan brukes av begge kjønn, noe som gjør at man kan dele på godene. Dette er også et fint gavetips om man vil bytte ut smågodt med produkter med lengre levetid i påskeegget.

Solbriller fra ADIDAS, 2,300 kroner

Bottega Veneta

Den gjenkjennelige pilotbrillen har ikke tenkt seg noen steder, og passer de aller fleste ansiktsformer. Solbrillen ble født på 1920-tallet. Aviatorbrillen til Ray-Ban er kanskje av den mest kjente modellen, men i år har Bottega Venta designet sin egen variant. Denne modellen er nok hakket mer moderne, samt stiv i prisen.

Solbriller fra BOTTEGA VENETA, 4.094 kroner

Gucci

Kjetting er en av de store smykketrenden i år, og Gucci har selvfølgelig kastet seg på trendbølgen for lengst. Et meget brukervennlig alternativ om man har planer om å være aktiv under fridagene. Brillemodellen har et futuristisk preg med en moderne ramme.

Solbriller fra GUCCI, 3.355 kroner

Adidas

Til bruk i skog og hei – men også i bymiljøet. Som kjent er de ekstreme sportsbrillene fortsatt å se i motebildet, selv om det kan bli for meget for mange. Om man planlegger en sporty vinterferie, som ligger litt i kortene til nordmenn generelt, passer nok disse godt i bagasjen.

Solbriller fra OAKLEY, 2.150 kroner

Neubau

Solbrillemerket fra Østerrike satser på moderne innramminger og bærekraftige materialer. NEUBAU fokuserer først og fremst på kvalitet, der moteriktig design kommer hakk i hæl. Brillemerket produserer ikke bare produkter mot sterk sol, men brilleinnfatninger i tillegg.

Solbriller fra NEUBAU, 2.500 kroner

By Marlene Birger

Det danske motehuset By Malene Birger satset på solbriller i 2018, og har siden den gang gjort det bra innenfor optikerfaget. Som med alt annet tør de å satse på moderne design som er i tråd med trendbildet. Modellen Miami er inspirert av Top Gun, og gjør de svært klassiske – men med en fin vri.

Solbriller fra BY MALENE BIRGER, 899 kroner

Les også