Foto: Hermès

Historien om Hermès-skjerfene

Trykket for hånd, farge for farge og kantene er håndsydde, alt utført av spesialister. Hva er egentlig greia med Hermès-skjerftene? 

Oransje er et varemerke for Hermès, en nyanse som ofte sees i kombinasjon med andre farger, her med rødt. Designerne hos Hermès er ikke redde for livlig fargerikdom. 

Når du holder et silkeskjerf fra Hermès i hånden, ser du samtidig på et lite kunstverk – fremstilt i et begrenset antall. Farget med spesialpigmenter som varer. Når du kjenner på silken er den myk, men samtidig slitesterk.

Det handler om respekt for kunst, kunstnere og kunsthåndverk. Hermès er et familieeid hus som satser kompromissløst på kvalitet og å videreføre tradisjoner. De ønsker å skape varige objekter og tar seg tiden til det. Kvalitet i alle ledd er avgjørende.

Her er den berømte logoen med hest og vogn som symboliserer husets tradisjoner med saltøy. Foto: Hermès

I atelierene utenfor Lyon presenteres «Jeu des Omnibus et Dames Blanches», designet som startet en ny epoke. 1937 var året det første silkeskjerfet fra Hermès dagens lys. Siden den gang har huset skapt tusenvis av ulike motiver, opptil 2.500 sies det, alltid med samme konsept: et kunstverk innkjøpt til trykk i et begrenset opplag. Av og til signert av kunstneren, av og til ikke.

Hvor mange silkeskjerf som produseres avgjøres av innkjøperne fra Hermès' butikker. Etter ferdig produksjon lages designen aldri på nytt. Skal en tidligere design gjenopptas, blir det alltid med andre fargekombinasjoner enn originalen.

Her er indianermotivet Pani La Shar Pawnee i grønne nyanser som et eksempel på at hvert design lanseres i ulike fargetema. Foto: Hermès

Et lite kunstverk

Alle Hermès silkeskjerf har en historie – og den starter i Paris, hvor Pierre-Alexis Dumas, kunstnerisk direktør og Bali Barret, kunstnerisk ansvarlig for silke og det kvinnelige univers, møter kunstnere fra hele verden, på hovedkvarteret i Faubourg St. Honoré.

I dag har huset kontakt med rundt 50 kunstnere – det være seg malere, grafikere eller illustratører. Pierre-Alexis vurderer ulike kunstverk til innkjøp, og det kan gå flere runder før et motiv er perfekt nok. Hermès bruker opp til to år fra de vurderer et kunstverk til det er ferdig trykket på et skjerf.

En spesialtrent designer tegner opp mønsteret digitalt farge for farge før silketrykkingen starter opp. Hver farge trykkes for seg, og et skjerf kan ha over 40 farger. 48 ulike fargenyanser er til nå det meste på Hermès design. Foto: Hermès

På atelieret utenfor Lyon vises ulike Hermès-design med et vell av ulike fargekombinasjoner. Farger er nemlig et eget håndverk hos Hermès. Fargespesialistene, eller koloristene, har rundt 75.000 nyanser å velge fra. 

Kunstnerisk ansvarlig Bali Barret lager moodboards som koloristteamet i Lyon bruker for å utvikle 15 fargekombinasjoner for hvert design, og til slutt velges rundt ti av dem. Koloristene møter Barret og teamet hennes en gang i uken i Paris for å vurdere og diskutere, en prosess som gjentas til de endelige fargene er godkjent.

Silkekokongene som det spinnes silketråder fra kommer hovedsakelig fra Brasil. Hermès vever silken til twill, en spesiell kvalitet som både er slitesterk og myk. Foto: Hermès

Selve silken – som kommer fra Brasil – blir vevet i Lyon, til et stoff som kalles «twill». Da Hermès lanserte twill i 1937 var det dobbelt så tykt og slitesterkt som andre skjerf laget på den tiden, som ble en av årsakene til suksessen – i tillegg til det kreative uttrykket.

Mange års ekspertise

Hermès har åtte «métier d’art-atelierer» rundt Lyon, alle spesialisert på forskjellige fagfelt, som veving, farge, trykk og søm. Det krever mye ekspertise og erfaring for å utføre slikt kunsthåndverk. De ansatte er spesialister og besitter hva franskmenn kaller «savoir faire» –  kunnskap basert på kultur og tradisjoner. Til sammenligning utføres porselensfaget i Limoges, hvor ekspertisen på det materialet har sine historiske røtter.

Her trykkes silkeskjerfene med én farge av gangen. Teknikken følges nøye av en håndverkskyndig fagperson opplært hos Hermès. Foto: Hermès

Mange ansatte hos Hermès har utført oppgavene i årevis, enkelte med over 30 års erfaring. Tidligere gikk disse ferdighetene i arv gjennom generasjoner, men i dag kommer også unge til Hermès og vil utdanne seg i luksusbransjens håndverk. De læres opp på interne skoler hos Hermès. Selv hun som syr kantene på silkeskjerfene krever har gått i lære i ett år, og perfeksjonert å rulle inn nøyaktige 15 millimeter, brette hjørnene presist og håndsy hvert enkelt sting.

Kantene på silkeskjerfene rulles inn og sys med en spesiell teknikk utført for hånd av syersker opplært internt hos Hermès. Hjørnene er ekstra krevende å få pene, det må ekspertise og erfaring til. Teknikken kalles «roulottage à la française». Foto: Hermès

Det samme gjelder han som står og trykker hver farge på den eksklusive silken. Han må følge nøye med, og har intern utdannelse på tre år. Fargemengden som helles på skal være korrekt dosert, fargenivået akkurat passe tykt, og gjengivelsen helt perfekt. Ingen små flekker godtas.

Silkens historie hos Hermès

1937

Starten på en ny æra med Hermès carré (skjerf) i design "Jeu des Omnibus et Dames Blanches" på 70x70 cm, 100 år etter huset ble grunnlagt. Motivet er en reproduksjon av en akvarell som henger på kontoret Émile Hermès, 3. generasjon og direktør i selskapet fra 1919 til 1951.

1948

Robert Dumas, svigersønn av Emile Hermès, og som ledet huset fra 1951 til 1978, møtte gravør Marcel Gandit og Ateliers AS (Auguste Arnaud og Aimé Savy) som var trykkere og kolorister. Sammen utviklet de en ny teknikk for farging av skjerfene kjent som "au cadre plat". Det ga en bedre kvalitet på resultatet og gjorde det mulig å øke antallet design og farger.

1957

"Brides de Gala" design av Hugo Grygkar. Det har blitt lansert på nytt over 80 ganger med andre fargekombinasjoner, variasjoner som broderinger, store størrelser, dekorert med striper, prikker og hjerter.

1979

Jean-Louis Dumas, barnebarn av Émile Hermès, som ble direktør i Hermès-gruppen i 1978, valgte for sin reklamekampanje en ung kvinne iført carré (skjerf) med denimjakke. Det ga inspirasjon til å style et Hermès skjerf på nye måter, og relanserte silkeskjerfene som et moderne tilbehør.

2003

Lansering av twilly, et smalt silketørkle tiltenkt som tilbehør, og som kan brukes på mange forskjellige måter. Navnet spiller på forbindelsen til twill, den diagonale veveteknikken til Hermès silken.

2006

Bali Barret ble utnevnt av Pierre-Alexis Dumas i 2004 for å lage en kolleksjon kalt "Soie belle", og hun ble i 2006 kunstnerisk direktør for silkeavdelingen og deretter kunstnerisk leder for damekolleksjonene fra 2010.

Under hennes ledelse ble silke retolket på nye måter og klassiske design tatt i bruk igjen.

2008

Hermès Editeur, en serie kunstverk på silke lanseres.

- 2008: “Hommage au carré” av Josef Albers

- 2010: “Photos-souvenirs au carré” av Daniel Buren

- 2012: “Couleurs de l’ombre” av Hiroshi Sugimoto

- 2015: “Variations autour de La Longue Marche” av Julio Le Parc

- 2018: «The Wash Carré», matt finish og vintage preg, kan vaskes på finvask (30 grader).

2020

Kvalitetskontrollen som følger i etterkant er nådeløs. Et silkeskjerf fra Hermès skal være et kunstverk, en klassiker, et symbol på ekte luksus fra et av verdens mest prestisjefulle hus. Når du som kunde kjøper et skjerf, får du med historie, fagkunnskap og ikke minst fransk stolthet på kjøpet. Luksusbegrepet innebærer også holdbarhet nesten inn i evigheten, hvis du tar godt vare på det.

Skjerfene er usedvanlig vakre, med sterke farger som ikke blekner. Mange velger derfor å henge dem opp på veggen som et maleri.

Fargespesialister hos Hermès fremstiller fargene til eget bruk før trykking på silke. Det finnes over 75.000 ulike fargenyanser hos Hermès registre. Særpreget er intensitet og innhold av litt sorte fargestoffer. Foto: Hermès

Fanklubber

Det er så mye arbeid og omtanke bak hvert design at det nesten er ufattelig. De som riktignok fatter essensen, kan bli så betatte at de ender opp som samlere. Det finnes til og med egne fanklubber for Hermès' silkeskjerf rundt om i verden, med dedikerte kjøpere som kjenner historien til hvert enkelt design. 

I en verden hvor alt går på samlebånd, symboliserer den nitidige prosessen i atelierene den ekte ideen bak luksus. Noe som er skapt av mennesker, ikke maskiner. En kvinne løfter opp trykkrammene og vasker av fargene – hun også spesialutdannet.

Fargespesialister hos Hermès fremstiller fargene til eget bruk før trykking på silke. Det finnes over 75.000 ulike fargenyanser hos Hermès registre. Særpreget er intensitet og innhold av litt sorte fargestoffer. Foto: Hermès

Kompromissløst

Huset ledes i dag av sjette generasjon etter grunnleggeren Thierry Hermès. Familien står fortsatt for menneskelige og kunstneriske verdier, helt kompromissløst, selv i vår tid. Pierre- Alexis Dumas er kunstnerisk direktør og visjonær. Sammen med sitt team velger han årlig ut et felles tema for alle avdelingene. I år er temaet «Innovation in the making», som skal inspirere til videre skaperkraft.

Oransje er et varemerke for Hermès, en nyanse som ofte sees i kombinasjon med andre farger, her med rødt. Foto: Hermès

Silkeskjerfene presenteres to ganger årlig, og blant nyhetene for Le Carré Hermès Vår/Sommer 2020 vises «double face», en teknikk hvor det er ulike trykk på hver side av skjerfet. 

Motivene er ofte hester, vogner og rideutstyr, inspirert av grunnleggerens glansdager og husets opprinnelse som salmaker og tilvirker av seletøy. I år sees også dyremotiv, planter og geometriske fargefelt. 

Hermès

-Thierry Hermès grunnla det som i dag regnes som et av verdens største luksushus. Det hele startet med seletøy og saler for hest i 1837. Sønnen Charles-Émile overtok i 1880 og flyttet til 24, rue du Faubourg St.-Honoré hvor hovedkontoret fortsatt er den dag i dag.

-Fra 1918 har livsstils-segmentet vært en del av huset med ekstra fokus på kofferter og vesker. Senere vokste huset seg større, og i dag produseres både skinnvarer, silkeskjerf, slips, klær (ready-to-wear), sko, smykker (sølv/gull), fashion accessories (skinn/emalje), klokker, parfyme, servise og interiørprodukter.

-Hermès lanserte det første silkeskjerfet i 1937 og de første slipsene i vevet silke i 1949.

-Hermès ledes av 6. generasjon med Axel Dumas som CEO og hans fetter Pierre- Alexis Dumas som er kunstnerisk direktør.

-Bali Barret ble kunstnerisk direktør for damesilke i 2006 og kunstnerisk direktør for det kvinnelige univers fra 2010.

Som plagg er skjerfene fleksible, og kan styles og kombineres på mange måter, knyttet rundt hodet eller halsen. Uansett hvordan eller hva det brukes til, har de alle gjennomgått den samme en lange prosess for å bli til hva det er – et lite kunstverk.

Bruken av skjerfene er det likevel bare fantasien som setter en stopper for. Foto: Hermès

Ifølge kunstnerisk direktør Pierre-Alexis Dumas selv kan Hermès beskrives slik: «Enigmatisk, men likevel tydelig. Enkelt, men likevel overdådig. Meningsfullt, men likevel hemmelighetsfullt selv ned i minste detalj. Designet er avgrenset men samtidig i et fritt rom, åpent for tolkningenes uendelighet»

Les også