Espadrillene er tilbake

De ble opprinnelig laget av middelhavsgress og var arbeidsfolkets sko. I dag kniver de største og mest eksklusive motehusene om å vise frem sine espadriller.

HISTORISK: Det startet som den enkleste formen for arbeidssko. I dag er espadriller blitt stor mote. Foto: Div
Mote

Noen ganger blir joggesko og sneakers for klamt og dressko for varmt.

En frisk pust i skoverden er espadriller - også kalt tøysko. Denne sesongen er de tilbake.

Selv om skoen anses som en av sesong største trender, har den likevel en lang historie. På 1300-tallet var den kjent som arbeidsfolkets sko, og ble først sett i Catalonia. De av høyere rang brukte skinnsko, som var mer praktisk til hardt arbeid. De av lavere rang måtte nøye seg med en lerretsko med såler av tauverk, opprinnelig flettet av espartogress - et slitesterkt middelhavsgress som er mest utbredt i Nord-Afrika og Spania. Det brukes forøvrig også i papirproduksjon, til snøre og til andre tauverk.

DESIGNSAMARBEID: Espadriler fra Missoni i samarbeid med Castañer, ca 3.000 kroner (1 / 4)

I dag er espadriller mer vanlig å se en sommerkveld på den franske riviera, til enten en lindress eller en kjole signert et pent motehus. Skoen blir også observert i sommerbryllup – eller på kontoret om sjefen tillater sko som puster.

Stjernestatus

På 40-tallet hadde skoen fått godt fotfeste og ryktet om en brukervennlig og behagelig sko hadde nådd stjernene i Hollywood, kunstverden og presidenter. Grace Kelly, Lauren Bacall, Salvador Dalí, Pablo Picasso og John F. Kennedy var bare noen av personlighetene som ble assosiert med fottøyet – alle med sin unike og originale stil. Skoen kunne brukes av alle, selv om den først og fremst var kjent for å tilhøre bohemske kunstnere.

Prisen var ikke særlig høy på denne tiden, men den greide likevel å snike seg inn i mer pertentlige og formelle settinger, som under Kennedys mange ferieturer. Rundt 1970 teamet designer Yves Saint Lauren opp med den spanske espadrille-produsenten Castañer, og laget den første tøyskoen med hæl før han sendte den ut på catwalken. 

FARGESPILL: Espadriller fra POLO Ralph Lauren, 900 kroner (1 / 4)

Siden den gang har skoen vært en del av motehistorien. I dag finner man den under motehus som Gucci, Missoni og Hermès, men man kan også få tak i skomodellen på markeder i Spania og Italia til rundt 50 kroner. Skoen gjør seg både gatelangs i storbyen, hjemme som en slags innesko eller på ferie. De er hakket mer formelle og brukervennlige enn Adidas-sandaler og flip flops, og er blitt synonymt med god historie og godt håndverk.

Den første merkervaren

Castañer var en av de første bedriftene som slo seg opp som produsenter av espadriller. Rafael Castañer var familiens første skodesigner, som etablerte merkevaren i 1776. Rundt 1960 hadde skoen for lengst blitt verdenskjent, og merkevaren fikk konkurrenter. De bestemte seg for en rebranding, og beholdt den ikoniske skoen, men tilførte flere modeller samt farger i kolleksjonene.

På denne tiden var det Lorenzo Castañer som hadde tatt over familiebedriften, og under en messe i Paris på 70-tallet fikk han besøk av tre herremenn. De tittet lenge på skoene og hadde flere spørsmål rundt produksjonen, og det viste seg at den ene av dem var ingen ringere enn Yves Saint Laurent. Ikke lenge etter designet Lorenzo sko for det luksuriøse motehuset, sko som fikk spasere på catwalken i Paris. Dette var bare starten på en reisen for det spanske merket, som i dag har samarbeidet med flere store luksusmerker, som Missoni og Manolo Blahnik takket være Laurent. I dag kan man besøke Castañers flagship-butikker i byer som Barcelona, Paris og på Kypros.

mote
Motehus
sko
Premium
Mote