+ mer
VOTE: Amerikanske motemerker vil at folk skal bruke stemmeretten. Foto: Reebok

Amerikanske motemerker melder seg på presidentvalget

Trump eller Biden. Amerikanske klesmerker skor seg på at folk snart skal gå til valgurnene.

At politiske kommentatorer kaller årets amerikanske presidentvalg «et av de viktigste på lenge», er like gammelt som amerikanske presidentvalg. 

Like sikkert er det at moteindustrien er på ballen med politisk relaterte t-skjorter, sko og produkter.

De færreste tar et standpunkt i frykt for å trå feil hos fanbasen. Og det blir ofte med den evige klisjeen – og samtidig svært sentrale demokratiske plikten – om at folk må bruke stemmeretten.

Høydepunktet

Blant årets foreløpige politiske høydepunkter er Reeboks nye «Vote»-sneakers. En variant av The Concept 2 Club C-skoen som ble sluppet forrige uke.

Bildene av skoen viser en seildukbasert fargepalett av hvit, rød og blå inspirert av vintage valgnåler. På skoene figurerer også en elefant og et esel, dyrene som representerer de to store politiske partiene i USA.

Andre som har sluppet sine varianter av politiske sko er Aurora James’ samarbeid med Keds, og Birdies, som også har kommet med en utgave av «Vote»-loafers.

Det kommer garantert flere.

Og hvem vet. Kanskje kan den borgerlige side komme til enighet om et par Høyre/Venstre under neste års stortingsvalg.

Premium
Mote