+ mer
VINTAGEDRONNING: Julie Wainwright grunnla THE REALREAL i San Fransisco i 2011.  Foto: Margot Duane

Vintageluksus: Vestiaire Collective og The Realreal gjør suksess

Second hand er ikke bare lukten av fuktig kjeller og polyesterbluser fra 80-tallet. Det er også grønt gull.

– Denne våren har gitt mange tid til å reflektere over egne vaner, og som et resultat har ønsket om å handle mer miljøvennlig økt. Det er også tydelig at flere har brukt tiden til å rydde i garderoben, sier Fanny Moizant.

« Jeg tror at i takt med forbrukerens innsikt, vil fokuset heller handle om å kjøpe færre, men bedre ting »
Fanny Moizant

Moizant er gründeren av Vestiaire Collective, en digital plattform for kjøp og salg av second hand designervarer. Eller som de selv kaller det, «pre-loved» mote.

Å kjøpe brukt er blitt stuerent, og jakten på bortgjemte skatter har de seneste årene gjort second hand stadig mer populært. 

Vestiaire Collective, som spesialiserer på det øvre sjikt av andrehåndsmarkedet, økte antallet ordre i juni med 144 prosent, som følge av at folk måtte holde seg hjemme, forteller Moizant.

MED-GRUNNLEGGER: Fanny Moizant er «co-founder» og sjef for bruktappen Vestiaire Collective. Foto: Vestiaire Collective

– Etter at mine to døtre ble født ville jeg skape min egen arbeidsplass. På dette tidspunktet hadde jeg en del venner som, i likhet med meg selv, hadde designerplagg hengende i garderoben, som ikke lenger var i bruk - men som det heller ikke fantes et passende sted å selge.

Moizant mente det var bortkastet at plaggene bare skulle bli hengende i skapet, og så på det som en mulighet for å starte sin egen butikk. Hun ville plassere sirkularitet i hjertet av moten og valgte å satse på luksussegmentet.

Dette var høsten 2009, og oppstartensbedriften ble driftet fra et hjemmekontoret i Paris.

Ti millioner medlemmer

Ti år senere har Vestiaire Collective om lag ti millioner medlemmer på verdensbasis.

Vestiaire Collective

  • Grunnlagt i 2009 i Paris av Fanny Moizant, Sébastien Fabre , Sophie Hersan , Henrique Fernandes , Christian Jorge og Alexander Cognard.
  • Digital plattform hvor privatpersoner kan kjøpe og selge second hand fra egen garderobe.
  • Katalogen består av klær, vesker, sko, smykker, klokker og livsstilsprodukter til dame, herre og barn.
  • Vestiaire Collective har kontorer i Paris, London, New York, Berlin, Milano og Hong Kong.
  • Over 300 ansatte totalt og ti millioner medlemmer globalt.

Appen innebærer at du som kunde ikke er prisgitt en innkjøpers seleksjon fra moteukene i Paris, London eller Skandinavia. Du kan utforske på tvers av sesonger, kolleksjoner og spesialutgaver.

«Made-to-order» Hermès Birkin vesker, sjeldne diamantsmykker, og den ikoniske Rolex Submariner 5508 båret av Sean Connery under hans 007-epoke er bare noen av skattene som er blitt solgt gjennom Vestiaire.

Andre nevneverdige og uventede funn er en Hermès-sykkel, og en vintage Louis Vuitton koffert fra tidlig 1900-tallet.

Også samleobjekter som skateboardet signert Supreme x Louis Vuitton har vært innom siden. Moizant forteller at Vestiaire er en plattform mange bruker til å lete opp tingene de aldri fikk fatt i. «The one that got away». Det være seg limited edition-produkter, eller konkrete print på Hermès-skjerf.

Tykk katalog

Katalogen inneholder rundt 2 millioner produkter fra garderobene til moteentusiaster over hele verden, og utvalget reflekterer både nåværende trender og ikoniske klassikere.

Som selger laster du opp bilder av det du ønsker å selge.

En algoritme hjelper deg å sette prisen, mens du som kjøper har mulighet til å forhandle. Selger kan akseptere, avslå eller komme med motbud.

LUKSUS: Vintagevesker solgt av Vestiaire Collective. Foto: Vestiaire Collective

Etter en handel sendes produktene fra selger til Vestiaires autensitet- og kvalitetskontroll. På denne måten vil kjøper få beskjed dersom produktet skulle vise seg å være en forfalskning eller i annen stand enn oppgitt av selger. For dette tar selskapet et honorar på rundt 20 prosent av salgsprisen.

Prisutviklingen for ettertraktede designvarer har de seneste årene økt kraftig, spesielt for vesker.

– En del modeller øker i verdi, og vi ser stor forskjell på hvilke modeller og merker som trender i ulike markeder. Store motehus som Louis Vuitton, Gucci og Dior er verdt å trekke frem som gjennomgående favoritter globalt.

Også merker som har en profilert miljøvennlig markedsføring gjør det bra, som Ganni og Stella McCartney har økt i popularitet, ifølge Moizant.

Foto: Vestiaire Collective

– Ellers hadde vi en økning på 38 prosent på kjøp av Jean Paul Gaultier etter han viste sin siste kolleksjon. Det samme skjedde med Prada etter Miuccia Prada annonserte at Raf Simons vil tiltre rollen som co-creative director, og søket etter Prada og vintage Prada økte med 1.289 prosent.

Mye kan tyde på at stengte luksusbutikker, hjemmekontor og avlyste ferier har påvirket shoppingvanene.

Sirkulær økonomi

Vestiaire Collective så dagens lys i tåken etter finanskrisen i 2009. Nå står verden igjen overfor en krise. 

– Basert på dine erfaringer, hvordan påvirker dette forbrukeren?

– Vi lever i en tid der forbrukeren, spesielt yngre generasjoner, har bidratt til en paradigmeskifte når det gjelder vanene våre. Et skifte i forbrukeradferd som beveger seg mer mot sirkulær økonomi og det digitale landskapet, hevder hun.

Foto: Vestiaire Collective

– Jeg tror at vi som forbrukere vil fortsette å stille spørsmål ved eget forbruk, for nå - mer enn noen gang - er vi klare over hvilken påvirkning det har på verden. Disse spørsmålene fremprovoseres også av helsekrisen vi nå står overfor.

– Jeg tror at i takt med forbrukerens innsikt, vil fokuset heller handle om å kjøpe færre, men bedre ting.

Ønsket om å handle mer miljøvennlig er der kanskje. Hva vi faktisk gjør vitner om noe annet.

Tall fra NRK viser at halvparten av nordmenn ønsket å halvere forbruket som følge av coronakrisen. Men forbruket i Norge gikk ikke ned, ifølge Virke. Det endret seg.

The RealReal

  • Grunnlagt i 2011 i San Fransisco av Julie Wainwright
  • Et luksuskonsept for kommisjonssalg med både digital plattform og fysiske butikker
  • Fire butikker i New York (Upper East Side & Soho), Los Angeles og San Francisco og ti ‘Luxury Consignment Offices’ i USA hvor potensielle selgere kan henvende seg for en evaluering av sine eiendeler
  • Katalogen består av klær, vesker, sko, smykker, klokker og interiør til dame, herre og barn.

– Ved å handle «pre-loved» bidrar du til den sirkulære økonomien ved å gi hvert plagg eller produkt lengre liv. Ved å forlenge bruken med kun ni måneder vil det redusere det årlige karbon-, vann og avfalls-avtrykket med så mye som 20-30 prosent. På denne måten kan du oppdatere garderoben med færre ressurser.

« Et annerledes år til tross, er fortsatt etterspørselen etter å investere i luksus stor. »
Aaron McWilliams, Senior Men’s Merchandising Manager hos The RealReal

Utfordreren kom i 2011, med amerikanske The RealReal. 

Gründer Julie Wainwright fikk idéen til The RealReal på shopping, da ei venninne handlet fra et kommisjonssalgs-stativ i en eksklusiv butikk. 

GATEPLAN: The RealReals butikk i Soho. Foto: The RealReal

Kommisjonssalg går ut på at en tredjepart selger en vare på selgers vegne, og salgssummen deles prosentvis mellom selger og tredjeparten. Tidligere hadde Wainwright hatt en skepsis til kommisjonssalg, men venninnens kupp på Chanel, Louis Vuitton og Gucci fikk henne til å revurdere.

Wainwright ville utvikle en plattform som sørget for en god kundeopplevelse, bevare romantikken ved luksus, forsikre seg om autensitet og bryte barrieren ved kommisjonssalg. 

Hvordan fungerer det?

The RealReal gir selgerne muligheten til å sette opp en avtale med en av deres innkjøpere eller eksperter, enten fysisk eller digitalt, hvor innkjøper og selger sammen går gjennom selgers utvalgte eiendeler. 

Foto: THE REALREAL

Deretter går alt gjennom kvalitets- og autensitet-kontroll før The RealReal tar det inn, fotograferer det, arkiverer det, og tilgjengeliggjør det for salg. Teamet består av mer enn 150 ansatte, fordelt på merkevareeksperter, gemologister og horologister. 

De tilbyr også såkalt «closet detox» hvor en innkjøper fra deres team reiser hjem til potensielle selgere, hjelper dem å rydde i skapet og plukker ut produkter som egner seg til salg hos The RealReal. 

The Real Real gir selgerne opp mot 85 prosent av plaggets utsalgspris, mens kommisjonen i 2018 lå på rundt 65 prosent. The RealReal oppgir at også at 53 prosent av deres selgere også er kjøpere, og 13 prosent av kjøpere også er selgere. 

TheRealReal har også fysiske butikker i LA, New York (Upper East Side og Soho) og i San Francisco.

I BUTIKKEN: Fra TheRealReals lokaler. Foto: The RealReal

Coronakrisen har også forandret hverdagen vår, og skal vi tro Aaron McWilliams, Senior Men’s Merchandising Manager hos The RealReal, kan det vise seg at en global pandemi var det som skulle til for at menn endelig oppdaget mange kvinners akilleshæl; vesker.

– Et annerledes år til tross, er fortsatt etterspørselen etter å investere i luksus stor. Blant annet har salg av herrevesker og bagger økt med 20 prosent siden Covid-19 endret hverdagen vår. Dette er nok hovedsakelig grunnet et økt behov for å kunne pakke med seg kontoret sitt, men også munnbind, håndsprit osv. Vi har også hatt en økning på 20 prosent i etterspørsel av mer eksklusive vesker, som for eksempel Hermès Birkin, sier han.

Premium
Mote