<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
NY LUKSUS: Louis Vuitton og Lucien Clarke lanserer skatesko. Foto: LV

Hype-konge fikk Louis Vuitton til å produsere skatesko

Lukusmerkenes lefling med gatemote er mer enn et blaff. Bare se på Louis Vuttions nye skatesko.

Publisert 24. okt. 2020 kl. 11.44
Oppdatert 24. okt. 2020 klokken 12.07
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 354 ord

For dem som har vokst opp med – eller har et nært forhold til – Louis Vuitton har LVMH-konglomeratets briljant alltid handlet om én ting: Vesker.

Før veskene var det kofferter, og før dem igjen vannresistente skipskasser til hest og kjerre.

Merkets siste krumspring er en «180 ollie» inn i ukjent terreng, med lanseringen av merkets første seriøse skatesko. Skoen er et samarbeid med den jamaikanske skateren Lucien Clarke, og er av en karakter som trolig får merkets mest konservative tilhengere til å sette kaffen i halsen.

Lucien... who?, spør du kanskje. Spørsmålet er betimelig.

Louis Vuittons «A View» er så langt unna parisisk arroganse man kommer.

Det er så langt fra det merket tradisjonelt har gjort, vært og stått for siden 1854, men like fullt et tegn i tiden og en trend nær samtlige luksusmerker forsøker å emulere.

Valentino har klart seg bra med det enkle og stilrene. Balenciagas klumpsko er for dem med seriøs tiltro til egen stil og selvtillit.

Andre har bommet fullstendig.

I kjernen ligger et målrettet forsøk på å bli relevant i demografier merkene tidligere aldri har nådd gjennom.

Foto: LV

Det er derfor designeren Virgil Abloh ble hyret inn som sjef for herremote i Louis Vuitton i 2018.

Han er tidligere skater, hype-konge og med en beviselig evne til å engasjere yngre målgrupper.

Det er heller tvilsomt at Arnauld-familien har funnet veien dit på egenhånd. 

Preben på Vinderen

En rask titt på markedskampanjen er et godt nok bevis på et radikalt stilskifte. Glossy motemagasiner er byttet ut til fordel for skatemagasinet Thrasher. Gubbe med slott og selskinnsmokasiner er passé. Men den nye kjøperen er ikke bare stereotypien med bøttehatt, bling og over gjennomsnittlig god rytme. Han heter også Preben og bor på Vinderen.

Det er all grunn til å ta merket seriøst. «A View» er hverken en såkalt «fat sneaker» eller en sneaker påklistret et skatemerke for markedsføringens skyld. Den er angivelig en sko i performance-kategorien til en høyere pris.

Trolig vil den også appellere til dem som skater på jevnlig basis. Og dem som ramler over et skateboard iført et par duggfriske Gucci-loafers i krokodilleskinn med en burgund innabords.