+ mer
VINTAGELETING: Jentene bak Pas Passé går jevnlig på skattejakt i etablerte gjenbruksbutikker. Foto: Eivind Yggeseth

Deres første kolleksjon ble revet bort på to dager

Ved å børste støvet av gamle vintageskatter, vil Pas Passé overbevise nordmenn om at redesign kan være både eksklusivt og trendy.

Redesign er ikke lenger forbeholdt kreative hobby- og miljøentusiaster. I høst lanserte norske Pas Passé sin første kolleksjon med 20 redesignede blazere og jakker, som ble revet bort på to dager. Nylig lanserte de sin andre kolleksjon – en partykolleksjon, midt oppi coronapandemien.

« Det er fortsatt jul og man kan jo pynte seg hjemme. »
Anette Ousdal

– Siden dette vanligvis er julebordsesong, hadde vi bestemt oss for å lage en partykolleksjon med mye glitter og glam, perler, paljetter og strass. Men vi endte opp med å kalle kolleksjonen for The lonely party girl, sier smykkedesigner Erica Mathiesen i Pas Passé.

For å lansere en julekolleksjon midt oppi koronapandemien er kanskje ikke helt optimalt, ettersom hele Oslos uteliv i skrivende stund er nedstengt.

– Det er fortsatt jul og man kan jo pynte seg hjemme, legger medgründer Anette Ousdal til.

BAK MERKET: Erica Mathiesen (tv) og Anette Ousdal redesigner gamle skatter under merkenavnet Pas Passé, som de startet i år. Førstnevnte fikser plaggenes utsmykning, mens sistnevnte syr. Foto: Eivind Yggeseth

Fremtidig herrekolleksjon

Pas Passé redesigner i hovedsak for damer som liker å ha noe ikke alle andre har, og som liker å skille seg ut.

– Vi solgte faktisk en blazer fra første kolleksjonen til en mann, det var kult. For det var egentlig en damekolleksjon, men med en herreblazer som vi hadde sydd om med masse stæsj på, sier Mathiesen.

Pas Passé

  • Norsk redesignmerke startet i 2020.
  • Uttales «pah passé».
  • Fransk for nektelse av noe som er ut.
  • Drivs av smykkedesigner Erica Mathiesen (36) og Anette Ousdal (33).
  • Lanserte sin første kolleksjon i september og sin andre i november.

Merket har fått flere forespørsler fra mannlige fans, og har derfor planer om å lage en ren herrekolleksjon.

– Debutkolleksjonen gikk mye bedre enn vi hadde forventet. Så nå har vi lagd flere plagg, så flere kan få tak i dem, sier jentene og innrømmer at de blir veldig glade i plaggene. 

Egentlig vil de beholde alt selv, men det blir det ikke god butikk av.

Drømmer om kombinert butikk, studio og showroom

Mens første kolleksjon ble solgt i butikken Mathiesen har på Frogner, ble partykolleksjonen solgt i The Pop Shop på Aker Brygge. Foreløpig har ikke merket nettbutikk, men selger via Instagram, en salgskanal som blir mer og mer vanlig.

– Siden vi har en så liten kolleksjon, så kan vi jo ikke ha en butikk nå. Det ville vært en veldig tom butikk.

Jentene er hemmelighetsfulle rundt hvor mye de omsatte den første kolleksjonen for. Men tydeligvis nok til at det ga mersmak. Den dekket utleggene, og merket gikk såpass i pluss at det dekket partykolleksjonen også.

– Vi startet Pas Passé som et prosjekt ved siden av jobb. Begge driver for oss selv og trengte noe kreativt å samarbeide om. Vi tenkte ikke å gjøre noe business ut av det, vi ville bare se hvordan det gikk. Så oppdaget vi at etterspørselen og interessen var såpass stor, sier Ousdal.

De håper redesign er noe de kan leve av etter hvert.

– Håpet er å kunne lage store kolleksjoner flere ganger i året og ha en butikk kombinert med kontor og showroom, hvor vi kan sitte og sy i butikken og folk kan komme innom og levere inn plagg, sier Mathiesen.

GIKK BEDRE ENN FORVENTET: Erica Mathiesen og Anette Ousdal (på bildet) har så langt solgt to redisgnkolleksjoner. Instagram er en viktig salgskanal for duoen bak Pas Passé. Foto: Eivind Yggeseth

– Skjærer som samler på alt som glitrer

Mens Mathiesen driver smykkemerket Miss Mathiesen, sa Ousdal opp PR-jobben i fjor etter ti år og startet for seg selv med PR og kommunikasjon. Uten formell designutdanning, satt hun høygravid i sommer og sydde hele første kolleksjonen alene. Og mens Ousdal syr, fikser Mathiesen smykkene de dekorerer plaggene med.

– Vi er begge skjærer som samler på alt som glitrer. Da jeg bodde i London kjøpte jeg ofte svære kasser fulle av smykker og mye ræl ingen vil ha, ofte fra dødsbo. Det får vi bruk for nå, sier Mathiesen.

I tillegg bruker merket overskuddslager fra Miss Mathiesens produksjoner, og smykker som er blitt ødelagt. Jentene går jevnlig på skattejakt i etablerte gjenbruksbutikker, i tillegg til å bruke gjenbruksappen Tise, et par hemmelige butikker og mye fra sine egne private skattekamre.

FIFFER OPP: I den nyeste kolleksjonen har Pas Passé sydd perler, strass og fjær på vintageplagg. Foto: Eivind Yggeseth

Svindyre knapper fra Chanel

Det er ikke bare en dans på roser å redesigne gamle skatter. Å finne vintage i gjennomsnittsstørrelser som passer nordmenn anno 2020 er utfordrende. Klær i god nok kvalitet er heller ikke enkelt å skaffe.

– Vi vil kjøpe plagg som kan ha et liv videre og kjøper konsekvent bare plagg i ull, kasjmir og silke. Det folk mener er vintage, er ofte ikke det, sier Mathiesen og forteller at de holder seg unna plagg i syntetiske fibre, og ser heller på innholdslappen enn på selve merket.

I debutkolleksjonen brukte Pas Passé vintageknapper fra Burberry og Chanel, «som en slags gimmick».

– Chanelknapper er veldig dyre hvis man kjøper vintage. Mens en ordinær knapp koster rundt 5 til 20 kroner per stykk, koster Chanel 300 til 400 kroner.

Merket har fått en del forespørsler om redesign fra privatpersoner, deriblant verdifulle designerplagg som en YSL-skinnjakke. Den ville de ikke redesigne.

– Den var allerede et kunstverk, og man vil heller ikke ta merkelappen av og sette Pas Passé på.

Premium
Mote