+ mer
DRONNINGVERDIG: Babour blir hyppig brukt av Dronning Elizabeth (Olivia Colman) og familien i Netflix-serien The CrownFoto: Netflix

Søk etter denne jakken har økt med 196 prosent

Den ikoniske voksjakken fra Barbour har fått en voldsom etterspørsel de siste månedene. Det kan man takke strømmegigantene for.

Da coronapandemien og lockdown slo ned i fjor, ble Ola og Kari Nordmann nærmest over natten til filmkritikere som sultne etter underholdning og atspredelse streamet strømmegigantene tomme for innhold.

En overraskende følge av dette er at voksjakken fra Barbour har steget i popularitet. De siste tre månedene har søk etter den ikoniske jakken økt med så mye som 196 prosent, ifølge The Guardian. 

Mye takket være nettopp tv-serier, som The Crown på Netflix og I Hate Suzie på HBO Max. Da førstnevnte hadde premiere i november, økte salget av vintage Barbour-jakker hos The RealReal med 46 prosent, ifølge The Wall Street Journal.

LIKEGYLDIG TRENDSETTER: Prinsesse Anne brukte ofte Barbour som ung, og gjør det fortsatt. Foto: Getty Images

The Crown omtales faktisk som «Barbour jakke-porno» av The Cut. Og det med god grunn. For mange scener viser dronning Elizabeth, en purung lady Diana og resten av familien, i gjørme og søle, på jakt etter kronhjorter eller fred fra omverdenen.

Tiltro til merkevaren

– Hos oss føler vi det er både kvinner og menn i alle aldere som kjøper Barbour. Vi merker ofte at foreldre har med datter eller sønn inn i butikken for å kjøpe dem en oilskin-jakke, for de er så fornøyde med jakken selv og har tiltro til merkevaren, sier Chris Nikolaisen, innkjøper hos Ferner Jacobsen i Oslo.

Butikken begynte å ta inn Barbour på midten av 90-tallet etter at John Partridge mistet distributøren sin i Norge.

– Etterspørselen nå er veldig stor og vi selger godt av alle produktgrupper fra Barbour. Vi merket veldig stor etterspørsel i hele 2020, og vi har til tider ikke greid å skaffe nok jakker grunnet sprengt kapasitet hos Barbour, fortsetter Nikolaisen.

Til tross for et noe tungt og klassisk image, gjennom designsamarbeid med streetwear-merket Supreme og den britiske it-jenta Alexa Chung har merket klart å nettopp følge med i tiden.

MERKER ØKT ETTERSPØRSEL: Chris Nikolaisen, innkjøper hos Ferner Jacobsen i Oslo. Foto: Privat

Et prakteksempel på «trickle-down»

– De som bruker jakken nå er ikke de som kommer til å bruke den for alltid, slik som den britiske overklassen med gods på landet kommer til å gjøre. De har aldri stoppet å bruke denne jakken. For dem er dette selve den klassiske allværsjakken. Slik nordmenn bruker Bergans allværsjakke i sterke farger nå, sier Pia Henriksen, moteviter ved OsloMet.

Hun mener at fravær av endring gjør voksjakkene tradisjonelle.

– De britiske Barbour-jakkene har vært tilnærmet lik fra de startet produksjonen i 1894 og holder med det fast i tiden, og på den måten gjør det dem tidløse. Men for folk som ikke følger med på The Crown eller I Hate Suzie, er dette fremdeles bare en jakke fra Ferner Jacobsen, sier hun og fortsetter;

– Tv-serie-publikummet som nå strømmer til Finn.no eller Follestad er ikke de som har sett for mye engelsk landsbykrim på NRK. Det er nok heller de som vil identifisere seg med andre og bruke jakken som en forlengelse av eget uttrykk og imitasjon, til å være litt mer som prinsesse Diana på tur til Balmoral eller forvirret, kul kvinne i 30-årene.

MOTEVITER: Pia Henriksen ved OsloMet. Foto: Privat

Henriksen mener Barbour-jakken er et prakteksempel på «trickle-down», teorien om at overklassen lager moten og middelklassen imiterer stilen i bytte mot sosial status, helt til alle har det og moten ebber ut.

– I dette tilfellet motbevises det. Oilskin-jakkene henvender seg til et visuelt strengt publikum med et stort referanseregister av populærkultur, som ikke vil ha mobilitet i sosial status. De vil ta med seg litt av karakterene fra tv-serier inn i sitt eget liv. Og – det kan jo hende, at når klima, helse og politikk er på bristepunktet, så er det trygt å la seg omfavne av en jakke som symboliserer at tiden står stille.

IT-PERSON: Britiske Alexa Chung gjorde samarbeidskolleksjoner med merket i både 2019 og 2020. Foto: Getty Images
Premium
Mote