+ mer
EMPORIO ARMANI: Ullberet. 1.500 kroner.  Foto: Emporio Armani

Bereten er tilbake

Hold varmen og stilen med en klassisk beret i høst og inkarner den franske klisjéen til det fulle – eller ikke.

Publisert 18. nov. 2021 kl. 19.09
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 436 ord

Sjansen er stor for at man øyeblikkelig tenker på en beret, eller alpelue, når man skal beskrive den franske stilen. Den vesle, runde luen med en stutt snor stikkende ut er blitt et ikonisk symbol, très chic – og temmelig klisjé.

Skyld på corny suvenirer kjøpt i Paris, som forklær med bilder av katter ikledd stripete Breton-gensere med baguetter under potene og nettopp – en beret over ørene. Eller på de gamle kunstnerne som maler langs Seinen.

Blant 90-talls bøttehatter og urbane skurkeluer, er den denne høsten og vinteren tilbake for fullt. Frister ikke den klassiske og trygge bereten i ull, kommer den denne sesongen også i materialer som blankt skinn og mønstre som leopard, i sterke farger og i heklede varianter. Ethvert motehus med selvrespekten i behold har våget seg på minst én type i år.

GUCCI: Heklet beret. 4.500 kroner <strong>Foto: Gucci</strong> (1 / 6)
GUCCI: Heklet beret. 4.500 kroner Foto: Gucci

Kan det være Emily in Paris-effekten som har takken (eller skylden)?
Netflix-suksessen tok mang en seriebinger med storm i fjor høst, og snart er det duket for andre sesong.

Fra Che Guevara til Yoko Ono

Den tidløse luen hører imidlertid ikke bare hjemme blant croissant-spisende og Pastis-leskende parisere på fortauskafeer. Heller ikke bare på alle oss andre som forsøker å inkarnere den elegante, men samtidig svært så avslappede je ne sais quoi-looken.

Fra Che Guevara og Pablo Picasso til Yoko Ono, Brigitte Bardot, Coco Chanel, Catherine Deneuve og Faye Dunaway som skurk i Bonnie & Clyde.

Alpeluen er blitt en slags vandrende selvmotsigelse – brukt av kreative kunstnere, filmstjerner, livsnytere og moteløver på den ene siden, og av politiske revolusjonære og militære styrker på den andre, påpeker The Zoe Report.

– The Black Panthers brukte bereten som et symbol på revolusjon, sier Rosabelle Forzy i Laulhère til magasinet.

En del av uniformen

Panthers-sjef Fred Hampton skal ha blitt inspirert til å gjøre den til en del av uniformen sin etter å ha sett en film om den franske motstandsbevegelsen under andre verdenskrig, hvor flere brukte beret.

Alpeluen stammer fra Pyreneene i Sør-Frankrike hvor Laulhère, som forøvrig er den siste gjenværende beretprodusenten i Frankrike, begynte å produsere de klassiske luene allerede i 1840. Noen mener imidlertid at de franske luene skal ha blitt produsert så tidlig som på 1600-tallet.

– Bereten er en ikonisk del av den franske moten. Den er unisex, kan bli brukt til enhver anledning og fungerer med alle typer ansiktsformer og hårfrisyrer, fortsetter Forzy, og omtaler hodeplagget som et «mytisk objekt».