Bikerjakken gjør comeback
Fra motorsykkelgjenger via Hollywoods gullalder og musikkindustrien til catwalken. Den tidløse bikerjakken gjør nok en gang comeback i motebildet.
Sjansen er stor for at man tenker på en ung Marlon Brando i The Wild One når noen nevner bikerjakken. I filmen fra 1953 spiller Brando lederen av en motorsykkelgjeng fra California, «The Black Rebels Motorcycle Club». Både filmen, og den røffe, sorte skinnjakken hans, har skrevet seg inn i historiebøkene.
Motehus som Alexander McQueen, Balenciaga, Miu Miu og Prada viste flere bikerjakker for denne sesongen. Og under vinter internasjonale moteuker i New York, London, Milano og Paris, var den derfor å se overalt i streetstyle-bildet, påpeker motemagasinet Grazia.
Unge gutter falt pladask
Brandos bikerjakke ble symbolet på maskulin attitude som gikk motstrøms. The Wild One baserer seg på en novelle publisert i Harper’s Bazaar i 1951, inspirert av et motorsykkelløp i 1947 som endte opp i kaos takket være motorsykkelgjengen «The Boozefighters». Selv om hovedkarakteren skal ha hatt en brun skinnjakke, valgte produksjonen bak The Wild One bikerjakken Perfecto, fra amerikanske Schott NYC, ifølge Grailed.
Unge gutter falt pladask for det tøffe plagget, og Perfectos popularitet skjøt i været på 50-tallet. Suksessen skal imidlertid ha blitt kortvarig for Schott NYC, som så synkende salg etter hvert som skoler på tvers av USA bannlyste skinnjakken, i frykt for gjengkulturer.
Bikerjakken som vi kjenner den i dag skal ha blitt introdusert i 1928 av Schott NYC. Perfecto-jakken var oppkalt etter grunnleggeren Irving Schotts favorittsigar. Jakken var designet for at motorsyklister skulle kunne holde varmen. Merket solgte jakkene sine først gjennom en Harley Davidson-distributør på Long Island i New York.
Jakken hadde belte for en bedre passform, ikke så ulikt forgjengeren – pilotjakken med pelskrage – og asymmetrisk front som flyttet sømmene bort fra midten på brystet, slik at det skulle være mer behagelig når man lente seg fremover på motorsykkelen. Schotts hevder selv at deres jakke skal ha vært den første med glidelås istedenfor knapper for lukning.
Portalen til luksusverdenen
Bikerjakken gjorde sitt inntog i luksusverdenen da en 24 år gammel Yves Saint Laurent innlemmet jakken i sin beatnik-inspirerte kolleksjon for Dior i 1960. Selv om jakken i krokodilleskinn med pelskrage ble heftig kritisert av pressen den gang, er bikerjakken som Yves Saint Laurents eget motehus Saint Laurent designer i dag blant de fineste eksemplarene.
På 70-tallet ble jakken sett på medlemmer av noen av verdens største band og artister innen rock og punckrock. Slike som The Ramones, Blondie, Iggy Pop, Sex Pistols og Joan Jett. Mye som en rebelsk motreaksjon på datidens fremdeles noe konservative mote. Utover 90- og tidlig 00-tallet dukket bikerjakken opp hos designere som Rick Owens, som debuterte på catwalken under New York Fashion Week i 2002 takket være skinnjakken hans som supermodell Kate Moss brukte i en utgave av franske Vogue.
Kroppens karosseri?
Moteteoretiker Pia Henriksen mener jakken strengt tatt aldri har vært utenfor motebildet siden Marlon Brando brukte den i 1953.
– Siden den er så knyttet til ungdom – selve symbolet på det nye fenomenet etter andre verdenskrig, så er det kanskje en slags kjærlighetserklæring til opprøret mot det bestående, til motkulturen, sier hun og fortsetter;
– Selv om jakken nå er mainstream og i alle varianter, for alle kjønn, så tenker jeg kjernen er at dette plagget er beskyttelse (mot asfalt i fart), rustning (gjeng og tilhørighet) og litt farlig. Og den blandingen har en uimotståelig tiltrekning. Som karosseriet på en bil, er bikerjakka kroppens karosseri.
– En super investering
– Bikerjakken er en evig klassiker som i mine øyne aldri er ute av motebildet i det hele tatt, sier stylist Marte Dahlgren.
– Hvis du først har en fin bikerjakke i garderoben, kan den henge der resten av livet og tas ut akkurat når du føler for det. Det er det som er så perfekt med gode baser.
Hun mener skinn av skikkelig god kvalitet er førsteprioritet når man er på utgikk etter en skinnjakke til basegarderoben.
– En bikerjakke kan være en super investering til garderoben, og kjøper du en av ordentlig kvalitet blir den bare finere og finere med årene.
– Det kan også være greit å tenke på passform og farge. For mange er den klassiske bikerjakken i sort skinn litt hard i looken. Da vil jeg anbefale å eksempelvis se etter en brun eller lys bikerjakke for å myke det opp litt.
Dahlgren synes også formen er viktig – vil du ha en litt nettere som sitter over skuldrene, eller foretrekker du den litt oversized?
– Mange tenker nok at bikerjakken er litt rocket og vågal. Jeg elsker kontraster og synes bikerjakken er kulest med litt løse dressbukser og bare en klassisk skjorte eller t-skjorte.
– Den er selvsagt perfekt med jeans og en lekker ullgenser til, men også ypperlig for å rocke opp de litt for søte sommerkjolene.