AVANSERT: New York Yacht Clubs American Magic har foretatt de første seiltestene og flyvning er en mer dekkende beskrivelse av aktiviteten til de 11 ombord. Foto: NYYC, American Magic

Flyr over vannet i 50 knop

De to første båtene av typen AC75 som skal seile i America's Cup er nå sjøsatt. Seiling blir aldri mer det samme.

America's Cup ble lenge kritisert for å benytte kostbare og avleggse båter i kampen om verdens eldste og blant de mest prestisjefylte trofeene i idretten. I tillegg er noen regattaer de siste 30 årene i praksis avgjort i rettsalene eller i parodiske seilaser med forskjellige båttyper, før katamaranene overtok i 2013 og 2017.

De var fortsatt kostbare, selv om størrelsen krympet fra 72 til 50 fot, men det at de utviklet foiler og brøt den magiske 50-knopsgrensen, løftet flere deler av seilsporten til nye høyder, bokstavlig talt. Inkludert båttypen Nacra 17, hvor flere norske håpefulle slåss om å få representere Norge i OL i Tokyo sommeren 2020.

Flre båter klare

Før det skal de to båtene av den helt nye båttypen som nå er sjøsatt, Emirates Team New Zealands (ETNZ) «Te Aihe» og New York Yacht Club (NYYC) American Magics «Defiant», samt tre andre båter møtes i America's Cup World Series (ACWS) på Sardinia i april.

LUKSUS: Prada har overtatt utfordrerregattaen og pokalen etter Louis Vuitton. Foto: AC

Flere ACWS-regattaer kan bli gjennomført og flere utfordrere banker på døren, før de møtes i The Prada Cup i januar 2021 i Auckland for å seile om retten til å møte forsvareren, ETNZ i selve America's Cup i mars.

Foruten NYYC American Magic stiller Luna Rossa Prada Pirelli Team, Ineos Team UK og Star & Stripes Team USA opp som utfordrere.

Onsdag 2. oktober sjøsatte for øvrig italienske Luna Rossa Prada Pirelli Team sin første båt, mens Ineos Team UK og Star & Stripes Team USA er ventet å sjøsette sine senere i høst.

Sistnevnte har aldri deltatt i America's Cup, Team Ineos er videreføringen av Ben Ainslie Racing som deltok i 2017, mens Luna Rossa har deltatt fire ganger tidligere. NYYC forsvarte på sin side trofeet 25 ganger på rad etter at de vant den første regattaen i 1851 og mistet det i 1987. 

Milliardsatsing

Nå har de foreløpig brukt 76.000 arbeidstimer på å bygge den første av to båter, og er tydeligvis sultne på å ta tilbake trofeet. Går du inn på hjemmesiden og scroller nedover på siden med lagmedlemmer, får du krampe i fingeren før du er nede.

EKSTREM: Linjene, fasongen og detaljene på Emirates Team New Zealands AC75 viser at den er ulik det meste andre som seiler på sjøen. Foto: AC

ETNZ har på sin side brukt hele 100.000 timer på sin første båt og har foreløpig 110 personer med på laget, som vil øke frem mot 2021. Med statlige og private sponsorer oppgis ikke detaljerte budsjetter, men å tro at det koster mindre enn de anslagsvis 100 millioner dollar de brukte forrige gang er tvilsomt.

Ineos har laget et budsjett på 110 millioner pund, så det er bare å finne frem kalkulatoren. Det er kanskje grunnen til at et nederlandsk og flere andre  interessenter kvier seg for å etteranmelde seg.

FLYR: Med hastigheter rundt 50 knop er det lite som minner om seiling når American Magic flyr over sjøen. Foto: NYYC

Regattaene vil skje 75 fots enskrogsbåter med to justerbare T-formede foiler og et mindre T-formet ror. Det er strenge regler for hvor mange komponenter lagene kan bygge når det gjelder skrog, foiler, ror, mast og seil. Det er for å stimulere til mer simulering når det gjelder forskning og utvikling, i stedet for enda mer kostbar bygging og testing.

Noe er likt

Styringssystemene for foilene blir levert ferdig fra arrangøren, slik rigging og deler av masten også gjør. Konseptet for det myke vingeseilet som brukes som storseil, er dessuten ventet å gi positiv effekt på all type seiling.

De første bildene av båtene som nå er sjøsatt viser store forskjeller i design. ETNZ har en mer futuristisk fasong og det spekuleres i om storseilet vil gå helt ned til dekket uten en tradisjonell bom.

American Magic har allerede vist seg frem for fotografene med seilet opp og foilene nede, og riggen ser i alle fall tradisjonell ut. Det blir mye spenning fremover når det gjelder design og utvikling, men den endelige spenningen blir ikke utløst før i mars 2021.

AC75

Lengde: 20,7 meter + 2 meter baugspyd

Bredde: 5 meter

Vekt: 6.500 kilo

Mast 26,5 meter

Ror: 3,5 meter dyp, 3 meter bred

Foiler: 5 meter dybde, 4 meter bredde

Storseil: 135-145 m2

Fokk: 90 m2

Code Zer: 200 m2

Mannskap: 11 (960-990 kilo)

America's Cup

Historien

  • John Cox i skonnerten America vant i 1851 trofeet 100 Guinea Cup, laget av hoffjuvelér Robert Garrard i London. Det var på tilskuer Dronning Victorias spørsmål om hvem som ble nummer to at det legendariske svaret ble avgitt: «Deres majestet, det finnes ingen nummer to.»
  • Siden det har amerikanerne dominert America’s Cup med 29 seire av 34 mulige regattaer, bare avbrutt av en borgerkrig og to verdenskriger. Australia har vunnet én gang, Sveits to og New Zealand tre.
  • Bortsett fra et par rettssaker i 1988 og 2009, er konkurransene blitt avgjort slik John Cox ønsket da han donerte trofeet til The New York Yacht Club, døpte det om til «America’s Cup» og utformet reglene i gavedokumentet «Deed of Gift». Der sto det blant annet at «The America’s Cup er et evig utfordrertrofé for vennskapelig konkurranse mellom forskjellige land».
  • Etter skonnertene ble det seilt i gigantiske J-båter, og etter andre verdenskrig 12-metere, før 75-fots America’s Cup Class overtok i 1992. Etter Larry Ellisons seier i den parodiske regattaen med forskjellige båter etter rettssaken i 2010, ble katamaraner valgt som båttypen for den 34. og den 35. America’s Cup før 75 fots foilende enskrogsbåter nå skal benyttes.
 
PRESTISJE: Trofeet i America's Cup ble laget av hoffjuveler Robert Garrard & Co som en vinkaraffel i 1948 og ble gitt til John Cox da han vant den første regattaen kalt 100 Guineas Cup i 1851. Trofeet er den eldste vandrepokalen i verden og blant de mest ettertraktede. Den er påbygd i 1958 og 1992 for å få plass til de til foreløpige 35 vinnerne. Foto: AC