HAR TRUA: Nordmenn jubler for både Petter Northug og brillene hans, ifølge en undersøkelse fra Norstat, og skikongen har pushet ut 40.000 briller til over 200 butikker så langt. Foto: NTB Scanpix

Petter Northug og Jon Inge Gullikstad har solgt 40.000 Northug-briller og satser på at mange blir julegaver

Petter Northug har solgt 40.000 sportsbriller til over 200 butikker. – Innen et par år bør vi selge over 100.000 briller i året, sier gründer Jon Inge Gullikstad.

Kan Petter Northug klare å heve statusen og selge dyre merkesolbriller etter å ha solgt skiklær i restekassa hos Obs? Ja, mener Jon Inge Gullikstad som er i full gang med lanseringen av Northug-brillene.

– Merkevaren til Petter Northug hører hjemme i high-end-segmentet. Ikke der du skrev, sier Gullikstad.

Gullikstad har gjort stor suksess med ullsokker fra Vegard Ulvang og skihansker fra Therese Johaug, men mislyktes med satsingen på hodetelefoner fra Kygo.

Nå har han fått Norstat til å undersøke hvilket sportsbrillemerke nordmenn vil vurdere neste gang de kjøper sportsbriller.

500.000 vurderer Northug

– Resultatet viser at Oakley er i en unik posisjon, men Northug er foran alle de andre merkene vi sammenligner oss med, som Bliz, Uvex, Bollé og Rudy Project, sier Gullikstad.

– Undersøkelsen viser at en halv million nordmenn vurderer å kjøpe Northug-briller, sier Gullikstad kun fire uker etter lansering.

« Undersøkelsen viser at en halv million nordmenn vurderer å kjøpe Northug-briller »
Jon Inge Gullikstad

Mens 23 prosent svarer Oakley, svarer 8 prosent Northug. De øvrige Northug-konkurrentene ligger betydelig bak.

FORSINKET: Jon Inge Gullikstad har fått tall som tyder på at en halv million nordmenn vurderer å kjøpe Northug-briller selv om lanseringen skjedde tre måneder forsinket i høstmørke i stedet for sommersol. Foto: Eivind Yggeseth

Den største kategorien er imidlertid den som aldri kjøper sportsbriller. Den utgjør 64 prosent.

I samme undersøkelse har nordmenn svart på hvilket sportsbrillemerke de først tenker på. Her havner Northug som nummer tre bak Oakley og Ray-Ban. Fem prosent av den norske befolkningen tenker først på Northug når de blir bedt om å nevne navn på sportsbriller, ifølge Norstat-undersøkelsen.

« Innen et par år bør vi selge over 100.000 briller i året »
Jon Inge Gullikstad

Salg så langt: 40.000

Hittil har han solgt rundt 40.000 briller til over 200 butikker i Norge, samt enkelte i Sverige.

– Og det er i en periode der sportsbriller er inne i en lavsesong. Men vi forventer at brillene vil ligge under mange juletrær i år, og vi gleder oss til vinteren.

Men alt har ikke gått knirkefritt.

– Vi hadde håpet å lansere brillene i juni, men det ble i august. Hensyntatt dette har vi solgt mer enn vi hadde forventet.

– Innen et par år bør vi selge over 100.000 briller i året, sier Gullikstad.

Prisen på brillene ligger mellom 800 kroner og 1.500 kroner – med andre ord på samme nivå som han solgte langrennsdresser for i landets Coop-butikker.