RASKEST: Når Aksel Lund Svindal skal demonstrere svingteknikk har de fleste av oss mer nok med å holde følge. Foto: Porsche

Aksel Lund Svindal en pensjonert, men på ingen måte parkert

Aksel Lund Svindal har gjort seg bemerket bedre og på flere måter enn de fleste av oss. På ski er han fortsatt rå.

Levi, Finland: – Du må sette inn trykket i begynnelsen av svingkurven for å få mest mulig av hastigheten ned i fartsretningen, sier Aksel Lund Svindal pedagogisk.

Den er selvfølgelig rett ned bakken og kan bli litt drøy for oss hobbyalpinister som er fornøyde når carvingskiene med 17 meter radius tar oss på tvers av løypa for å holde hastigheten tosifret. Med racing storslalomski fra Head med 30 meters radius svinger han nesten like mye, samtidig som han oppnår en hastighet som krever lårmuskler av en annen verden.

LEGENDE: Slik er vi vant til å se aksel Lund Svindal, på vei ned til en topplassering, som her i sitt siste renn i VM i Åre i februar 2019 hvor det ble sølv, to hundredeler bak Kjetil Jansrud. Foto: NTB Scanpix

Eller Aksel Lund Svindals verden, som er den hvor du har høstet utallige OL- og VM-medaljer, verdenscupen sammenlagt to ganger og verdenscupseire på løpende bånd i 14 år. 17 hvis du tar med junior-VM i 2002.

Investor

Flere av disse har han sett frem mot dagen han skulle slutte på ski, og er allerede tungt inne i næringslivet sammen med sin revisorfar Bjørn Olaf gjennom A Management. Ifølge Kapital hadde han allerede i 2018 aksjer i 65 selskaper til en verdi på over 100 millioner kroner. Investeringer i bank, fly, shipping, eiendom og klær er bare noe av det han driver med, i tillegg til å være ambassadør for Porsche og skitester for Head.

– Det er ikke racingski, men carving- og andre ski for hobbykjørere på høyt nivå. Da er det viktig å ha stive støvler, men ikke for stive, for da sliter skiene med å følge med. Ski og støvler må stå i stil til hverandre. Det blir som med en bil hvor det ikke holder å ha en heftig bil, hvis dekkene er dårlige, eller omdvendt, forklarer han.

LÆRERIKT OG GØY: Aksel Lund Svindal liker fart, så ved å teste ut grensene i den nye Porsche Taycan 4S på isbane føler han at han blir en bedre sjåfør. Foto: Porsche

At han bruker bil som referanse skyldes hans genuine interesse for temaet, og selv om hans første bil som 19-åring var en 1967 Ford Mustang, skyldes det at han ikke hadde råd til en Porsche.

– Jeg har alltid hatt sansen for Porsche og nå kjører jeg en Panamera Hybrid i tillegg til at jeg har en G-modell 911 i garasjen. Jeg hadde tidligere en 914, men den var så liten at jeg måtte ta av taket og med hodet ut av bilen fikk jeg mer oppmerksomhet enn jeg setter pris på, sier han.

Beskjeden

Noe han bekreftet i Finansavisen allerede i 2009: «Når tusenvis av tilskuere jubler i bakken er jeg jo på jobb, så det er helt greit. Å bli gjenkjent på gaten i Oslo er imidlertid litt pinlig. Jeg blir flau» sa han da.

POPULÆR: I skiheisen får Aksel Lund Svindal sitte i fred, men det blir ikke få selfier når han viser seg blant folk. Foto: Porsche

Nå har han også fått mye oppmerksomhet og gode anmeldelser for sin bok «Større enn meg». Her tar han for seg alle opp- og nedturene i livet og karrieren, og de har vært større enn for de fleste, men Svindal har kommet ut på topp.

BESTSELGER: Boken «Større enn meg» er foreløpig blitt trykket i 25.000 eksemplarer, men den er oversatt til flere språk, så det vil nok øke. Foto: Pilar forlag

– Det er hyggelig at boken er tatt godt imot og opplaget nærmer seg 30.000. Den er nå dessuten oversatt til engelsk, tysk, italiensk og finsk faktisk, legger han til.

Lavterskel

I tillegg til å gjøre det bra i bakken og i business bruker han energi på tilbud for handicapede gjennom Akselfondet sammen med Telenor, blant annet med Sunnaasstiftelsen og i paraidretten.

– Nå jobber vi dessuten med en plan for det nye innendørs skianlegget SNØ i Lørenskog. Sammen med leverandørene skal vi lage et lavterskel opplegg som gjør ski lettere tilgjengelig for barn og unge, forklarer han.

Dette får han nå bedre tid til, da antall reisedøgn har falt dramatisk.

– Jeg har ikke telt, men tidligere hadde jeg rundt 250 reisedøgn i året og nå er det blitt mye færre. Jeg har likevel bare fått stått på ski to dager før jul, men håper det blir mer tid til å kjøre både i bakken og på toppturer etter hvert, formoder han.

Mye tid på ski er imidlertid en sannhet med modifikasjoner.

– Når tiden ned en utforløype tar to minutter og heisen opp gjerne tar 20 minutter eller mer, sier det seg selv at jeg har brukt utrolig mye tid i skiheiser, reflekterer han etter et langt liv som aktiv skiløper.

SIDELENGS: Når Aksel Lund Svindal bruker sidevinduet for å navigere i fartsretningen bekrefter han at han kan kjøre bil. Foto: Porsche

Avslutningen på den eventyrlige karrièren kunne knapt vært bedre skrevet av en Hollywood-regissør, med VM-sølv i Åre. Der hvor også  Head Ski- og Red Bull-venninnen Lindsey Vonn avsluttet en like fantastisk karrière med VM-bronse.

– Ikke bare var det en fantastisk avslutning på karrièren, men vi hadde begge sagt at dette var det siste rennet, så utrolig gøy å levere så bra da, sier han.

EVENTYRAVSLUTNING: Lindsey Vonn og Aksel Lund Svindal har samme vunnet både verdenscupen, OL- og VM-medaljer, også i avslutningsrennet i Åre i februar 2019. Foto: NTB Scanpix

– Jeg har fortsatt et veldig nært forhold til mine tidligere lagkompiser, og følger spesielt godt med på de unge som nå er i ferd med å overta. I tillegg har jeg kontakt med utlendinger som Hirscher, Neureuther og Vonn, sier alpinkongen, som lett fylte alpinstøvlene etter Kjus og Aamodt.

Om han er større enn dem, Hirscher, Stenmark og Vonn er usikkert, men han er større enn de fleste.