Nikolai Schirmer Foto: Krister Kopala

Millionomsetning 3.000 meter over havet

Jurist, skiboms og filmskaper. Nikolai Schirmer tar internett med storm med episke skifilmer fra Europas høyeste topper.

– Karrieren min er hovedsakelig basert på de filmene jeg har laget.

Ifølge ham selv, er Nikolai Schirmer hverken verdens beste skikjører eller filmskaper.

Men måten han har kombinert fagene på har gjort at han kan leve ut drømmen som frikjører og samtidig tjene gode penger på livsstilen. 

Enkelt og spektakulær

Ved hjelp av en drone og et Go-Pro på hodet fanger han seg selv og andre profesjonelle skikjørere på vei ned noen av Europas mest spektakulære fjellsider.

Pakket inn i en nervepirrende dramaturgi og en estetikk som vil få selv de mest skeptiske til å ville ta på seg skiene og dra til fjells.

For de fleste er livet som skiboms lite lukrativt, men i stedet for å kun satse på ski, satte Schirmer skikjøringen på film.

– Dersom jeg skulle gjøre dette på fulltid, måtte jeg ha en inntekt tilsvarende en normal jobb, sier Schirmer, som i fjor omsatte for 1,3 millioner kroner på å lage innholdsmarkedsføring for norske selskaper som Gudbrandsdals Energi, Norrøna og Infinitum.

Nikolai Schirmer har gjort livet som skiboms til levebrød. I fjor omsatte han for 1,3 millioner på innholdsmarkedsføring og skifilmer på YouTube. Foto: Erik Walle
« Livet som profesjonell skikjører handler i praksis om å være en levende reklameplakat. »
Nikolai Schirmer, profesjonell frikjører og filmskaper.

Boms og jurist

Oppvokst i Tromsø, bestemte han seg allerede i ung alder for å leve som surfe– og skiboms på heltid. Ståkarakterer gjennom skolen var godt nok. 

Men en tur til Haiti i etterkant av jordskjelvkatastrofen som rammet øysamfunnet fikk ham inn på streitere baner.

Flere av hjelpearbeiderne til stede var jurister som skulle redde verden, som medførte at Schirmer dro tilbake til Norge for å studere jus ved universitetet i Tromsø.

– Jeg fant ut at man ikke trengte å møte opp på skolen og kun møte til eksamen kun én gang i semesteret, sier han.

Utenom obligatorisk lesing, brukte all tiden sin på å stå på ski. Sveits, Østerrike, Lyngsalpene og Canada på en diett bestående av nudler og suppe.

Rappellering ned Aiguille du Midi og heliskiing.

Den seneste tiden har han imidlertid forsøkt å kutte karbonavtrykket ved å droppe helikoptre, leie ski og gå opp samtlige fjelltopper til fots. Bra for klimaet og snøforholdene – og bra for sponsorene affiliert med ham.

Schirmers videoer er ofte intense og spektakulære. Samtidig legger han heller ikke skjul på hvilke farer man utsetter seg for. Foto: Nikolai Schirmer

Slett ikke alle prosjektene hans er «rad» eller «spicy». I tillegg til frikjøringsfilmer og reklamesnutter for sponsorene lager Schimrer kunstfilm på siden, blant annet å oversette Karl Ove Knausgård til fransk.

– Det er en bred sjanger, med ski og fjell om rød tråd, sier han.

– Er det vanskelig å balansere det kommersielle med det kunstneriske?

– Jeg har venner innen film og musikk som ville møtt langt mer motstand. Livet som profesjonell skikjører handler i praksis om å være en levende reklameplakat.

Foto: Nikolai Schirmer

Heldig med timingen

Schirmer gjør det meste selv og holder dermed kostnadene nede. Han sier han er fornøyd med inntektene, men at utfordringen ofte er at tiden ikke strekker til.

– Jeg tjener nok penger, men jeg ser utfordringer i å skalere dette. Du begrenser hvor mange timer du klarer å gjennomføre. Du skal balansere det med å være idrettsutøver og samtidig kunstner på si.

De seneste to månedene har YouTube-kanalen hans har tatt, og gått fra 2.000 følgere til over 24.500 siden jul.

Selv sier han at han har vært heldig med timingen.

– Da innholdsmarkedsføring ble en greie, satt jeg inne med alle fordelene. Jeg jobber på en veldig annerledes måte enn produksjonsselskapene, hvor alt er stort og tungrodd. Man må være lett for å komme opp i fjellet, men det man lager ser likevel fett ut på nett og du kan levere mye raskere enn alle andre.