VERDENSMESTERE: Anders Pedersen (t.h.) tok i januar VM-gull i 5,5 meter sammen med Bama-eier Kristian Nergaard (t.v.) og Johan Barne i Australia. Foto: Robert Deaves

Verdenmester går for OL-medalje

Anders Pedersen ble i januar verdensmester i 5,5 Meter med Kristian Nergaard, men det er medalje i OL i Finnjolle som er målet, igjen.

Etter å ha vært rangert som nummer tre i verden, hadde Anders Pedersen fra Drøbaksund Seilforening store ambisjoner før VM i Australia i desember. En ødelagt båt og brukket mast satte imidlertid en stopper for medaljeambisjonene i Finnjolle.

« Å reise verden rundt og trene er heller ikke gratis »
Anders Pedersen

Det tre måneder lange treningsoppholdet i røyken fra brannene i Australia, ga likevel et VM-gull i 5,5 meter sammen med gullgrossist og Bama-eier Kristian Nergaard og Johan Barne.

– Jeg lærer mye av å seile andre båttyper og å seile sammen med andre, sier den erfarne 27-åringen.

TUNGVEKTER: Finnjolle er ingen båt for pingler, og i god vind med en god seiler nærmer hastigheten seg 20 knop. Foto: Vaughn Harrison

Noe av den erfaringen kom da han som en av favorittene under OL i Rio de Janeiro i 2016 ble syk, antagelig på grunn av forurenset vann og endte opp med en 17. plass.

Kostbart

Pedersen var nær ved å kvalifisere seg til OL allerede i London i 2012 som 20-åring også. Siden det har han blitt verdensmester i U-23, Norgesmester flere ganger og hevdet seg i VM og andre internasjonale seilaser.

– Det er krevende å hevde seg i seiling internasjonalt av flere årsaker. Selv om båtene er tilnærmet identiske når det gjelder skrog og utstyr, inkludert like store seil, er det mulig å tilpasse utformingen og hvor busen (den største dybden red.anm.) er i seilet. Å få dette perfekt er kostbart og ikke noe alle kan bruke like mye penger på, sier han, og fortsetter.

SULTEN: Etter ti år i Finnjolle er Anders Pedersen fra Drøbak klar for sitt andre OL med medaljeambisjoner. Foto: Vaughn Harrison

– Å reise verden rundt og trene er heller ikke gratis. Jeg har et budsjett i OL-sesongen på 1,5 millioner kroner, sier han.

Det inkluderer stipend fra Olympiatoppen, samt bidrag fra lokale sponsorer, Drøbaksund Seilforening og Norges Seilforbund.

Jobb og skole

– Det hadde likevel aldri gått uten støtten fra familien, legger han til.

Det betyr at han stiller opp i familiebutikken Sport1 i Drøbak når han ikke seiler eller går på skole.

JOBB: Når han ikke reiser verden rundt og seiler, bidrar Anders Pedersen til familiens Sport1-butikk i Drøbak, blant annet med å måle spennet på langrensski. Foto: Andreas Scheel

– Jeg har gått på BI, men nå er det kun seiling. Det betyr at det blir mindre tid i butikken også, bekrefter han.

Som for idrettene roing og padling, får seiling stort sett oppmerksomhet rundt OL, hvor sponsorreglene er midt sagt rigide.

Frustrerende

FRUSTRERT: Når Anders Pedersen og andre seilere, roere og padlere endelig får oppmerksomhet i forbindelse med OL, får de ikke lov til å vise frem sponsorlogoene. Foto: Morten Jansen

– Det er i utgangspunktet et vanskelig sponsormarked, og at vi ikke får vise frem logoene i perioden rundt OL er frustrerende, erkjenner han.

Som praktisk talt alle seilere begynte også Anders Pedersen i Optimist-jolle. Han begynte da han var seks år, men fra åtte-årsalderen ble det mer satsing. Fordi han alltid har vært stor av vekst rykket han raskt oppover i båtklassene. Han seilte Europajolle allerede som 11-åring og gikk via Laser før tungvekstsbåten Finnjolle ble båten.

« At vi ikke får vise frem sponsorlogoene i perioden rundt OL er frustrerende »
Anders Pedersen

– Der er idealvekten 95 til 105 kilo, og jeg ligger omtrent i midten. For Laser er idealvekten rundt 80 kilo, så det er ikke min båt, konstaterer han.

Variert trening

For å komme dit han er og ikke minst dit han ønsker å komme har han rundt 250 reisedøgn i året og 200 dager på vannet. Det blir gjerne lange dager, med to til fire timers effektiv seiling. For å takle det trener han i tillegg mye variert på land, med syretrening for å takle høye laktatverdier.

TRENING: Etter fem timer på vannet blir det flere timer videoanalyse på land, i tillegg til annen trening. Foto: Morten Jansen

På vannet har han tidligere OL-seier og deltager i Volvo Ocean Race, Espen Guttormsen som trener.

– Under trening på vannet bruker vi video, både fra land, andre båter og ombord som vi ser på i flere timer i etterkant. Det er vanskelig å sette tall på mye av det som skjer ombord fordi vind og bølger aldri er like, så det dreier seg mye om følelse, sier han.

Derfor er han litt ambivalent til den nye generasjon seilbåter med foiler, som til tross for at det er spektakulært og går ekstremt fort, tar bort noen av de tradisjonelle elementene ved seiling.

Coronavirus

– Hva tenker du om coronaviruset og avlysningsspøkelset rundt Tokyo-OL?

– For oss er det business as usual, og utfordringene omkring varmen i Tokyo bekymrer oss mer. Ikke bare er det varmt i luften, men vannet er alt annet enn avkjølende. Derfor har vi trent mye i varmerommet på Olympiatoppen, sier han.

Uansett hva som skjer i OL har Pedersen lyst til å fortsette med seiling.

– Det er imidlertid ikke lett å leve av seiling i Norge. Seks av mine konkurrenter i Finnjolle seiler i America's Cup og får man betalt for å seile er det lettere å bli god, konstaterer han.

Etter en tung og lang treningsperiode i vinter blir det færre konkurranser frem mot OL for å skape en formtopp, eller overskudd, til å yte best, når det virkelig gjelder. I riktig båt.