+ mer
LYNRASK: America's Cup er verdens gjeveste regatta. Årets båt, AC75, kan komme opp i hastigheter på nærmere 50 knop i medvind, takket være båtens foilkonstruksjon. Foto: Helly Hansen

America's Cup: «Jolle» til over milliarden

45 knop. Et crew på 140. 27.000 treningstimer. Rikmannsleken America's Cup har aldri vært raskere eller mer vinglete enn i år. 

Harder, faster, better, stronger er tittelen på en Daft Punk-sang, men karakteriserer også verdens mest prestisjefylte regatta, America’s Cup.

Starten gikk i 1851, da en båt kalt America fra New York Yacht Club slo ut 15 andre engelske båter i en seilas rundt Isle of Wight. Amerikanerne tok med seg hjem vinnerpokalen til 100 pund og siden er cupen blitt verdens mest kjente seilregatta.

SVEVENDE: – Det legges enormt mye arbeid i båtene, og selve seilingen er bare en liten del av jobben. Det er virkelig spydspissen av sporten, sier Terry Hutchinson, kaptein på American Magic. Foto: Helly Hansen

Ingenting i seilerverdenen overgår America's Cup, og prisen for å delta er såpass avskrekkende at bare fem båter står på startstreken i år.

Etter tre år i New Zealands eie er det kaptein Terry Hutchinson som har ansvaret for å hente hjem igjen pokalen til New York Yacht Club med båten American Magic.

– Det er det eldste trofeet i seiling og har vært til stede i 168 år. 140 av dem i amerikanske hender, sier Terry Hutchinson, skipper på American Magic på telefon til Finansavisen om hva som gjør America's Cup så spesielt.

– Det legges enormt mye arbeid i båtene, og selve seilingen er bare en liten del av jobben. Det er virkelig spydspissen av sporten, fortsetter Hutchinson.

I skrivende stund sitter han coronafast i New York i påvente av at reiserestriksjonene skal lette og seilerne kan komme seg tilbake på vannet med treningen som skulle startet opp i mars.

RINGREV: Terry Hutchinson leder New York Yacht Clubs team American Magic. Foto: American Magic

Det som gjør racet spesielt i år er den nye båten AC75, et 75 fots foilet enkeltskrogsdesign.

America’s Cup har i flere år leflet med foiler med båtene AC50 og AC72 som begge er flerskrogs båter for bedre stabilitet, men teknologiutviklingen har gjort at regattaen nå er tilbake på ett skrog.

Det den leverer er mildt sagt imponerende. Den nye båten kan nå hastigheter på over over 30 knop i motvind, og ligger på midten av 40-tallet i medvind, forteller Hutchinson.

Overgangen fra katamaran til énskrogsbåt byr samtidig på utfordringer.

– Det er en utrolig vanskelig båt å seile. Noen ganger føles det som den mest stabile båten i verden og i neste øyeblikk den føles som en jolle.

Hutchinson forteller at båten er et imponerende stykke ingeniørarbeid.

– Den ligger helt i spissen av hva som er mulig teknologisk, sier Hutchinson og legger til:

– Båten er tryggest når det går veldig, veldig fort, men samtidig må du respektere det som foregår rundt deg til enhver tid og alltid være påskrudd dag inn og ut. Det er spennende, men samtidig nervepirrende.

Går det galt, kan det gå veldig galt fort når båtene kullseiler i 30 knop rundt en bøye.

Hutchinson vet hva han snakker om. Han er elleve ganger verdensmester i en rekke klasser – fra Corel 45 og TP52 til Farr 40 og to ganger vinner av America’s Cup.

KASTER LOSS: Det skal mange til i crewet for å holde styr på den lynraske seilbåten. Foto: American Magic

Han var med som taktiker på Knut Frostads Djuice Dragons under Volvo Ocean Race i 2001 og kan smykke seg med tittelen «Rolex Yachtman of the Year»

Men, som han uttalte da han forlot den Volvo-sponsede jordomseilingen den gang: «My unfinished business is the America's Cup.»

Ny båt, nye utfordringer

Selv for en erfargen seiler som Hutchinson byr America’s Cup kontinuerlig på nye utfordringer. Med jevne mellomrom byttes båtene ut med en ny, raskere utgave, som er noe av årsaken til at cupen er blitt et pengekappløp i en klasse for seg. 

Lagene må i praksis starte på nytt med båter ingen har seilt før, og da er det desto viktigere å bygge på tidligere erfaringer, ifølge Hutchinson.

– Du må være disiplinert til de tildigere båtenes historie, og man er veldig avhengig av de du jobber sammen med. Heldigvis har vi partnere og et team som har erfaring fra de tidligere båtene, og dersom du bruker noen av de samme prosessene er det ikke sikkert det blir perfekt, men man er kanskje ikke så langt unna heller, sier Hutchinson.

140 mann - 11 seilere

Det er kun elleve topptrente seilere om bord på båten, men totalt er det 140 mennesker i teamet rundt American Magic. Dagens lag ligner mer på en Formel 1-team, med en overvekt av ingeniører, dataanlytikere og folk som prøver å maksimere hver eneste lille detalj for at det skal gå fortest mulig. 

Det er ikke uten grunn at Formel 1 er sporten Hutchinson mener er mest sammenlignbar med America's Cup.

Enkelte av årets båter har krevd rundt 90.000 timer å designe, og ytterliggere 50.000 timer å bygge. Deretter kommer jobben med de små detaljene og millisekundene man må hente ut for å vinne. Budsjettet for enkelte av båtene har oversteget 1,3 milliarder kroner, ifølge Financial Times.

Noen må også betale for herligheten. Bak American Magic står sponsorene New York Yacht Club, Airbus, TSI og «norske» Helly Hansen, blant andre.

140 MANN: Det skal mer til enn gode seilere for å vinne America's Cup. Båtene har et crew på 140 menn og kvinner som jobber med hver minste detalj, mens partnerne sørger for alt som ikke er direkte seilrelatert. Foto: Helly Hansen

Det er disse som står for klær, utstyr og ekspertise innen aerodynamikk som skal øke sjansene for å vinne. For som Hutchinson sier, har ikke teamet tid til å utvikle alt selv. Og derfor er partnerne viktige.

Men det seneste året har det murret i seilermiljøet om America's Cups pengekappløp, og at det kan fremstå umusikalsk midt i en finanskrise.

New Zealand er den eneste båten som ikke er privat finansiert, men betales for av offentlige midler og har klart seg på langt mindre, mens INEOS UK har blant de største budsjettene.

Ekstremregattaer som America's Cup handler om utvikling mens man i andre regattaer har de seneste årene har begynt å se mer moderasjon, som The Ocean Race hvor Knut Frostad som adm. direktør sto i spissen for å samle alle båtene under ett design.

Står America's Cup i fare for å fremmedgjøre seg selv fra resten av seilerverdenen? 

Hutchinson tror ikke det.

– Jeg vet ikke, men America's Cup har alltid skilt seg ut og vært dette uoppnåelige trofeet jaget av veldig rike mennesker, også langt tilbake i tid. Det har vært en utvikling på sponsorsiden med flere partnerskap, og jeg tror ikke den noen gang blir frastøtende.

Premium