VIKTIG: Maximilian Josef Riedel viser frem glass hvor fargen på stetten er uvesentlig, men størrelsen, formen og åpningen på kolben er helt avgjørende for nytelsen av vinen. Foto: Riedel

Glass fra Riedel gjør god vin enda bedre

Kufstein, Østerrike: Etter 263 år har Riedel perfeksjonert produksjonen av vinglass, og har et glass til enhver anledning, drue, land og region.

– Et riktig vinglass er et viktig verktøy for å nyte god vin, hevder Maximilian Josef Riedel.

Som 11. generasjon glassprodusent vet han hva han snakker om, da han ikke er vokst opp med sølvskje i munnen, men et vinglass i hånden. Et med riktig størrelse, fasong og åpning.

LIVSNYTER: I tillegg til å kjøpe, samle, dele og drikke vin, er Maximilian Ridel ansvarlig for utviklingen av glassprodusentens mange dekantere. Foto: Riedel

– Jeg ble oppdratt til å være neste glassgenerasjon av strenge foreldre, men jeg beundret dem samtidig enormt da de ga meg ansvar og viste meg respekt. De sendte meg til Canada som 11-åring for å klare meg selv og jeg reiste rundt i verden hver sommerferie. Da jeg var 16 dro jeg til Venezia for lære deres glasskunst og historie, i motsetning til vår, som stammer fra Böhmen, sier han.

« Vi prøver gjerne vinene i flere omganger i diverse glass for å se hvor den yter best både på nesen og i munnen »
Kristoffer Aga, Re-Naa

På 1980-tallet dro han til USA for å lede oppbyggingen av det som i dag er deres største marked, og han leder i dag selskapet med 1.200 ansatte sammen med sin far Georg J. Riedel. Han har dessuten designet flere prisbelønte glass og er ansvarlig for deres stadig økende serie av dekantere.

Historisk

Den nå 263 år gamle familiehistorien begynte egentlig på nytt da bestefar Claus J. Riedel etter ti år i sovjetisk fangenskap klarte å rømme fra Böhmen som lå bak jernteppet i Tsjekkoslovakia. Dette forklarer Riedels egen guide Frederique Dufort i deres glassmuseum.

– Claus Riedel kom bokstavelig talt tomhendt til Kufstein, hvor han fikk hjelp av Swarovski-familien som tidligere hadde flyttet fra Böhmen til Kufstein. Det skjedde etter at Daniel Swarovski i sin tid fikk hjelp av Riedel-familien til å starte sin virksomhet, sier hun.

IDYLLISK: Ved foten av alpene i den lille byen Kufstein har den østerrikske glassprodusenten Riedel produserte vinglass siden 1955. Foto: Riedel

Dette er en rørende historie som fikk en lykkelig fortsettelse, da Claus Riedel lykkes med sin visjon: «Vi må ha et åpent sinn og dekke tidens etterspørsel.»

Velstandsutvikling

I 1955 var det mest praktiske drikkeglass, men etter hvert som økonomien i Europa blomstret ble det glass med mønster og andre pyntegjenstander for å vise velstanden. Dette lagde Riedel bedre enn de fleste og i løpet av ti år betalte han gjelden og fortsatte suksessen.

ALLE VINGLASS' MOR: Riedels vinglass Burgund Grand Cru løfter tunge rødviner til nye høyder og har fått plass i New York Museum og Modern Art. Foto: Riedel

Det var likevel ideen om at formen følger funksjonen som gjorde at glassene han utviklet til verdensutstillingen i Brussel i 1958, har fått så stor betydning for selskapet i de senere årene. Glasset Burgundy Grand Cru, laget for å fremheve smaken og aromaen fra Pinot Noir og Nebbiolo, spesielt fra Burgund, Barolo og Barbaresco, vant gullmedalje på utstillingen.

Dette betegnes i dag som «alle vinglass' mor» og har fått plass i den permanente utstillingen til Museum of Modern Art i New York.

Vinspesifikk

Det Riedel fant ut, og siden har videreutviklet, er at alle viner, fra forskjellige druer, land og områder, passer best i spesifikke glass. 

– Denne kunsten ble perfeksjonert ved lanseringen av de ni originale glassene i Sommelier-serien i 1973, sier Dufort.

Serien er siden utvidet til 30 glass og funksjonaliteten er etter hvert bekreftet av vinprodusenter, vinkjennere og restauranter over hele verden.

MUSIKK FOR GANEN: Museumsguide Frederique Dufort «spiller» på utstillingen av de ni originale glassene i Sommelier-serien. Foto: Andreas Scheel

Flere av de åtte Michelin-restaurantene i Norge benytter Riedel-glass og sommelier Mladen Stanimirov ved Sabi Omakase i Stavanger fikk dem til å skifte fra Zalto til Riedel-glass da han begynte.

Entusiaster

– Jeg er en ekte Riedel-entusiast og i tillegg til glassene fra Riedels Performance Collection benytter vi deres Sommeliers Black Tie dekantere. Når jeg har tid viser jeg gjerne gjestene hvor viktig glassene er for vinen, sier han.

GLASSKUNST:Til 250-års jubileet ble det laget en glasspyramide med 250 prismer, med utstilling og kunst på fabrikkområdet. Foto: Riedel

Statholdergaarden i Oslo og Credo i Trondheim benytter for øvrig Zalto, mens Kristoffer Aga hos Re-Naa i Stavanger benytter begge.

– Vi prøver gjerne vinene i flere omganger i diverse glass for å se hvor den yter best både på nesen og i munnen. Riedel lager de beste allround-glassene, kun slått av Zalto på Pinot-glass. Ridel-karaflene er også verdensklasse, legger Aga til.

INGEN TILFELDIGHETER: Ved Michelin-restauranten Kontrast i Oslo tilbredes maten med pinsett og vinen serveres i Riedel-glass. Foto: NTB Scanpix

Aurelie Taheri ved Restaurant Kontrast i Oslo er overbegeistret for Riedel-glassene, både på grunn av formen og funksjonen, hvor de har flere av de over 100 glassene i porteføljen.

– Glassene er dekorative på bordet og med riktig glass til riktig vin fremheves smaken og aromaen. Å servere vin i feil glass blir som å servere gastronomiske retter på papptallerken med plastbestikk, poengterer hun.

Zalto er en av få andre produsenter som satser på vinspesifikke glass og ifølge Maximilian Riedel har mange andre glassprodusenter heldigvis ikke tatt dette inn over seg.

– Det er bra for oss, men det er likevel ikke alltid lett å selge konseptet inn til mange om gangen. Spesielt i områder som Bordeaux hvor den lokale konkurransen er stor og ingen vinprodusenter vil at andres viner skal smake bedre enn deres på grunn av riktige glass, sier han.

Glassmaking

KUNST: Ved glassblåseriet i Kufstein lages de mest eksklusive glassene på gamlemåten og selv om produksjonen er effektivisert, er det ikke her Riedel tjener penger. Foto: Andreas Scheel

For å overbevise kundene om at vinglasset er viktig, arrangerer Riedel glassmakinger både på fabrikken og i de 130 landene de er representert. Suksessen har ikke latt vente på seg og bedriften omsetter nå for rundt 275 millioner euro, eller nærmere tre milliarder kroner årlig med god fortjeneste.

UTSTILLING: I Kufstein vises det frem og selges produkter fra fabrikken. Foto: Andreas Scheel

Det skyldes imidlertid ikke de håndlagde glassene på fabrikken i Kufstein.

– Utover på 1980-tallet var etterspørselen så stor at leveringstiden nærmet seg et halvt år, sier Dufort.

VISNING: Fabrikken i Kufstein er vel så mye et utviklings- og utstillingslokale, som et viktig produksjonslokale. Foto: Riedel

En rekke av de håndlagde glassene ble derfor kopiert av maskinblåste glass i serien Vinum ved fabrikken i Weiden i Tyskland. Der produserer de også mer dekorative og andre glass under merkenavnet Nachtmann samt øl- og vinglass fra Spiegelau, som Riedel også har kjøpt opp.

Formel 1

– Glassblåseriet i Kufstein er vår Formel 1-fabrikk og arbeidskraften gjør produksjonen for dyr til å være lønnsom. Det er likevel her vi utvikler og tester nye produkter, samtidig som vi har omvisninger og en stor butikk, sier Riedel.

Motorsport-analogien skyldes også hans interesse for biler, som ble skapt da han brukte søndagene til å vaske pappa Georgs Porsche Turbo før de sammen gikk inn for å se på Formel 1.

Deler av fortjenesten fra suksesshistorien er derfor investert i en samling Porscher og Ferrarier, samt en vinkjeller bestående av over 10.000 flasker.

BILGAL: Maximilian Josef Riedel har mange biler i garasjen, men en Porsche 911 GT3 RS er den han tar med seg på bane. Foto: Andreas Scheel

– Jeg selger aldri vin, men kjøper, samler og deler med andre, presiserer Maximilian Riedel.

På grunn av glassene smaker de trolig alltid godt.