+ mer
120 ÅR: Gamle vinstokker gir lavere avlinger og bedre viner. Foto: Svein Lindin

Den nye vinen fra Sør-Afrika

Gamle vinstokker og unge vinprodusenter gir Sør-Afrika fantastisk gode viner.

Økende vinkvalitet, gunstige priser og produsenter som ivrer etter å gjøre landet mer kjent ut over sine grenser får Sør-Afrika til blomstre om dagen. Alt er ikke rosenrødt, men beveger man seg litt opp i pris, finner man mye godt både på hvit- og rødvinsiden. Det har dannet seg et unikt miljø av kreative, unge vinmakere i Cape Town som samarbeider nært og deler all informasjon, vinmarker og ofte også vinkjellere. Det er et stort mangfold i vintyper og stiler, og hver årgang er bedre enn den forrige. 

« For utvikling av mote og film var stedet å være London på 60 tallet. For kunst tidlig på 1900-tallet var stedet Paris. For vin er nå Cape Town stedet hvor den nye vinen skapes »
Geir Gjerdrum, Autentico

To tanker

I dag gjelder det å ha to tanker i hodet samtidig når det gjelder vin fra Sør-Afrika. På den ene siden bør man se bort fra Sør-Afrikas mer kommersielle viner. De er like intetsigende som i de fleste andre vinland verden over. På den andre siden er det, sett med dagens øyne, bortfall av kontinuitet av økende vinkvalitet og kunnskap til nye generasjoner vindrikkere, en annen viktig faktor. Grunnen er enkel: Under det langvarige apartheidregimet og frem til 1994 led Sør-Afrika under boikotten på eksportmarkedet. Sør-Afrika ble «glemt» og ikke oppfattet som en seriøs vin-nasjon.

VAKKERT LANDSKAP: Sør- Afrika er full av kontraster i landskapet. Foto: Svein Lindin

Mindre vinprodusenter leder an

I tiden etter apartheid har de store aktørene oversvømt markedet med markedstilpassede viner til lave priser. Sør-Afrika er faktisk på sjetteplass av verdens største vinproduserende land målt i antall liter. Mye av grunnen er enorme, solrike områder som vannes hardt og resulterer i viner som gir kvantitet fremfor kvalitet. Endringen har skjedd de ti siste årene. Småprodusenter har skaffet seg kunnskap og tilgang til gamle vinmarker som gjør at de kan produsere viner som konkurrerer i kvalitet med mer velkjente vinområder verden rundt.

Resultatet er at vin fra Sør-Afrika er i vinden som aldri før, og mye er båret frem fra den nye generasjonen vinbønder i landet. Fellestrekket med den nye generasjonen vinbønder er mangelen på den uniformerte oppskriften vinprodusenter som f.eks KWV (Koöperatieve Wijnbouwers Vereniging van Zuid-Afrika Bpkt) ga vinene under apartheid.

« Gode druepriser gir bedre vin. Derfor  kan man trygt kalle det som skjer i Sør -Afrika en stille vinrevolusjon »
Svein Lindin, vinjournalist i Finansavisen & Kapital

Bedre priser for druene

Ifølge daglig leder Geir Gjerdrum hos vinimportøren Autentico kjøper de store aktørene primært vin fra kjemiske behandlede vinmarker med høy produksjon og betaler lav pris for druene. Den nye generasjonen, som Mullineux & Leeu Family Wines, Eben Sadie, Reyneke, Testalonga og Johan Meyer Chris Alheit har alle kjøpt egne vinmarker for å sikre seg for fremtiden. Samtidig betaler den nye generasjonen opptil fem ganger mer for druer enn de kommersielle aktørene gjør. Prisingen har reddet mange gamle vinmarker fra død eller replanting i Sør Afrika, og også sørget for  bærekraftig drift av vinmarkene.

Topprestaurantene elsker vinene fra Sør-Afrika

En av Norges fremste vinkelnere Emelie Lindwall ved restaurant Einbar i Oslo forteller at den nye generasjonen viner fra Sør-Afrika gir skyhøy kvalitet i forhold til pris, sett i forhold til mer tradisjonelle områder i Europa. 

– Samtidig er bredden så stor at det alltid er noe nytt å oppdage tilfører hun. 

Fra 2015 har vinkelnere i Norge omfavnet vinene som er en suveren kombinasjon til det nye, mer nordisk inspirerte kjøkkenet. Daglig leder Geir Gjerdrum hos vinimportøren Autentico er ikke i tvil om årsaken. Med ekte og delikate smaker av drue og vinmark uten tydelig eikepreg og med relativt lav alkohol og høy PH, har de på mange måter skapt «naturvin 2.0» . Derfor er de populære i vinmenyene til topprestaurantene i Norge.

LEDER AN: Produsenter med tilgang på gamle vinstokker leder an i Sør-Afrika. Foto: Svein Lindin

Smakerommet:


Varenr: 334201
Mullineux 2017
Lys, gulgrønn farge. Fet stil, gul frukt og sitrus på duft og smak. Lang, flott ettersmak med god syrlighet.
Passer til: Lyst kjøtt, fisk og ost. 

Pris: 289 kroner (bestilling). Poeng: 88
Importør: Winning Brands.

Varenr: 5789701
Reyneke Cornerstone 2017 
Tett, rød farge. Solbær, bjørnebærfrukt på duft og smak. Mineralsk anslag som ender ut i en konsentrert fruktighet. Balansert syrlighet med markerte tanniner. 
Passer til: Storvilt og storfe. 
Pris: 260 kroner (bestilling) Poeng: 89
Importør: Einar A Engelstad.

Varenr: 10603201
Testalonga I Am The Ninja 2019

Lys, grønngul farge. Små bobler. Grapefrukt, eple og sitrus på duft og smak. Markant syrlighet. Konsentrert sitrus.
Passer til: Sushi, sashimi, fisk og skalldyr.
Pris: 249,90 kroner (bestilling).
Poeng: 88
Importør: Unico Real Wines.

Varenr: 10561001
A.A. Badenhorst Klip Klop Steen 2018
Lys, grønngul farge. Rik mineralsk med eple, sitrus og grape på duft og smak. Konsentrert flott vin.
Pris: 400 kroner (bestilling).
Poeng: 90 
Importør: Autentico.

Varenr: 1695701
Secateurs Chenin Blanc 2018
Lys grønngul farge. Gul frukt, mineraler og sitrus på duft. Grapefrukt, moden gul frukt i anslaget. Fruktdrevet avslutning
Passer til: Fisk, skalldyr. Pris:
176 kr (basis)
Poeng: 88
Importør: Autentico

Varenr: 7994701
Reyneke Chenin Blanc Natural Wine 2016
Lys, gyllen farge. Konsentrert. Gul frukt, eple og mineraler på duft. Kompleks fruktdrevet vin med velbalansert syrlighet.
Passer til: Lyst kjøtt og skalldyr. 
Pris: 565 kroner (bestilling). Poeng: 91
Importør: Einar A Engelstad.

Smakerommet: Hvordan vurderes vinen og av hvem

Vinen bedømmes med poeng. Poengsummene er rent kvalitative, uavhengig av pris og basert på et Robert Parker-system hvor alle viner starter med en utgangsverdi på 50 poeng og verdsettes etter følgende poengfordeling: Utseende: 0 – 5 poeng. Duft: 0 – 15 poeng. Smak: 0 – 20 poeng. Totalvurdering: 0 – 10 poeng. 

Svein Vinofil Lindin
Vinjournalist 
Svein har sin bakgrunn fra topprestauranter i Norge og har siden 1997 holdt vinkurs og foredrag for næringslivet og private gjennom nettstedet vinforedrag.no. Til daglig arbeider han i som vinjournalist i Hegnar Media med vinstoff til Finansavisen og Kapital. Svein smaker og reiser kontinuerlig for å holde seg oppdatert i den vinøse verden. 

Stig. A Rognstad
Vinkelner 
Stig har vært hovedeier og driver av meglerselskapet Norse Securities siden 1995. Hans vininteresse bidro til å gjøre ham til hovedeier av stjernerestauranten Le Canard i fem år, og han tok sin vinkelnerutdannelse i 2008. Stig elsker å finne kvalitetsviner til gode priser og sammen med Svein Lindin arbeides det frem artikler og smaksnotater sent og tidlig. 

 

Premium
Vin