Velpleide vinmarker hos Bellavista Foto: Bellavista

Italienere slutter ikke å drikke vin i krisetider

Kontrastene er dramatiske i Italia om dagen. Landet opplever krise, men italienere slutter ikke å drikke vin. Boblene fra Franciacorta er i verdensklasse.

Vi velger oss den lille vinregionen Franciacorta i Italia i ukens anbefaling. Den lille myggen blir området ofte kalt når det sammenlignes med storebror i Frankrike, Champagne. Likhetene er mange mellom de to vinområdene, med unntak av størrelsen. Med sine 2.400 hektar vinmarker er Franciacorta liten når man ser opp mot formidable Champagne med sine 35.000 hektar. Noe som tilsvarer nærmere 33.000 internasjonale fotballbaner om man regner om.

Midt i episenteret

Vinområdet Franciacorta ligger midt i episenteret som preger Italia om dagen. De fleste som i normale omstendigheter reiser til Franciacorta tar turen sørover fra Milano med bil. Og etter en to timers biltur ankommer man den praktfulle innsjøen Lago Iseo som ligger idyllisk til ligger ved foten av Alpene. Naturen er vakker og kan enkelt betegnes som et postkortmotiv. Midt i dette landskapet ligger Franciacorta. Når vi tar telefonen til eksportsjef Vitaliano Tirrito hos Bellavista kan han fortelle at kontrastene er dramatisk store om dagen.

Drueplanter tar jo ikke pause, de krever sitt stell. Arbeidet ute i vinmarkene og i vinkjelleren går sin vante gang med stelling og vedlikehold av vinplanter og vinmarker i forkant av blomstringen som skjer medio april. 

– Vi sørger for at vinmarksarbeiderne arbeider i mindre grupper enn tidligere og tar alle forholdsregler for at alle skal føle seg trygge, opplyser Tirrito.

Vinmarkene blir stelt til årets sesong Foto: Bellavista

Videomøter blir et lyspunkt

Ifølge Vitaliano Tirrito er den store forandringen på kontorene, der alle er sendt hjem og arbeider hjemmefra. Det gjelder alle deres vingårder i Italia. Petra og Tenuta La Badiola i Toscana lenger sør og Contadi Castaldi og Bellavista – Franciac. Noe som har resultert at de sees oftere gjennom videomøter enn tidligere da mye var e- post, sms og vanlige telefonsamtaler. 

Fakta: Franciacorta

Historisk sett er det laget vin fra området helt tilbake til 1277, men da benevnt som Franzacurta. Grensene er derimot definert helt tilbake til 1429. Franciacorta-navnet er lett å bli forvirret av, da det både er et geografisk område, en produksjonsmetode for musserende vin og navnet på en vin.

Produksjonen er liten i Franciacorta sammenlignet med Champagne. 6–7 millioner flasker blir lite når produksjonen i Champagne passerer 400 millioner flasker i året. Med over 290 års forsprang har Champagne utviklet seg til å bli en gigantisk markedsføringsmaskin på godt og vondt. Om man kikker mot Franciacorta er det de siste femogtyve årene utviklingen har skjedd. De siste tyve årene er antall produsenter økt fra 29 til 113. Den første årgangen med musserende viner kom så sent som i 1961. Franciacorta fikk DOC-status i 1967 og fra 1995 har området hatt DOCG status. Etter 1995 er det kun musserende som kan lages her etter loven.

Snur seg mot salg på nett

På spørsmål om hvordan krisen har påvirket salget kan Vitaliano Tirrito fortelle at deres salg hovedsakelig er i Italia. 

– For å opprettholde kontantstrømmen har vi forsøkt å få mer av salget over på nett. Vår lille eksport er til dags dato upåvirket, men vi opplever noe logistikkutfordringer ved grensene. 

– Heldigvis slutter ikke italienerne å drikke vin, selv ikke i en krise som dette, avslutter Vitaliano Tirrito.

Bellavista er en sann norgesvenn

 I Norge er det sannsynligvis ikke et vinkart som ikke har eller har hatt Bellavista på vinkartet de siste tyve årene. Matvennlige viner kombinert med gunstige priser har løftet frem interessen til stadige nye tilhengere som igjen førte vinen Bellavista Franciacorta Alma Cuvée Brut fra bestillingsutvalget til basisutvalget på Vinmonopolet. Det er i selv seg selv en anerkjennelse for kvalitet og omdømme produsenten har opparbeidet seg. Nordmenn har fått sansen for musserende vin de senere år.

Remuage: Et fransk uttrykk for risting og vridning på champagneflasker og andre musserende i den hensikt å forflytte bunnfallet opp til korken. Opptil 100.000 flasker vendes 1/2 grad om dagen. Foto: Bellavista

Økende interesse

Vinmonopolet solgte 5,5 millioner liter musserende vin i fjor. Selv mot rekordsommeren i 2018, vokste salget av musserende med 5,4 prosent i 2019, kan kategorisjef Trond Erling Pettersen på Vinmonopolet fortelle Finansavisen.

« Musserende vin har etablert seg som en drikk til sosiale sammenkomster hele året, i tillegg til at anseelsen som matfølge er økende. Bobler er generelt en trend vi ser øker, enten det gjelder musserende vin, sider eller øl. »
Kategorisjef Trond Erling Pettersen, Vinmonopolet

Myten

At musserende vin er et sesongprodukt der salget svinger stort gjennom året, slik rosévin gjør, er en myte. Ifølge tall fra Vinmonopolet viser salget et stabilt nivå med 6-8 prosent markedsandel med to tydelige topper: Desember med jul og nyttår – og festdagene i mai, da er markedsandelen oppe på 10-15 prosent i store deler av landet. Italia er fremdeles det største boblelandet i Vinmonopolets salgstall. Nesten halvparten av all musserende vi selger (2,5 millioner liter av 5,5 mill.) er fra Italia.

Et reelt salgsmonopol.

Året 2020 vil kunne gå inn i historiebøkene.  Vinmonopolet har hatt en formidabel salgsvekst under karantenetiden. Generalsekretær i Vin- og brennevinsleverandørenes forening (VBF) Ingunn Jordheim mener at økningen på Vinmonopolet viser at grensehandelen og taxfreesalget tradisjonelt er svært høyt og at det i mange år har «lekket» store volum ut av Vinmonopolet som følge av dette. Undersøkelser viser jo at nordmenn ikke drikker noe mer i krisetider, men siden alle andre kanaler er mer eller mindre stengt, har de nå et reelt salgsmonopol.

Smakerommet:


Varenr: 11728401
Bellavista Franciacorta Alma Non Dosato
Lys grønngul farge. Eple, sitrus og mineraler på duft og smak. Fyldig mousse og konsentrert ettersmak. Passer til: Fisk, skalldyr, aperitiff. 
Pris: 350,– kr (bestilling)   Poeng: 88 
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 3310601
Bellavista Franciacorta Alma Cuvée Brut
Lys grønngul farge. Gul frukt, eple og sitrus på duft. Tørr, elegant og moderat mousse med ettersmak av moden eple og sitrus. Finnes også i magnum.
Pris: 315,– kr (basis)  Poeng: 89
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 4816001
Bellavista Franciacorta Pas Operè  2013 
Middels strågul farge. Modent eple, honning, kjeks og urter på duft. Lang ettersmak med bakverk og fruktdrevne toner.
Passer til: Lyst kjøtt, fisk, skalldyr, aperitiff. 
Pris: 500,– kr (bestilling) Poeng: 89
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 4080901
Bellavista Franciacorta Rosé 2015 
Lys rosa farge, sitrus, markjordbær og fersken på duft og smak. Fruktdrevet stil. Små bobler og ettersmak av kjeks, modent eple og hint av røde bær i avslutning.
Passer til: Lyst kjøtt, fisk, skalldyr. 
Pris: 500,- kr (bestilling) Poeng: 88
Importør: Gaia Wine & Spirits

Varenr: 1657301
Bellavista Franciacorta Vittorio Moretti 2006
Lys grønngul farge. Små bobler. Toast, nøtter og rødt eple på duft. Rik, fruktdrevet med flott konsentrasjon
Passer til: Lyst kjøtt, fisk, skalldyr. 
Pris: 950,– kr (bestilling)
Poeng: 88
Importør: Gaia Wine & Spirits

Smakerommet: Hvem smaker og hvordan bedømmes vinene

Svein Vinofil Lindin arbeider som vinjournalist i Hegnar Media med vinstoff til Finansavisen og Kapital som arbeidsfelt. I redaksjonen til Kapital er det innredet et eget smakerom hvor vin smakes og vurderes gjennom hele året, sent og tidlig. I tillegg smakes det vin på pressesmakinger hos Vinmonopolet, vinimportører og messer i inn- og utland.

Svein er utdannet vinkelner og har sin bakgrunn fra topprestauranter i Norge. Siden 1997 har han holdt vinkurs og foredrag for næringslivet og private gjennom nettstedet vinforedrag.no. Svein smaker og reiser kontinuerlig for å holde seg oppdatert i den vinøse verden.  


Vurdering av vin gjøres slik:
Vinen bedømmes med poeng. Poengsummene er rent kvalitative, uavhengig av pris og basert på et Robert Parker-system hvor alle viner starter med en utgangsverdi på 50 poeng og verdsettes etter følgende poengfordeling: Utseende: 0–5 poeng. Duft: 0–15 poeng. Smak: 0–20 poeng. Totalvurdering: 0–10 poeng. Følg også Svein Lindins vindekning på Kapitalvin.no.

 

Les også