+ mer
. Foto: Dreamstime

Vintips: De gode dråpene fra Champagne

Med et av verdens beste utvalg er det lett å velge det trygge.

Det hersker alltid en viss forventning når du kjøper en flaske fra Champagne. Navnet oser av overklasse. Champagne er en institusjon. Alle andre produsenter av musserende vin i verden har dette området sør for Paris som sammenligningsgrunnlag.

For oss er det ingen tvil, det norske markedet for champagne er et av verdens beste og lettest tilgjengelige markeder. Alt til priser som må betegnes som svært gode kjøp. Mer er det lett å finne de gode kjøpene? Sannheten sett med våre øyne er at store kommersielle varemerker er overpriset i forhold til kvaliteten til andre mindre champagneprodusenter i Norge.

Tall fra Vinmonopolet viser at nordmenn er trygghetssøkende i det store utvalget på nærmere 1057 forskjellige varelinjer norske vinimportører fører på Vinmonopolet. Merkenavn er designet for det og industrien bruker milliardbeløp for at du skal huske deres merke i vrimmelen av navn. Hvem nikker ikke gjenkjennende igjen til et eller flere navn som Moët & Chandon, Veuve Clicquot, Nicolas Feuillatte, Taittinger, Pommery og Lanson fra Champagne.

Ikke alt er overpriset
Nå er det ikke sånn at kjente merkenavn automatisk betyr at vinen er overpriset og kommersiell. Man kan finne gode kjøp også her, men gjerne i segmenter som ikke har de største salgene. Et slikt navn er Lanson, som har et årlig salg på rundt 22 millioner flasker i 120 land verden over. Lansons sjefsvinmaker Hervé Dantaner er kjent for sin friske og syrerike stil som kommer av at han kun bruker malolaktisk gjæring på ytterst få av vinene sine. Dette gir champagner som er utmerkede sammen med mat og som er meget lagringsdyktige.

Lanson imponerer
For oss er det mengden vin som produseres av Lanson som imponerer mest. Man finner alltid noen som er bedre, men få kan konkurrere med Lanson med kvalitet kontra mengde. Det er en kjensgjerning at store champagnehus vanligvis blir forbundet med kommersielle kvaliteter med en hustil som står i skarp kontrast med små uavhengige produsenter med en mer egenartet stil og konsentrasjon i vinene. De små produsentene blir hyllet av journalister, vinkelnere og vinkjennere som fantastiske viner. Naturligvis er det slik når noen småprodusenter lager fra noen tusen flasker kontra mange millioner flasker vin som som for eksempel Lanson. Dom Perignon, Bollinger lager hvert år.

Norge er som nevnt i en særstilling når det gjelder både utvalg og design. Design blir en katalysator for alle som ønsker salg. Det er mulig, med enkle midler for importørene, å lage en etikett og et design som får akkurat det ønskede kundesegmentet til å handle. Selv om Vinmonopolet i normale omstendigheter er under press fra salgskanaler som taxfree og grensehandel, hersker det liten tvil om at selv små produsenter slår gjennom i polhyllene basert på god kvalitet og pris. I Norge er forbudet mot alkoholreklame en sterk årsak til at små produsenter slår igjennom og skaper salg uten bruk av de enorme markedsføringsbudsjettene merkevareprodusentene bruker for annonsering og hylleplass i utlandet. Vinene vi anbefaler denne uken, i tillegg til Lanson er dem vi mener gir skikkelig valuta for pengene.

Ta frem dine beste glass 

En annen fordel man kan ta med seg når man smaker god champagne, er hvilket glass du bruker. Tradisjonelt er høye smale glass brukt i Norge, disse fremmer først og fremt syrligheten. Tar du derimot frem et glass med en bred tulipanform, vil du oppleve at både duft og smak forandres gjennom at treffpunktet i munnen endres. Smaken blir mindre syrlig, vinen blir fyldigere, og fruktighet oppleves mer tydelig. Magi, sier noen. Smaketeknikk kaller vi det. Akkurat det man trenger å snakke om i festlige lag i sommer. Magi og gode boblesmaker.

Smakerommet:

Varenr: 3761801
Charles Heidsieck Brut Réserve
Lys gulgrønn farge. Modent eple, mineraler og sitrus på smak og duft. Basevin 2014. Konsentrert. Fruktig og balansert syrlighet underbygger mineralkarakter. Lang ettersmak.
Passer til: Fisk, skalldyr, aperitif. 

Pris: 460 kr (basis)
Poeng: 88  Importør: Signature Wines

Varenr: 5518401
Bruno Paillard Première Cuvée, Brut
Lys grønngul farge. Små bobler. Fruktig aromabilde med rødt eple, sitrus og kjeks på duft. Rik, konsentrert ettersmak med flott syrlighet i ettersmaken.
Passer til: Fisk, skalldyr. 

Pris:  480,60 kr (bestilling)
Poeng: 89 Importør: Vininor

Varenr: 1504601
Fleury Fleur de L`Europe Brut Nature
Lys grønngul farge. Små bobler. Rødt modent eple, mineraler og sitrus på duft og smak. Konsentrert og flott vin med sitruspreget utgang.
Passer til: Fisk, skalldyr. 

Pris: 489,90 kr (bestilling)
Poeng: 89 Importør: NON DOS

Varenr: 89101
Lanson Black Label, Brut
Lys grønngul farge. Små bobler. Rødt eple, mineraler og sitrus på duft og smak. Konsentrert og flott vin med sitruspreget utgang.
Passer til: Fisk, skalldyr. 

Pris: 489,90 kr (bestilling)
Poeng: 88 Importør: Stenberg & Blom

Varenr: 5771401
Henriot Rosé
Lys lakserosa farge. Røde bær, sitrus og kalk på duft. Konsentrert fruktighet. Mineralsk ettersmak med toast og røde bær.
Passer til: Fisk, skalldyr, aperitiff. 

Pris: 489,90 kr (bestilling)
Poeng: 88 Importør: Just Brands

Varenr: 640701
Lanson Rose Label Brut
Lys lakserosa farge. Små bobler. Moden rødt eple, sitrus og mineraler på duft. Fyldig og rikt smaksbilde med balansert syrlighet. Ettersmak av røde bær og sitrus.
Passer til: Fisk, skalldyr, aperitiff. 

Pris: 499,90 kr (basis) Poeng: 88
Importør: Stenberg & Blom

Sma­ke­rom­met: Hvor­dan vur­de­res vi­nen og av hvem

Vi­nen be­døm­mes med po­eng. Po­eng­sum­me­ne er rent kva­li­ta­ti­ve, uav­hen­gig av pris og ba­sert på et Ro­bert Parker-sy­stem hvor alle vi­ner star­ter med en ut­gangs­ver­di på 50 po­eng og verd­set­tes et­ter føl­gen­de po­eng­for­de­ling: Ut­se­en­de: 0–5 po­eng. Duft: 0–15 po­eng. Smak: 0–20 po­eng. To­tal­vur­de­ring: 0–10 po­eng.

Svein Vinofil Lin­din
Vin­jour­na­list 
Svein har sin bak­grunn fra topp­re­stau­ran­ter i Norge og har si­den 1997 holdt vin­kurs og fore­drag for næ­rings­li­vet og pri­va­te gjen­nom nett­ste­det vinforedrag.no. Til dag­lig ar­bei­der han i som vin­jour­na­list i Hegnar Media med vin­stoff til Fi­nans­avi­sen og Kapital. Svein sma­ker og rei­ser kon­ti­nu­er­lig for å hol­de seg opp­da­tert i den vi­nø­se ver­den.

Stig. A Rogn­stad
Vin­kel­ner 
Stig har vært ho­ved­ei­er og dri­ver av meg­ler­sel­ska­pet Nor­se Securities si­den 1995. Hans vin­in­ter­es­se bi­dro til å gjø­re ham til ho­ved­ei­er av stjer­ne­re­stau­ran­ten Le Ca­nard i fem år, og han tok sin vinkelnerutdannelse i 2008. Stig els­ker å finne kva­li­tets­vi­ner til gode pri­ser og sam­men med Svein Lin­din ar­bei­des det frem ar­tik­ler og smaks­no­ta­ter sent og tid­lig.

 

Premium
Vin