Jean León: En stjerne av en vin
Den spanske emigranten Jean León lyktes i Beverly Hills, og skapte et legendarisk vinhus i Spania.
Når man besøker vingården Jean León i Spania er det lett å tro det er en velpolert merkevarehistorie man er innom. En knallgul New York-taxi lyser opp i resepsjonen, utenfor står en velpolert Mercedes-Benz SL med amerikanske skilter strategisk plassert, og det er et hav av bilder av Hollywood-stjerner på veggene inne i galleriet. Alt er bygget opp rundt en mann som satte store spor etter seg, både før og etter sin død.
Siden 1994 har en av verdens mest kjente vinpersonligheter Miguel Torres og hans familie tatt vare på arven etter sin gode venn Jean León. En arv som lovet at navnet Jean León skulle bestå, med den samme høye kvaliteten. 27 år senere er det Mireia Torres, femte generasjon og datter av Miguel Torres, som tar seg av driften av Jean León sammen med vinmakeren Jaume Rovira, som selv arbeidet med gründeren Jean León.
Selv er ikke Mireia Torres i tvil.
– Viljen, positiviteten og evnen Jean León hadde til å se etter nye muligheter eller skape noe bedre enn forrige årgang påvirker oss idag, på lik måte som vi løfter arven videre til neste generasjon med våre egne ideer.
Drømmen om USA
Jean León het opprinnelig Ángel Ceferino Carrión Madrazo og var en ung baskisk mann med store drømmer på slutten av 1940-tallet. En av dem var å reise til USA, landet der valgene var flere enn det den spanske provinsen Cantabria kunne gi. Stor arbeidsløshet, fattigdom og undertrykkelse fra Franco-regimet gjorde at mange unge baskere emigrerte, med et håp om et bedre og rikere liv.
Den da 20 år gamle Ángel krysset Atlanterhavet via Frankrike på det åttende forsøket. Etter å ha arbeidet som både taxisjåfør og soldat, gjorde den unge baskeren stor lykke som servitør hos Frank Sinatra og Joe di Maggios restaurant Villa Cabri i mange år. Navnet Ángel Ceferino Carrión Madrazo ble etterhvert en hemsko, og etterhvert tok han i bruk kunstnernavnet Jean Léon i jakten på sin amerikanske drøm.
Med James Dean som partner
Drømmen om sin egen spanskinspirerte restaurant hadde blitt sådd. Restaurantkonseptet La Scala i Beverly Hills ble skapt med god hjelp av hans nære venn og medeier, skuespilleren James Dean. James Dean døde dessverre i en bilulykke før restauranten ble åpnet i 1956, men La Scala ble den luksusrestauranten Léon og Dean drømte om. Restauranten drives av Jean Leóns datter Gigi og hennes familie den dag i dag.
En suksess
La Scala ble umiddelbart en suksess, og datidens kjendiser som John F. Kennedy, David Jansen, Tony Franciosa, Marilyn Monroe, Zsa Zsa Gabor og Robert Wagner frekventerte stedet jevnlig. Suksessen ble grunnlaget for et økonomisk eventyr for den baskiske emigranten. Nye drømmer ble skapt, sammen med ønsket om å gi noe tilbake til sitt hjemland.
Den spanske vindrømmen
I 1963 investerte Jean León i sin egen vingård i Torrelavit i Spania. Totalt er eiendommen på 150 hektar, men kun 65 hektar blir brukt til vinmarker. Umiddelbart ble det et pengesluk da spanske viner den gang ikke hadde det samme renommeet som nå. Jean León fikk ikke godt nok betalt for vinene sine, til tross for utmerkelser og gode omtaler. Den veldrevne restauranten La Scala i USA ble både en stor kunde og økonomisk ryggrad for utviklingen. Først på 80-tallet ble vingården økonomisk selvstendig.
Jean León ble en av de første som innførte «nye» druesorter som Chardonnay og Cabernet Sauvignon til landet. Samtidig laget han vin fra én enkelt eiendom, som vi i dag kjenner som pago-vin i den spanske vinloven. Toppvinen er Jean Léon Gran Reserva og lages bare i de beste årgangene. Denne var i 1969 den aller første rene Cabernet Sauvignon-vinen som ble produsert i Spania.
Dramatisk vending
Dessverre tok livet på 90-tallet en dramatisk vending for Jean Léon. Helsen sviktet etterhvert på grunn av kreft. Men som livsglade mannen han var, kjøpte han seg en seilbåt ved navn La Scala d’Amore. Han levde på seilbåten i farvannet utenfor Thailand de siste årene av sitt liv, til han døde i 1996, 68 år gammel.
Smakerommet
Jean Leon Vinya La Scala Cabernet Sauvignon Gran Reserva 2013 Spesielt anbefalt
Mørk rød farge med brunlig kant. Solbær, cedertre og røde bær på duft og smak. Konsentrert, utviklet anslag med moderate tanniner og flott syrlighet. Lang ettersmak av røde bær og anis. Bør dekanteres og serveres i store glass. Et godt kjøp! Kun laget 9.120 flasker av 2013-årgangen fra vinmarken som heter La Scala. Tappet på flaske 5. mai 2016 etter fatlagring i 3 år.
Pris: 420 kr (bestilling). På lager fra 15.april
Varenr: 9361401.
Importør: Beverage Partners Norway.
Poeng: 92 .
Jean Leon Merlot 2018
Dyp rød farge. Modne røde bær, plomme og krydder på duft og smak. Fruktig anslag med markerte tanniner og god lengde og syrlighet. Grei hverdagsvin til rødt kjøtt.
Pris: 175 kr (bestilling).
Varenr: 9361201.
Importør: Beverage Partners Norway.
Poeng: 87 .
Jean León Cabernet Sauvignon Reserva 2015
Mørk rød farge. Konsentrert solbærpreget med mørk sjokolade, krydder og lær på duft og smak. Balansert syrlighet og fruktighet i anslaget. Lang elegant avslutning med markerte modne tanniner.
Pris: 250 kr (bestilling).
Varenr: 786801.
Importør: Beverage Partners Norway.
Poeng: 89 .
Jean León Merlot 2015
Dyp rød farge med blålilla kant. Modne blåplommer, røde bær samt en aning tørket frukt på duft og smak. Rikt anslag, med en moden saftig ettersmak. God matvin.
Pris: 295 kr (bestilling).
Varenr: 3347401.
Importør: Beverage Partners Norway.
Poeng: 89.
Jean Leon 3055 Rosé 2019
Lys lakserosa farge. Røde bær og tropisk frukt i retning fersken på duft og smak. Frisk og balansert syrlighet. Fruktdrevet avslutning.
Pris: 195 kr (bestilling). På lager fra 15.april
Varenr: 8292201.
Importør: Beverage Partners Norway.
Poeng: 86.
Jean Leon Chardonnay 2018
Lys gulgrønn farge. Eple, sitrus og moden tropisk frukt på duft og smak. Balansert syrlighet og lang ettersmak med toner av sitrus og grapefrukt.
Pris: 175 kr (bestilling).
Varenr: 9361301.
Importør: Beverage Partners Norway.
Poeng: 88.
Smakerommet: Hvordan vurderes vinen og av hvem
Vinen bedømmes med poeng. Poengsummene er rent kvalitative, uavhengig av pris og basert på et Robert Parker-system hvor alle viner starter med en utgangsverdi på 50 poeng og verdsettes etter følgende poengfordeling: Utseende: 0–5 poeng. Duft: 0–15 poeng. Smak: 0–20 poeng. Totalvurdering: 0–10 poeng.
Svein Vinofil Lindin
Vinjournalist
Svein har sin bakgrunn fra topprestauranter i Norge og har siden 1997 holdt vinkurs og foredrag for næringslivet og private gjennom nettstedet vinforedrag.no. Til daglig arbeider han i som vinjournalist i Hegnar Media med vinstoff til Finansavisen og Kapital. Svein smaker og reiser kontinuerlig for å holde seg oppdatert i den vinøse verden.
Stig. A Rognstad
Vinkelner
Stig har vært hovedeier og driver av meglerselskapet Norse Securities siden 1995. Hans vininteresse bidro til å gjøre ham til hovedeier av stjernerestauranten Le Canard i fem år, og han tok sin vinkelnerutdannelse i 2008. Stig elsker å finne kvalitetsviner til gode priser og sammen med Svein Lindin arbeides det frem artikler og smaksnotater sent og tidlig.