<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
Toneangivende: Col d’Orcia er en av de tonangivende produsentene i Toscana Foto: Svein Lindin

Vinperlen i Toscana gir deg drikkelyst

Col d’Orcia vinene gir deg drikke og reiselyst!

Publisert 15. mai 2021 kl. 09.46
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 839 ord

Høyt oppe på vår reiseplan etter pandemien står et besøk hos en favorittprodusent i Italia, Col d’Orcia i Montalcino. Med Montalcinos bølgende grønne åser med høye sypresser, oliventrær, gamle vinstokker og vakre gamle steinhus er umulig å ikke bli forelsket i denne delen av Italia.

Montalcino står ofte i skyggen av andre vinområder i Toscana, men akkurat det er en myte som er klar til å skrotes. Verden har gått videre siden overproduksjonen av søt Mascadello på 50–60-tallet, og Montalcino fremstår i dag som en av Italias vinskatter. Toneangivende produsenter som Biondi Santi, Poggio di Sotto og Avignonesi fremstår som flotte eksempler på det moderne Montalcino. Få andre har formet den moderne utgaven av Montalcino gjennom de tre siste tiårene mer enn Col d’Orcias eier Francesco Marone Cinzano.  Col d’Orcias eier Francesco Marone Cinzano er overfor Finansavisen klar på én ting med hensyn til grunnen til utviklingen: – Hastverksarbeid skaper ikke langsiktighet for vår region.

Spesielt anbefalt

Poggio al Vento Brunello di Montalcino Riserva 2012
Middels rød farge. Kirsebær, plomme og moreller på duft og smak. Saftig og tiltalende fruktighet i anslaget. Modne tanniner og flott syrlighet. Lang ettersmak.
Pris: 875,– kr (bestilling). Varenr: 4930801. Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 92 .

Col d'Orcia Olmaia Sant'Antimo Cabernet 2015
 Middels blålilla farge. Mørke bær med anis, cedertre, røde bær og vanilje på duft og smak. Utviklet smak med balanserte tanniner og syrlighet i ettersmak.
Pris: 445,– kr (bestilling). Varenr: 1821801. Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 90.

« Hastverksarbeid skaper ikke langsiktighet for vår region. »
Francesco Marone Cinzano

Stor bidragsyter

Francesco Marone Cinzanos økonomiske bidrag og støtte til prosjekter om alt fra økologisk vindyrking til utforskning av historiske oppbindingsmetoder og sangiovese-druenes genetikk, ledet av verdens ledende forskere, har tatt Montalcino ut av skyggen.

Greve Francesco Marone Cinzano Foto: Col d’Orcia

På høyden over elven

Col d’Orcia-eiendommen har aner tilbake til 1890, het opprinnelig Sant’Angelo in Colle og tilhørte den adelige Franceschi-familien. Den var hovedsakelig beplantet med oliven, tobakk og korn. Ellers ble eiendommen brukt til Franceschi-familiens jakt på villsvin, hjort, fasan og den legendariske trøffelen i området. Etter et arveoppgjør i 1958 delte de daværende eierne, brødrene Leopoldo og Stefano Franceschi eiendommen. Stefano Franceschi ga eiendommen navnet Col d'Orcia etter Orcia-elven, som går gjennom eiendommen, og drev den slik familien hadde gjort i generasjoner.

Fra sprit til vin

I 1973 kom Francescos far Alberto Marone Cinzano på banen fra spritbransjen og kjøpte eiendommen. Col d’Orcia var da kun beplantet med noen få hektar vinmarker, og et stort arbeid ble lagt ned i å plante og iverksette nærmere 70 hektar vinmarker. I 1980 sto eiendommen klar for produksjon. Etter over et tiår under Alberto Marone Cinzanos ledelse tar hans sønn Francesco Marone Cinzano over i 1992. Planene er klare fra dag en. Col d’Orcia skulle formes som en ledestjerne med kompromissløst fokus på kvalitet – og økologisk jordbruk. I dag er 144 hektar vinmark i familiens eie, hvorav hele 108 hektar dedikert til Brunello. Den endelige bekreftelsen kom i 2013. Hele Col d’Orcia ble sertifisert økologisk og ble med et sverdslag den største økologiske produsenten i Montalcino.

Smakerommet

Poggio al Vento Brunello di Montalcino Riserva 2012 Spesielt anbefalt
Middels rød farge. Kirsebær, plomme og moreller på duft og smak. Saftig og tiltalende fruktighet i anslaget. Modne tanniner og flott syrlighet. Lang ettersmak.
Pris: 875,– kr (bestilling). Varenr: 4930801.
Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 92 .

Col d'Orcia Olmaia Sant'Antimo Cabernet 2015 Spesielt anbefalt
Middels blålilla farge. Mørke bær med anis, cedertre, røde bær og vanilje på duft og smak. Utviklet smak med balanserte tanniner og syrlighet i ettersmak.
Pris: 445,– kr (bestilling).
Varenr: 1821801.
 Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 90

Col d'Orcia Brunello di Montalcino 2016
Lys blålilla farge. Kirsebær, urter og krydder på duft og smak. Fyldig, rikt anslag med røde bær og krydder. Plomme og rød frukt på ettersmaken.
Pris: 342,– kr (basis).
Varenr: 4454001.
Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 89 
Col d'Orcia Nearco Sant'Antimo 2016
Middels rød farge farge. Modne bær, plomme og solbær på duft og smak. Skogsbærfruktig karakter med vanilje, krydder og sursøte bær i ettersmaken. Flott syrlighet trekker opp. Utvalgte druer fra vinmarken Sant'Antimo, tilhørende klosteret med samme navn,
Pris: 345,– kr (bestilling).
Varenr: 1821601.
Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 89 

Col d'Ôrcia Rosso di Montalcino 2018
Middels rød farge. Saftig, nydelig kirsebærfrukt og svale urter og kryddertoner. Saftig anslag med balansert syrlighet. Flott hverdagsvin.
Pris: 243,– kr (bestilling).
Varenr: 754301.
Importør: Gaia Wine & Spirits.
Poeng: 88.

Smakerommet: Hvordan vurderes vinen og av hvem

 

Vi­nen be­døm­mes med po­eng.  Du kan lese poengene slik

  • 96-100: Spektakulær
  • 93-95: Eksepsjonell
  • 90-92: Strålende
  • 87-89: Meget god
  • 84-86: God
  • 80-83: Gjennomsnittlig
  • 70-79: Akseptabel
  • 60-69: Dårlig
  • 50-59: Uakseptabel

Hvem vurderer vinene

Svein Vinofil Lin­din Vin­jour­na­list
Svein har sin bak­grunn fra topp­re­stau­ran­ter i Norge og har si­den 1997 holdt vin­kurs og fore­drag for næ­rings­li­vet og pri­va­te gjen­nom nett­ste­det vinforedrag.no. Til dag­lig ar­bei­der han i som vin­jour­na­list i Hegnar Media med vin­stoff til Fi­nans­avi­sen og Kapital. Svein sma­ker og rei­ser kon­ti­nu­er­lig for å hol­de seg opp­da­tert i den vi­nø­se ver­den.
Po­eng­sum­me­ne er rent kva­li­ta­ti­ve, uav­hen­gig av pris og ba­sert på et Ro­bert Parker-sy­stem hvor alle vi­ner star­ter med en ut­gangs­ver­di på 50 po­eng og verd­set­tes et­ter føl­gen­de po­eng­for­de­ling: Ut­se­en­de: 0–5 po­eng. Duft: 0–15 po­eng. Smak: 0–20 po­eng. To­tal­vur­de­ring: 0–10 po­eng.