Seks sikre fra Argentina
De beste koster litt, men du verden hvor gode de er.
Argentina. Landet gir de fleste assosiasjoner til tango, rødvin og grillet kjøtt. Vi skal ta for oss noen klassiske produsenter som alltid leverer kvalitet. Argentina er et spennende vinland som utvikler seg positivt fra år til år. Deres største marked er USA, noe som hindrer de største omveltningene i vinproduksjonen. Men med stadig mindre typiske Parker-bedømte viner med høy alkoholprosent og fatpreg ser man en stille revolusjon.
Det hersker ingen tvil om at rødviner fra Argentina på et visst kvalitetsnivå fremdeles har markerte tanniner, sødmefull fruktighet og alkohol som bikker 14 prosent. Det viktige er å finne produsenter som greier å lage balanserte viner, hvor spesielt alkohol eller fatpreg ikke stikker frem som negative elementer i smaken.
Kategorisjef i Vinmonpolet, Trond Erling Pettersen, mener det ikke er overraskende at det er rødvin som selger best når det gjelder argentinsk vin i Norge. Salget av rødvin fra Argentina er opp 44 prosent i første halvår 2021 sammenlignet med samme periode i fjor. Dette skyldes naturligvis covid-19 og lite taxfree- og grensehandel – men det er verdt å merke seg at Argentina er det rødvinslandet som vokser mest dette halvåret. I 2020 økte salget av argentinsk rødvin med 32 prosent til over en million liter, noe som var en svakere vekst enn mange andre rødvinsland hadde dette året på det norske markedet.
Trond Erling Pettersen mener det kanskje kan henge sammen med at handelsmønsteret er på vei tilbake til flasker (hvor Argentina har flere sterke merkevarer) fra bag-in-box (hvor utvalget fra Argentina er noe mindre, og konkurransen spissere).
Snittpris øker
Ser man på de de lange linjene hadde argentinsk rødvin sin storhetstid rundt 2004–2008. Siden har salget avtatt gradvis, viser tall fra Vinmonopolet. Ser man på snittprisen i 2020, stiger den derimot til 171 kroner pr. liter, noe som er lovende når snittprisen i 2016 lå på 156 kroner pr liter.
Billige og dyre viner
Det er signaturdruen malbec som dominerer på bestselgerlisten, men også chardonnay og cabernet sauvignon er representert, forteller Pettersen.
Som for de fleste vinland er det rimeligere viner som topper listen etter salgsvolum, men i Argentina finner man også eksempler på dyrere rødviner som har høyt salg og etterspørres av nordmenn. Hvitvinssalget er ganske stabilt – om enn på et lavere nivå enn rødvinssalget – og salget av musserende og rosévin er enda lavere. Sistnevnte er svært avhengige av Vinmonopolets lanseringer for å lykkes i det norske markedet, sier Trond Erling Pettersen til Finansavisen.
Fem sikre rødviner og en kanongod hvitvin
Sett med våre øyne er ukens anbefalte viner og produsenter noe man bør kjøpe for å gjenoppdage eller fornye interessen for argentinsk vin. Noen stikkord har vi: De er matvennlige, lagringsdyktige og prisgunstige, i skarp kontrast til dem som selger mest i Norge.
Achaval Ferrer, Cavas de Weinert og Catena er veletablerte vinprodusenter og klassikere denne uken, men Bodegas San Huberto-vin laget av Bonarda tilhører en leskende fruktdrevet vinstil som fortjener oppmerksomhet. Den store overraskelsen ligger i Bodega Chacras ypperlige 2020-årgang laget av chardonnay. Sjelden har vi opplevd en slik vellykket hvitvin fra Argentina.
Smakerommet: Hvordan vurderes vinen og av hvem
Vinen bedømmes med poeng. Du kan lese poengene slik
- 96-100: Spektakulær
- 93-95: Eksepsjonell
- 90-92: Strålende
- 87-89: Meget god
- 84-86: God
- 80-83: Gjennomsnittlig
- 70-79: Akseptabel
- 60-69: Dårlig
- 50-59: Uakseptabel
Hvem vurderer vinene
Svein Vinofil Lindin Vinjournalist
Svein har sin bakgrunn fra topprestauranter i Norge og har siden 1997 holdt vinkurs og foredrag for næringslivet og private gjennom nettstedet vinforedrag.no. Til daglig arbeider han i som vinjournalist i Hegnar Media med vinstoff til Finansavisen og Kapital. Svein smaker og reiser kontinuerlig for å holde seg oppdatert i den vinøse verden.
Poengsummene er rent kvalitative, uavhengig av pris og basert på et Robert Parker-system hvor alle viner starter med en utgangsverdi på 50 poeng og verdsettes etter følgende poengfordeling: Utseende: 0–5 poeng. Duft: 0–15 poeng. Smak: 0–20 poeng. Totalvurdering: 0–10 poeng.