<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
STADIG STØRRE UTVALG: Salget av boksvin nærmer seg over 60 prosent av totalsalget på polet. Foto: Nicolai Giil

De tolv beste vinene på boks

Et stadig større utvalg gir bedre og bedre boksviner.

Publisert 22. apr. 2022 kl. 19.14
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 775 ord

Utvalget av boksvin fortsetter å vokse for oss nordmenn. Aldri har utvalget vært større, og salget nærmer seg over 60 prosent av totalsalget på polet. I de siste ukene har vårt fokus vært å finne de beste boksene ut fra noen enkle kriterier. Hvilke viner er de beste, med en fruktdrevet konsentrasjon, god fylde og iboende syrlighet som løfter smaken frem?

Seks favoritter

Topp tre blant de røde vinene ble libanesiske Domaine des Tourelles 2019  (509 kr), Folk Machine B.Y.O.B Red fra California (549 kr) og portugisiske Niepoort Dão Rótulo 2018 (450 kr). Alle disse er rødviner med egenart og kvalitet langt over snittet i Norge. På hvitvinsiden fikk de to tyske vinene Karl May Handmade Riesling 2020 (520 kr) og Schwedhelm Riesling 2021 (490 kr) pallplassering. Muligens er rieslingene noen av de beste som er tappet på boks noensinne. Outsideren var fra Sør-Afrika, og kom med en uslåelig god pris. A.A. Badenhorst Secateurs Chenin Blanc (370 kr) er en liten vinskatt. Langt unna Riesling på smak, men veldig god til grillet sjømat.

Foto: Nicolai Giil

Knallhard konkurranse

Det er 599 ulike boksviner tilgjengelig, hvorav hoveddelen er rødvin med 329 varelinjer. Hvitvin utgjør 214 varelinjer og rosévin 56. Og ja, det er mulig å kjøpe treliters-bokser med gin, vodka og ferdigblandede drinker som Daiquiri og Mojito, selv om det bare er elleve varianter. Tall fra Vinmonopolet vitner om knallhard konkurranse. I fjor var det 629 boksviner med registrert salg, men kun 527 av disse solgte 300 liter eller mer. Det betyr i praksis at 102 boksviner står mer eller mindre i ro med et salg på under hundre enheter i året – i skarp kontrast til bestselgeren Falling Feather Ruby Cabernet som solgte over 561.000 bokser i fjor.

Trenden med dyrere boksviner fortsetter

Vinmonopolets tall viser at prissegmentet som øker mest for rødvin på treliters-boks er vinene til over 500 kroner. Salget gikk i fjor opp opp hele 25,7 prosent og 600.000 liter i denne kategorien. Til sammenligning sank salget for rimeligere rødvinsbokser med syv prosent. For hvitvin er det også segmentet over 500 kroner som har tydelig vekst, det steg videre med 22,6 prosent og 130.000 liter fra 2020. Også for rosévin over 450 kroner er det omtrent tilsvarende vekst.

Økende kvalitet

Med betalingsviljen øker kvaliteten på vinen, og kampen om oppmerksomheten settes inn i designet på boksen. Importørene fører en beinhard kamp om segmentene på pris, men design betyr mer og mer.

DESIGN ER VIKTIG: – Design kan ha stor påvirkning på salg av en vin, sier Aina Mee Myhre, som er daglig leder i vinimportøren Heyday Wines. I 2017 ble Myhre Master of Wine, en tittel kun tre nordmenn har fra før. Foto: Siv Dolmen

Finansavisen spurte vinimportør Aina Mee Myhre i Heyday Wines om hvilken grad et skifte av design endrer salget av en vin – selv om innholdet, kvaliteten og prisen er den samme.

– Design kan ha stor påvirkning på salg av en vin, forteller Mee Myhre. 

– Selvfølgelig vil dette variere etter hvor stor endringen er, og om den oppfattes som positiv eller negativ av kunden. Noen ganger vil kunden ikke like endringen, og salget kan gå ned som konsekvens. En annen faktor er om vinen er i basisutvalget til polet eller bestillingsutvalget, altså om kunden ser vinen og etiketten på hylla eller ikke. Dette vil også påvirke salget. Om man tar med navn som en del av design, kan dette også ha mye å si for salget. Noen konseptviner har for eksempel fengende navn som er lette å huske, og det vet man av erfaring fungerer godt.

– Hvor viktig er design i det norske markedet for å slå gjennom og beholde en listeføring på Vinmonopolet?

Mee Myhre er klar på at design er ekstremt viktig, men det er viktigere i noen kategorier; som i de kommersielle segmentene som boksvin og andre, rimeligere viner. 

– For å slå gjennom i disse segmentene må man ha et godt, tilpasset og troverdig design forteller hun. Dyrere appellasjoner i for eks Burgund eller Piemonte har ofte klassiske design som funker og som ikke trenger konsepter.

For å bli sett, valgt og gjenkjøpt i havet av vin som finnes på polet, er det utrolig viktig med et passende design. Hva som er et passende design kommer an på stil, pris og kategori vin.

Jo mer glanset, jo verre er vinen

I vår gjennomgang har vi ikke tatt hensyn til design, men smak. En dårlig boksvin trumfer gjerne på design, men det må nevnes at det finnes utrolig mye dårlig boksvin på markedet. Og jo mer glanset designet er, jo verre smaker vinen, konkluderer vi med.

De beste hvite vinene

De beste røde vinene