avatar

Bjørn Henning Grandal

Mine siste artikler
Rally i tørrlast
Oppturen i tørrlast fortsetter. Capeszieratene begynner nå å nærme seg 30.000 dollar dagen.
Fredriksen-rederi flekser store muskler
John Fredriksens Flex LNG inngår inntil 5,5 år lange kontrakter for fire skip med Cheniere, som har muligheten til å øke til fem. Det gir selskapet en diger ordrereserve.
Kontraheringsboom i containerskip
Containerskipmarkedet har gått som en kule det seneste året. Nå strømmer kontraheringskåte redere til skipsverftene.
VLGC-rater firedoblet på en måned
Ratene i VLGC-segmentet har steget fra 9.500 til 37.500 dollar pr. dag i løpet av en måned. Adm. direktør Kristian Sørensen i Avance Gas tror at inntjeningen skal ytterligere opp.
Ny nedtur for Stolt-Nielsen
Stolt-Nielsen berget så vidt plussen i første kvartal etter volum- og inntektsfall i kjemikalietankmarkedet. Konsernsjef Niels G. Stolt-Nielsen forventer at markedet vi stramme seg til igjen mot slutten av året.
Spår kraftig løft i VLCC-ratene
Nicolai Hansteen i Lorentzen & Stemoco tror tankmarkedet har snudd og forventer bedre rater i løpet av april. I løpet av andre kvartal spår han rater på 35.000 dollar dagen for en VLCC.
Ratestup i suezmax-markedet
Det ble bare en uke med «festrater» i suezmaxmarkedet. Inntjeningen falt med nærmere 50 prosent i løpet av to dager etter at Suezkanalen ble åpnet igjen.
Oljeetterspørselen må opp
Frontline er opp 30 prosent på børsen så langt i år i et elendig tankmarked. Skal oppturen fortsette, må oljeetterspørselen ta seg opp.
– Ratene kan gå til himmels
Suezmax-markedet har strammet seg kraftig til etter at verdens største containerskip satte seg fast i Suezkanalen. Skipsreder Herbjørn Hansson tror at ratene kan gå til himmels.
Tankopptur på «propp» i Suezkanalen
Stortankratene har gått rett til værs den seneste uken. Nå ligger det an til et ytterligere løft etter at verdens største containerskip har satt seg fast i Suezkanalen.