Argentinas fotballandslag vant, Messi ble den store helten og teppet har nå gått ned for VM-forestillingene som Qatar var vertskap for.
Men selv om hverdagen er tilbake til mer normale tider for de få innbyggerne i den oljerike staten og de mange millionene med gjestearbeiderne, er det er ikke tid for hvile. VM-sirkuset skal utnyttes til fulle og skape nye inntektsstrømmer for Qatar.
Qatar Tourism, landets offisielle turistorganisasjon, har nå offentliggjort ambisiøse mål for reiselivssektoren i landet, og forventningene om et massivt innrykk av turister er høye.
Mer enn bare mellomlanding
Qatar har vært kjent for å være et sted folk mellomlander med fly. Landets beliggenhet mellom øst og vest er perfekt som knutepunkt for et nettverk av flyruter, akkurat slik Amsterdam er for KLM, Helsinki er for Finnair og Reykjavik er for Icelandair.
Men nå ønsker qatarske myndigheter at folk skal velge landet som en reiselivsdestinasjon, eller i det minste bli et par-tre dager før de flyr videre til andre himmelstrøk.
For å nå sine mål må antall arbeidsplasser knyttet til reiselivsnæringen dobles, og landet må by på flere opplevelser og arrangementer gjennom hele året.
Flere hoteller skal bygges, men mye infrastruktur knyttet til flyplassen i Doha, veier og toglinjer er allerede nå på plass takket være VM.
Seks millioner turister
Effektene av fotball-VM vil føre til at Qatars vekst øker med 3,4 prosent i 2022 og i år, ifølge prognoser.
På sikt skal turistsektorens bidrag til landets BNP øke fra dagens 7 til 12 prosent innen 2030. Samme år skal seks millioner tilreisende besøke Qatar.
Under fotball-VM skal 1,4 millioner tilreisende ha vært i Qatar og over 5 milliarder mennesker skal ha blitt eksponert for landets gjennom fotballsendingene på TV.
Allerede i år forventer myndighetene at 300.000 turister skal komme sjøveien til Qatar med cruiseskip. En rekke cruiserederier har lagt Qatar inn i sine seilingsplaner for årene som kommer, og rundt 100 cruiseanløp er forventet i 2023. Det vil være ny rekord.
Ser mot Asia og Afrika
Fotballmesterskapet har vært sterkt kritisert internasjonalt, og mange i den vestlige verden har uttalt at de ikke vil sette sine ben i landet. Men det er ikke de geografiske områdene av verden hvor kritikerne har vært flest og mest høyrøstet, at Qatar satser mest for å tiltrekke seg turister.
17 ulike markeder er identifisert som satsingsområder. Landets hovedstad Doha er utpekt som den arabiske turisthovedstaden i 2023.
Og det er nettopp naboland og tilreisende fra de ulike delene av Asia og Afrika, og andre deler av Midtøsten som Qatar sikter seg inn mot.
Landet vil som Dubai, satse på shopping, luksuriøse hoteller, varmt vær og internasjonale kongresser.
Den mangeårige og mektige sjefen i Qatar Airways, Akbar al-Baker, er også leder for Qatar Tourism, som legger premissene for turistutviklingen i landet, som nå er offentliggjort.