Fredag la Norwegian frem regnskaptall for første kvartal som viste et driftsresultat på minus 916 millioner kroner, mens analytikerkorpset ventet et driftsresultat på minus 969 millioner kroner.
Resultat før skatt endte på minus 992 millioner kroner, noe som var sterkere enn forventningen på minus 1,1 milliard kroner, ifølge estimater som selskapet selv har hentet inn..
Likviditetsposisjonen forbedret seg i løpet av første kvartal, og ved utgangen av kvartalet utgjorde kontantbeholdningen 8,6 milliarder kroner.
– Dette kvartalet viser vår evne til å tilpasse kapasiteten til sesongmessige svingninger i etterspørselen og til å forberede oss godt til den travle sommersesongen som ligger foran oss. Før sommersesongen har vi innfaset elleve toppmoderne fly og ønsket mange nye kolleger velkommen, sier konsernsjef Geir Karlsen i børsmeldingen.
Ifølge estimatene som Norwegian selv har hentet inn venter analytikerne at flyselskapet skal tjene 1,2 milliarder i hele 2023. Det betyr at store deler av årets forventede overskudd vil komme i sommersesongen.
Norwegian
(Mill. kr) | 1. kv./23 | 1. kv./22 |
Driftsinntekter | 3.975,0 | 1.916,2 |
Driftsresultat | −916,5 | −848,6 |
Resultat før skatt | −991,6 | −1.031,3 |
Resultat etter skatt | −992,8 | −1.033,6 |
Gjelden eser ut igjen
I første kvartal flydde Norwegian 3,8 millioner passasjerer, opp fra 2,2 millioner i samme periode i fjor. Total kapasitet (ASK) var på 6 milliarder setekilometer, mens passasjertrafikken var 4,9 milliarder setekilometer.
ASK var ned 13 prosent fra forrige kvartal siden Norwegian utnyttet fleksibiliteten i flåten for å tilpasse kapasiteten til sesongmessig lavere etterspørsel.
Fyllingsgraden var på på 80,9 prosent i kvartalet. Ved kvartalsslutt bestod Norwegians operative flåte av 72 fly.
Da Norwegian ble restrukturert var det plutselig det flyselskapet i Europa med lavest nettogjeld. I løpet av første kvartal økte nettogjelden med 1,7 milliarder kroner til nesten 4,1 milliarder kroner.