<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ser stor oppside i cruisegigant

JPMorgan har notert seg den sterke etterspørselen etter cruisereiser, og oppgraderer markedslederen Carnival.

Publisert 12. juni 2023
Oppdatert 12. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 413 ord
KASTER LOSS: Cruisebransjen opplever en voldsom medvind i etterkant av pandemien. På bildet cruiseskipet «Carnival Valor» gjør seg klar til avgang fra havnen i New Orleans, Louisiana.  Foto: Bloomberg

Cruiseindustrien hadde nettopp opplevd sine beste år noensinne takket være globalisering, reiselyst og økende middelklasser i fremvoksende økonomier da pandemien traff. Men da politikerne fikk panikk og grensene stengte, stupte cruiseaksjene ned med nærmere 80 prosent. 

Gigantskipene, med tusenvis av passasjerer stuet sammen på små flater, gikk over natten fra å være seilende ferieparadiser til å bli omtalt som «flytende petriskåler», perfekte miljøer for rask spredning av virus og bakterier.

Selv om det store comebacket har latt vente på seg, på grunn av coronacomeback, krig, inflasjon og høyere renter, har cruisetrafikken nå begynt å få vind i seilene. For tiden opplever bransjen et momentum i etterkant av pandemien, og dette gjør at investeringsbanken JPMorgan Chase er blitt mer positive til markedslederen Carnival, melder CNBC. 

Hevet kursmålet 45 prosent

På mandag kom det frem at banken oppgraderte cruisekjempen fra nøytral til overvekt. Samtidig hevet analytiker Matthew Boss kursmålet fra 11 til 16 dollar pr. aksje, noe som tilsvarer en oppside på over 22 prosent fra fredagens sluttkurs for Carnival-aksjen. 

«CCL har en mulighet til å styrke merkekjennskap og prisingskraften ved økt investering i markedsføring (sammenlignet med historisk underinvestering i forhold til konkurrentene) og med en mindre kapasitetsvekst gir dette en raskere vei for ledelsen til å fokusere på å redusere gjeldsgraden,» skriver Boss.

Ifølge JPMorgan-analytikeren presiserte Carnival-sjef Josh Weinstein under et møte han hadde med banken at selskapet ikke er en gratispassasjer på oppdemmet etterspørsel etter en pause. 

Analytikeren mener Carnivals nye adm. direktør (tiltrådde i fjor) og endringene i ledelsen gir en god mulighet for vekst. Samtidig har cruisekjempen også gjort andre tiltak for forbedring, som å ta ut av drift over 20 skip under pandemien og omfordele skipseiendeler til mer lønnsomme merker, skriver CNBC. 

Aksjene har steget med 62,4 prosent hittil i år og over 30 prosent de seneste 12 månedene.

Tror RCL går forbi

Oppgraderingen fra JPMorgan kommer bare noen dager etter at årlige rapporten om cruiseindustrien 2023 Cruise Industry News Annual Report nle publiserte og sa at Royal Caribbean Group vil være – med klar margin – det største cruisemerket i verden innen 2029. 

Analysen bygger på hva som er meldt inn globalt av nybygg for cruiseskip for de kommende årene, og ifølge rapporten vil Royal Caribbean-merket vil ha en årlig global kapasitet på cirka 6,5 millioner passasjerer i 2029, mot Carnivals anslåtte 5,4 millioner passasjerer, skriver ABC Nyheter

I rapporten blir det anslått at Royal Caribbean vil seile med 30 skip, mens Carnival med 27. Imidlertid vil Carnival mest sannsynlig fortsette å dominere i Karibia, hvor cruisekjempen og dagens markedsleder har investert tungt.