<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Betydelige verdier som slås sammen

Norwegian og Petter Stordalens hotellkjede oppretter et felles selskap for bonusprogrammene. Andre aktører vil også inviteres til å delta.

Publisert 27. juni 2023
Oppdatert 27. juni 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 450 ord
SAMARBEID: – Da vi begynte forhandlingene skjønte jeg hvor komplisert dette er, men potensialet er tilsvarende stort når vi får det til, sier Petter Stordalen om partnerskapet. Her med Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian. Foto: Thomas Bjørnflaten

 

Tirsdag morgen ble det kjent at flyselskapet Norwegian inngår et samarbeid med den Petter Stordalen-eide hotellkjeden Strawberry. Det vil etableres et eget selskap der fordelsprogrammene Norwegian Reward og Strawberrys eget lojalitetsprogram inngår.

– Det er klart at det er snakk om to betydelige verdier som legges sammen her, og for oss var det en stor beslutning å gjøre dette, sier Petter Stordalen til Finansavisen.

I første omgang opprettes en felles fordelsvaluta og plattform der medlemmer kan tjene og bruke poeng på tvers. Avtalen ble signert mandag kveld.

– Da vi begynte forhandlingene skjønte jeg hvor komplisert dette er, men potensialet er tilsvarende stort når vi får det til. Det er litt som en startup som begynner med 7 millioner medlemmer, så det er en veldig spesiell startup. I en startfase kommer dette til å kreve en del investeringer, men potensialet er stort.

Store verdier

Norwegian og Strawberry skal eie halvparten hver av selskapet, og en endelig gjennomføring av transaksjonen ventes i fjerde kvartal i år. Andre aktører vil også bli invitert til å delta i partnerskapet, dette for å ytterligere øke attraktiviteten for selskapets kunder.

Partene vil ikke utbrodere om hvordan de kom seg frem til å dele eierskapet i to, og peker på at det er en «balansert vurdering» av hva de to selskapene legger inn i selskapet.

Finansavisen har vært i kontakt med analytikere som opplyser om at de ikke opererer med egne verdianslag på Reward. Det er likevel ingen tvil om at det ligger store verdier i fordelsprogrammet, som gir en oppdatert kundebase som gjør det enklere å selge ting som nettopp flybilletter og hotellrom. Også for Strawberry er programmet viktig, som eier og driver over 225 hoteller i Norden.

– Det er ingen hemmelighet fra Norwegian sitt synspunkt at vi har slitt litt med å få satt en verdi på lojalitetsprogrammet vi har selv, sier Norwegian-sjef Geir Karlsen til Finansavisen, og fortsetter:

– Dette er et 50/50 selskap vi har startet fra grunnen, men husk at vi har 7–8 millioner medlemmer til sammen som vi bringer inn i denne nye organismen, så her ligger det uten tvil verdier.

Utelukker ikke børs

Norwegian har tidligere luftet ideen om å skille ut og børsnotere Norwegian Reward. Om det er aktuelt med en børsnotering, svarer Karlsen at ingenting er utelukket.

– Fokuset nå er på å fortelle om selskapet i dag og jobbe videre til vi lanserer og setter i gang selskapet. Så får vi se hva vi gjør etter det.

Ifølge Stordalen er planene fremover å bestemme seg for et navn, en profil og eventuelle partnere.

– Vi har behov for å gjøre en del tekniske nyvinninger, som vi jobber med nå. Det vil ta litt tid, sier han.