<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Goldman ser stor oppside i elbilrakett: – Kan erobre elbilmarkedet

Goldman Sachs har tatt opp dekning av elbilprodusent Xpeng med kjøp og forventer stor oppside.

Publisert 12. juli 2023
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 250 ord
KONKURRENT: Xpeng G6, deres svar på Tesals Model Y.  Foto: Gard Setsaas

Meglergigant Goldman Sachs har satt kursmålet på den kinesiske elbilprodusenten Xpeng på 18,10 dollar, ifølge CNBC. Det gir en opp side på rett under 30 prosent. Aksjen steg ytterligere 5 prosent tirsdag etter Goldmans positive analyse.

«På kort sikt forventer vi at selskapets leveringsvolum for kjøretøy vil øke med lanseringen av den siste modellen G6, og marginene vil forbedre seg med større skala for levering av kjøretøy og lavere batteripriser», skriver Goldman i analysen.

Meglerhuset har tillit til at Xpengs nyeste bil – G6 Ultra Smart Coupe SUV, som kan bli en norgesfavoritt – er konkurransedyktig, og tror selskapet kan lansere enda mer overbevisende produkter i fremtiden. G6 ble lansert ved utgangen av andre kvartal, og leveringene begynte denne måneden.

«Vi tror markedet ikke har fullt ut reflektert G6s potensial, da den rangerer som nummer én blant sammenlignbare modeller og etter vår mening er det mest konkurransedyktige produktet Xpeng har lansert til nå», skriver Goldman-analytikerne.

Forrige uke rapporterte Xpeng en kvartalsvis vekst i leveransene av biler etter over et års nedgang. Selskapet sa at de leverte 23.205 biler i andre kvartal 2023, noe som tilsvarer en økning på 27 prosent sammenlignet med forrige kvartal. Dette oversteg Xpengs egen prognose for levering på mellom 21.000 og 22.000 biler.

Xpeng-aksjene har allerede steget omtrent 50 prosent hittil i år.

Goldman sa at selskapet på sikt kunne erobre det internasjonale markedet for elbiler.

«På lengre sikt mener vi at selskapet som ren elbilprodusent er godt posisjonert til å imøtekomme etterspørselen etter elbiler i utenlandske markeder», skriver Goldman.