Verdens største turoperatør Tui gikk ut tirsdag og meldte at de blir nødt til å heve guidingen etter en sterk sommer for selskapet, skriver Bloomberg.
Ifølge turoperatøren endte både salgsprisene og bestillingene i sommer langt foran fjoråret, og selskapet forventer at omsetningen for regnskapsåret som avsluttes 30. september vil gjøre et lite byks.
Ifølge Tui har reiselysten i Europa kommet seg etter coronapandemien, til tross for at inflasjonen og renteøkningene legger sine begrensinger på husholdningene. Den tyske turoperatøren som er børsnotert i London hevder at sommeren 2023 bestillinger var 5 prosent høyere enn året før, og 96 prosent av nivåene man så før pandemien.
Bestillinger for den kommende vintersesongen ligger 15 prosent høyere sammenlignet med ett år tidligere, i tillegg til at prisene har økt med 4 prosent.
Ifølge Bloomberg finnes det likevel tegn til at reiselysten og prisveksten har sine begrensninger. For ser man til andre bransjer har flyselskaper begynt å selge billetter til rabatterte priser, etterhvert som høysesongen på sommeren blir et mer distansert minne.
100 destinasjoner
Selv om Tui er mest kjent for å tilby klassiske charterturer i Europa, sier de selv at de for tiden er på en «strategisk reise», hvor målet er å tilby alle typer reiser.
– I TUI-appen bygger vi opp et helt økosystem, hvor du kan bestille pakkereiser, kun fly, kun hotell, opplevelser eller andre oppgraderinger. Vi er ute på en langsiktig, strategisk reise sammen med gjestene våre, hvor målet er å levere alt som har med reiser å gjøre, sier salgssjef i Tui Norge, Anya Tonn.
Ifølge en pressmelding er 80 prosent av dem som hittil har benyttet seg av muligheten til å kun bestille hotell gjennom Tui nye kunder.
Et annet grep turoperatøren gjør, er at de i høst vil lansere åtte nye byer i USA i deres portefølje.
Fra før har det vært mulig å reise til Florida og New York med selskapet. Nå blir det også mulig å bestille reiser til Los Angeles, Boston, San Diego, San Fransisco, Chicago, Las Vegas, Washington og New Orleans.
Til sammen har Tui nå over 100 destinasjoner verden over.
– De klassiske charterreisene til solen er fortsatt kjernen vår, men det brede spekteret av reiseopplevelser vi tilbyr i tillegg, gir større fleksibilitet og valgfrihet, sier Tonn
Tui legger frem tallene for hele regnskapsåret 6. desember.