<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Aksjeforum koker om Norwegian-shorting

Etter at aksjen har kollapset nær 40 prosent siden juni har mange deltakere på Finansavisens aksjeforum funnet det de anser som svaret: «Aksjen er angrepet av shortere».

Publisert 19. okt. 2023
Oppdatert 23. okt. 2023
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 662 ord
AKSJEN FALLER: Enkelte på aksjeforum mener de vet svaret på hvorfor kursen har falt kraftig: Shortere. FOTO: Iván Kverme

 

«Ai, ai, ai. Øke shorten for å presse ned aksjekursen som allerede var billig og under kassabeholdningen pr. aksje er jammen et farlig spill,» skriver et medlem på Finansavisens aksjeforum. 

Norwegian-aksjen har falt fra 13,33 kroner 1. juni til nær 8 kroner på kun fire måneder. Fallet er kjempestort, nærmere 40 prosent av verdiene i selskapet har gått opp i røyk.

Det ironiske med kursfallet er at selskapet har vært igjennom det mest lønnsomme kvartalet i flyselskapets historie, med milliardoverskudd og fulle fly. Guidingen fra ledelsen har vært entusiastisk, hvor konsernsjef Geir Karlsen nærmest lover milliardoverskudd i tredje kvartal også, dersom han holder det han sa fra talerstolen for kun få måneder siden.

På aksjeforumet er det fullstendig hoderist av kursfallet, som også må sees i sammenheng med at mange av disse er frustrerte av å tape penger. 

«Aksjen er angrepet av shortere», skriver en annen.

«Shortskviiiiis»

Fakta først: Forvalterne Arrowstreet Capital og Voleon Capital sitter med en samlet shortposisjon på nærmere 12,5 millioner Norwegian-aksjer. Dette tilsvarer 1,28 prosent av samtlige NAS-aksjer, og er ikke uvanlig å se i OBX-aksjer. Spesielt ikke de sykliske aksjene.

LEVERER TALL: Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian må likevel konstatere at aksjen faller. Foto: Iván Kverme

Siden 1. juni er det omsatt 670 millioner Norwegian-aksjer, hvor det daglig har vært omsatt 6,6 millioner aksjer. Det er altså 12,5 millioner aksjer som er shortet som får skylden for kursfallet, ifølge enkelte på forumet, uten at de frykter for fremtiden av den grunn:

«Hvis shortermafiaen fortsatt er inne, så skal de få betale dyrt for inndekningen. Hvis noen er i tvil, så vil det mangle flyseter fra denne høsten og utover. NAS kommer tilbake til gamle høyder».

En annen skriver:

«Herlig, dette kommer til å ende i shortskviiiiiiiiiiis før Q3 - resultatet med enda en bokført milliard er et faktum.»

Uenige om teknisk analyse

Deltakere på aksjeforum er ofte svært engasjerte, og forsøker å analysere det som skjer. Mens enkelte kun følger kursmål når de investerer følger andre det fundamentale. Andre igjen følger teknisk analyse.

«Kursmålene jeg har satt baserer seg på teknisk analyse, og jeg holder på at det ikke er vits i å kjøpe NAS for over 7,6. Teknisk analyse sammen med det som skjer fundamentalt (makro) gir ett greit bilde på NAS», skriver minsin.

Men ikke alle kjøper teknisk analyse:

«Du går på det tekniske og tviholder på dette, så langt har shortsiden lyktes med stadig nedover press, det kan se ut til at denne strategien fortsetter. I mitt hode er det det fundamentale som teller,» svarer Strategi.

minsin mener det ligger en støtte på 7,60, noe Uljanov er enig i:

«Mye støtte i dette område. Kan se ut som om den snur nå.»

TUI ser økning

Flere analytikere har uttrykt en uro rundt inflasjonen for flyselskapene. I Danmark er det varslet at flyplassavgiftene skal opp med mer enn 25 prosent, mens vårt eget Avinor har varslet en økning på enkelte avgifter, som har fått flyselskapene til å kalle inn til krisemøte med Samferdselsministeren.

I tillegg til flyplassavgifter er det ugunstig med uro i Midtøsten, som igjen har sendt volatiliteten opp i oljeprisen, som i sin tur er utgangspunktet for flydrivstoff. Økte renter og en stor usikkerhet rundt makro i både inn og utland gjør også at mange undrer seg hvordan flytrafikken skal unngå å bli påvirket. Og at den amerikanske tiåringen nærmer seg 5 prosent gjør også sitt til at investorer tar pengene vekk fra risikable papirer og inn i sikre rentepapirer.

«Andelen nordmenn som planlegger å reise utenlands de neste 12 månedene har økt med 8 prosentpoeng siden forrige måling i våres,» skriver TUI i en fersk rapport.

Dette har deltakerne på forumet også bitt seg merke i, og nevner også at TUI har en økning på 74 prosent i forhold til i fjor når det gjelder nordmenn som bestiller sydenferie i julen. 

«Dette er tilbake på 2019 nivå, det sier litt om nordmenns reiselyst og prioritering mtp reiser», står det på forumet.