Det var i mars i år kvinnen ble nektet å reise fra Gardermoen til den polske hovedstaden. Passasjeren hadde med seg en liten hund, og Norwegian mente hundeburet ikke oppfylte kravene.
Kvinnen hadde ingen problemer med å få reist med hunden i den samme bagen til Oslo, men da hun skulle tilbake til Warszawa ble det full stopp, skriver Flysmart24.
Norwegian hevdet buret ikke kunne lukkes for hodet til hunden, og til slutt bestemte de at hun ikke fikk fly med dem. Kvinnen måtte da betale 5.000 kroner for å fly med et annet flyselskap – der hun brukte samme hundebag uten problemer.
– Jeg har aldri opplevd å bli behandlet så dårlig og så respektløst av noe annet flyselskap jeg har reist med. De snakket nedsettende til meg og jeg mener de Norwegian-ansatte på Gardermoen opptrådte rasistisk, sier den polske kvinnen til Flysmart24.
Norwegian nekter
Saken gikk dermed til flyklagenemden, som ga kvinnen medhold på alle punkter og konkluderte med at Norwegians ansatte handlet feil. Nemden mener hun har krav på å få erstattet utgiftene til ny billett, samt 400 euro i standard EU-kompensasjon for å bli nektet ombordstigning.
Norwegian nekter imidlertid å følge nemdens konklusjon, og vil ikke betale erstatning til kvinnen. Dermed har hun engasjert en advokat, og vil ta saken til retten.
Kommunikasjonsrådgiver Silje Glorvigen i Norwegian sier de beklager måten hun ble behandlet på, men opplyser at de er prinsipielt uenige om fakta i saken.
– Bagen til denne kunden kunne ikke lukkes ordentlig, og ble derfor ikke godkjent av flyplassagentene. Burene skal være godt sikret, og vi kan ikke risikerer at kjæledyret sniker seg ut av buret og løper fritt rundt i kabinen, fastholder hun.