<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Flytaxiselskap får EU-godkjennelse

Flytaxiselskapet Lilium har fått godkjennelse fra EU til å designe og drive elektriske småfly som kan lande og ta av vertikalt. 

Publisert 27. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 288 ord
FLYVENDE TAXI: Lilium sikter på å starte kommersiell drift av flytaxiene i 2025. Foto: Bloomberg

Det tyske selskapet Lilium, som holder til i Wessling i Bayern, utvikler et elektrisk fly som skal transportere mennesker i storbyer via en slags taxiløsning, der flyet skal kunne ta av og lande vertikalt.

Nå har selskapet fått godkjenning fra EU til å designe og produsere kjøretøyene uten å måtte følge de formelle reglene bransjen har blitt enige om, via en «Design Organization Approval» fra EUs luftfartsmyndighetsorgan EASA, melder CNBC mandag. 

Liliums teknologidirektør og leder for designavdeling Alastair McIntoshsa skal ha uttalt at godkjenningen i praksis er en driftstilatelse for selskapet.

Fungerende adm. direktør i EASA Luc Tytgat kommenterte til nyhetsformidleren at Lilium «setter riktige regler for operasjoner og tar var på miljøelementer, inkludert støy, samtidig som at de selvfølgelig sørger for at høye sikkerhetsstandarder opprettholdes.»

«Samtidig er vi forsiktige med å skape hindringer for å komme inn på dette nye markedet, og vi har jobbet i partnerskap med Lilium, med en krevende tidsplan. Jeg vil gratulere Lilium med å oppnå denne godkjenningen for designorganisasjonen, som fremmer Europas elektriske luftfartsaktivitet,» la han til.

Sikter på flygninger i 2025

Liliums kjøretøyer er rettet mot korte, innenlands byreiser. Kjøretøyet har navn Lilium Jet, og bruker flere små propeller drevet av elektriske motorer. Når Lilium Jet er klar for kommersielle flyvninger, skal den kunne reise 300 kilometer i timen etter en enkelt lading tilsvarende en reise fra London til Manchester.

Lilium, som ble grunnlagt i 2015 av fire venner fra Technical University of Munich i Tyskland, ønsker å lansere kommersielle flyvninger innen 2025, ifølge CNBC. Selskapet står overfor sterk konkurranse fra store luftfartsselskaper som Boeing og Airbus, samt tyske oppstartsselskapet Volocopter, som også jobber med en lufttaxi for vertikal takeoff og landing.

Det kinesiske konglomeratet Tencent er ifølge Marketscreener den største aksjonæren i selskapet med en eierandel på 23,7 prosent.