<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Det blir et rotterace

Lufthansa angriper Norge med både sitt eget brand og fritidsmerket Discover som skal fly til Nord-Norge. Bransjeveteran Hans Jørgen Elnæs vurderer situasjonen.

Publisert 22. jan.
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 195 ord
Article lead
lead
FLYEKSPERT: Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Foto: FaTV
FLYEKSPERT: Hans Jørgen Elnæs i WinAir. Foto: FaTV

SAS har meldt flytting til SkyTeam og har lansert rute til Deltas hub i Atlanta. Samtidig angriper Lufthansa Norge med både sitt eget brand og fritidsmerket Discover som skal fly til Nord-Norge. 

Bransjeveteran Hans Jørgen Elnæs i WinAir var dagens gjest i Økonominyhetene, der han blant annet svarte på om Lufthansa-gruppens satsning gjør at konkurransen også blir tøffere for Norwegian nå som de akkurat har kjøpt Widerøe.

– Nei, ikke helt. Jeg tror Lufthansa satser på de faste kundene og distribusjonen de har i Tyskland, og som skal selge opplevelsesreiser i nord, sa Elnæs.

– 2024 blir bedre enn 2023

Flyanalytikeren i WinAir tror 2024 blir et bedre år for flyselskapene enn 2023. 

– Jeg ser ingen tegn til at etterspørselen faller. Hvis vi ser på Norge tre uker ut i det nye året, er utenriks opp 5-6 prosent, mens innenriks er ned 3-4 prosent. Det er nok trenden vi kommer til å se, fortsatte han.

– Hvis nordmenn slutter å reise, så kommer utlendingene til Norge, noe som er bra for Norwegian, SAS og reiselivet generelt. Så jeg er ikke bekymret, la Elnæs til.