<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
BUDSJETTLEKKASJE: – Penger til båt er litt som en egen valuta, sier Jens-Arne Dammyr, som driver Aker Yachts sammen med Tor Hjelle. Her er de på dekk på en Nimbus 365 Coupe, som ligger ute i markedet for 2,4 millioner kroner. Foto: Andreas Klemsdal

– Utlendinger jakter gode kjøp i Norge

Høyere rente har ikke senket markedet for millionbåter. En amerikaner kom helt til Norge for å kjøpe brukt båt. Enkelte dyrere bruktbåter øker nå i verdi – i takt med inflasjon, lavt nybåtsalg og mer eksport, hevder båtmeglerne.

Category iconReise og fritid
    Publisert 24. maiOppdatert 28. mai
    Lesetid: 6 minutter

    Nordmenn har reist til havs siden lenge før Olav Tryggvason dro til England i 991. Båtene er blitt noe mer avanserte siden den gang, men fascinasjonen for å komme seg ut på bølgene er den samme.

    – Markedet går opp og ned. Men vi må alltid ha med oss at det norske båtmarkedet i bunn og grunn er fantastisk. Nordmenn elsker sjøen og mange har en drøm om å eie båt, en drøm de gjerne realiserer en eller annen gang gjennom livet, sier båtmegler Tor Hjelle.

    Vi har oppsøkt en eksklusiv og liten yrkesgruppe – båtmeglere. Når brukte båter av en viss størrelse og pris skal bytte eier, er dette fagfolkene som står midt mellom kjøper og selger. 

    Fra et kontor på Blommenholm kan seks båtmeglere titte ut på et yrende liv. Jens-Arne Dammyr startet Aker Yachts for 20 år siden, etter noen år som eiendomsmegler. Og på en tur ut på bryggen, der solen nå steker, kan han både hilse på noen av Bærums mest erfarne båtfolk og samtidig se tre tenåringer i en RIB som nesten kolliderer i bryggen.

    Det er aldri en kjedelig stund på bryggekanten på Høvik. Og det er her norsk fastlandsøkonomi møter den noe luftigere fritidsbåtøkonomien.

    – Penger til båt er litt som en egen valuta. De er ofte løsrevet fra alle andre økonomiske beslutninger. Vi ser i liten grad at markedet for de dyrere bruktbåtene er påvirket av inflasjon og rentehopp, sier Dammyr.

    Han samler meglertroppen rundt et møtebord. Kollega Christian Stensby forteller at det nesten ikke er grenser for hva de har meglet.

    – Jeg har en gammel slepebåt på 105 fot for salg nå. Den er bygget i 1967, og dro i sin tid til Nordøstpassasjen for å hente hjem Roald Amundsens «Maud». På den har jeg faktisk hatt god respons fra utenlandske kjøpere, sier Stensby.

    ALLTID SOL: Isac Dahlqvist (f.v.), Elin Kvaale Moe, Idar Storjord, Tor Hjelle, Jens-Arne Dammyr og Christian Stensby megler båter året rundt. Januar kan være like hektisk som juni. Foto: Andreas Klemsdal

    Markedet seiler avgårde

    Aker Yachts har solgt 50 båter så langt i år, det er litt over fjoråret. Samtidig har gjennomsnittsprisen økt noe. Båtmeglerne konsentrerer seg om båter over 1 million kroner. Det er i øyeblikket rundt 12.000 båter til salgs på Finn.no, og 1.644 av dem koster over 1 million. Litt under en tredjedel selges av privatpersoner, resten av forhandlere og båtmeglere.

    – Vi opplever akkurat nå at flere tar kontakt og ønsker både å kjøpe og selge båter. Det har vært snakk om at nybåtbransjen kanskje har litt tøffe tider. Men vi opplever at det er bra fart i bruktbåtmarkedet, sier Tor Hjelle.

    Christian Stensby nyanserer bildet noe.

    – Det er høy interesse og mye trafikk på annonsene. Men båter til mange millioner er ikke solgt over natten. Det er kanskje en trend at kjøperne av de dyrere båtene sitter litt på gjerdet og bruker litt lengre tid, sier Stensby.

    Båt er blitt litt som bolig. En del har fått en tøffere privatøkonomi, likevel greier mange å finne frem noen ekstra kroner, kanskje ved å prioritere litt annerledes eller finne frem en sparekonto.

    – Vi satt her i vinter og var litt spente. Men plutselig hadde vi solgt fem båter i januar, sier Stensby.

    Den mest fascinerende trenden akkurat nå er prisene. De følger inflasjonen. Før var det vanlig å trekke opp eksempler på at båter holdt prisen i nominelle termer. Nå er det eksempler på objekter der realprisen faktisk øker.

    Dammyr forteller om en båt på 53 fot som han nå har solgt tre ganger. Første gang var i 2014, da ble båten solgt i euro og prisen var 230.000 euro. Andre gang båten ble solgt var i 2018, og da endte prisen på 3,3 millioner kroner. I år fikk båten igjen ny eier, og også denne gangen ble den solgt i euro. Prisen da var 340.000 euro.

    – Vi har flere eksempler på at prisene på brukte båter faktisk øker. Det er litt som med eiendom, det stiger i verdi. Dette reflekterer jo økte kostnader generelt i samfunnet og høyere kostnader på produksjon av nye båter, sier Jens-Arne Dammyr.

    Utlendingene handler

    Det er fortsatt en trend at båter seiler ut av landet, slik Finansavisen omtalte i fjor på disse tider. Kollegene snakker om en amerikansk kjøper som kom til Norge for å hente båten, og at tre båter har gått fra Norge til Tyrkia.

    – Dette er en trend som ble sterk i fjor og som fortsetter inn i årets sesong, mye på grunn av kronekursen. Dels markedsfører vi norske båter ut mot andre land, gjennom avtaler med internasjonale markedsplasser. Dels får vi henvendelser fra utenlandske kjøpere som leter etter gode kjøp i Norge, sier Hjelle.

    I år er det også solgt båter til Nederland, Danmark, Tyskland og Polen.

    – Er det bare positivt at båtene går ut av landet?

    – Dette markedet er uansett internasjonalt. Vi kan for eksempel få et oppdrag fra en nordmann om å selge en båt som ligger i Kroatia. Da kan kjøperen være både norsk og utenlandsk. Hvilket land denne båten senere havner i kan være tilfeldig. Det er nok av båter å ta av i Norge, vi kommer ikke til å gå tom, sier Jens-Arne Dammyr.

    Hvis jeg finner drømmebåten, hvor mye kan jeg regne med å prute?

    – Hvis vi sier pluss, minus 10 prosent, så er vi ikke så langt unna, mener Stensby.

    – Jeg ville nok heller sagt fem prosent, kontrer Dammyr.

    – Ja, her må vi ta med at mange båter i dag selges for over prisantydning, skyter Stensby inn.

    – Jeg la ut en båt i forrige uke for 1.190.000. Det første budet kom allerede etter 15 minutter. Båten ble solgt for 1,3 millioner, forteller den fjerde rundt bordet, Idar Storjord.

    – Hver båt har sin historie. La oss si at snittet ligger på rundt fem prosent under prisantydning, men her finnes det ingen fasit, sier Stensby.

    Oppdragene kommer inn både fra selgere og kjøpere. Jevnlig blir meglerne kontaktet av kjøpere som ber dem lete etter en bestemt båt.

    – Av og til opplever vi kjøpere som har sett en annonse på Finn fra en privatperson, og tar kontakt med oss for å være mellomledd i handelen.

    Det er nok av skjær i sjøen når man skal kjøpe båt.

    – Hva er det verste som kan skje?

    – Det kan være en risiko for at selger ikke eier båten. Det vil si at kjøper i verste fall betaler for en båt som ikke blir hans. Heftelser er alltid et risikoelement. Dokumentasjon på vedlikehold, endringer og service kan ofte være en utfordring. Dette med årsmodell kan også være spennende. En selger som opprinnelig kjøpte en overligger kan tro at han har en nyere båt enn det som er tilfelle. Er båten belånt må man være ekstra påpasselig med å gjøre alt riktig. Alle disse tingene har vi kompetanse på, sier Hjelle. Aker Yachts' omsetning ligger på rundt 6-8 millioner kroner i året, mens bruttoomsetningen av båter er på flere hundre millioner kroner årlig. 

    – Hvem i familien har mest innflytelse over båtkjøpet?

    – Det går begge veier. Her om dagen hadde jeg en kjøper, og der var det kona som hadde pengene og hadde mest lyst på båt, sier Stensby.

    – Ofte er det motsatt, og da lønner det seg å ta et kontrollspørsmål. Er kona enig? Selv reiste jeg til Strømstad for noen år siden sammen med en kunde for å forhandle om en stor Princess. Vi gikk over båten og alt så greit ut. Kunden var veldig klar for å handle, og la inn et bud på prisantydning. Jeg spurte om han var sikker på om kona var enig, og kjøperen mente alt var i orden. Vi tok hverandre hånda og jeg spanderte lunsj. Dagen etter fikk jeg en telefon. Kona var ikke enig likevel, minnes Dammyr.