<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Ryanair-sjefen åpner for salg av pakkereiser til Syden

Sommerens prisfall på flybilletter tvinger Ryanair til å tenke nytt. Nå vurderer flyselskapet å selge pakkereiser for å øke marginene. Et slikt grep truer turoperatørene.

Publisert 1. sep.
Oppdatert 1. sep.
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 619 ord
Article lead
lead
TENKER NYTT: Ryanair selger flybilletter, men den siste tids prispress på billetter og marginene, gjør at selskapets toppsjef Michael O'Leary åpner for å selge pakkereiser til Syden. FOTO: BLOOMBERG

Siden Ryanair så dagens lys for 40 år siden, har det irske flyselskapet konsentrert seg om å selge flybilletter til en så lav kostnad som mulig. 

Selskapets forretningsmodell har forandret europeisk luftfart for alltid, hvor de aller fleste aktørene nå kjemper om kundene ved å tilby lavest mulig pris.

Selv nettverksselskaper som SAS, Lufthansa, KLM Air France og British Airways danser i stor grad etter Ryanair-sjef Michael O'Learys pipe.

Skremt av brått prisfall

På siden av dette markedet har turoperatørene fått leve litt skjermet fra Ryanairs hissige prispolitikk.

De har solgt pakkereiser hvor flybillett, hotell, transport til og fra flyplassen og ofte mat og opplevelser er inkludert i totalprisen man betaler.

Men nå kan det endre seg. I et intervju med The Telegraph tar O'Leary til orde for at Ryanair vil entre pakkereisemarkedet.

Bakgrunnen er frykten for å tape milliarder på grunn av kraftige prisfall på flybilletter, slik bransjen opplevde i vår.

Setekapasiteten i europeisk luftfart var større enn billettetterspørselen før den viktige sommersesongen, og dermed dumpet alle prisene.

Det rammer marginene og dermed bunnlinjen.

Bedre margin på pakkereiser

Flyselskaper kan øke prisene på bagasje, men bare inntil et visst punkt og det er grenser for hvor mye mat og drikke en passasjer kan konsumere under en flyreise på noen timer. Dermed må man tenke nytt.

Og det er det O'Leary gjør i intervjuet med The Telegraph. 

– Jeg vil ikke utelukke å opprette en feriedivisjon. Å pakketere et ferieprodukt er sannsynligvis en rimelig måte å kreve høyere priser og avkastning på, sier han i intervjuet.

De to konkurrentene EasyJet og Jet2 tilbyr allerede pakkereiser, og ble ikke så hardt rammet av prisfallet i sommer som Ryanair. Grunnen er salget av pakkereiser.

O'Leary har også merket seg at etterspørselen etter reiser hvor alt er inkludert, slik som mat og drikke, har økt blant reisende i år.

Frykter restplasser

En fordel med å selge pakkereiser er at man kan tjene penger på alle produktene kundene bestiller, og de selges ofte tidligere enn enkeltbilletter på fly.

Men risikoen er også høyere. Selger man pakkereiser binder man flysetene til hotellrom og andre produkter som allerede er reservert hos leverandører lang tid i forveien. 

Ender man med å ikke selge pakken, kan man heller ikke like enkelt selge bare flysetet. Da er en løsning å dumpe prisen på hele pakken for å fylle flyet. I Norge kjenner vi det som restplasser. 

Som turoperatør er man også økonomisk ansvarlig for alle elementene som inkluderes i pakken kunden kjøper, selv om en svikt i deler av leveransen er utenfor Ryanairs kontroll.

Kortvarig forsøk i 2016 

Nå er ikke Ryanair helt ukjent med pakkereisemarkedet. Det ble testet ut for åtte år siden da Ryanair Holidays ble lansert i Storbritannia, Irland og Tyskland. 

Men prosjektet ble skrinlagt etter bare noen få måneder. Grunnen var samarbeidsproblemer med en spansk turoperatør og en leverandør av hotellrom.

I stedet for å selge pakker, tilbyr Ryanair hotell og leiebil til de som kjøper flybillett. Men flyselskapet mottar kun en provisjon på videresalg av produktene.

Inntekten er lavere enn å selge rom selv, men samtidig har ikke Ryanair noe ansvar overfor sine kunder om noe er galt med hotellrommene og leiebilene som er bestilt.

Venter på nye fly

I intervjuet med The Telegraph erkjenner O'Leary at EasyJets satsing på pakkereiser har vært rimelig vellykket. 

Også Jet2 har lykkes sier han, men på bekostning av selve flyselskapdriften, som var det opprinnelige produktet til Jet2. Han omtaler selskapet nå som en turoperatør med et eget flyselskap.

Selv om O'Leary nå tenker i nye baner, så vil ikke et pakkereiseprodukt bli lansert med det første.

Det vil først skje etter at Ryanair har fått alle sine 350 nye flymaskiner fra Boeing og kapasiteten til disse maskinene er unyttet maksimalt gjennom tradisjonelt billettsalg.

Med andre ord vil det gå noen år.