Boeing sliter stort med leveransene. Onsdag måtte sjefen for en av flyprodusentens største kunder, Michael O'Leary i Ryanair, overfor Reuters erkjenne at estimatene for neste år passasjertrafikk må justeres ned.
– Vi skulle ha fått levert 20 fly innen utgangen av desember. Disse kommer trolig nå i januar og februar, og det er bra. Vi vil ha dem i tide innen neste sommer. Det store spørsmålet for Ryanair er at vi skal ha 30 fly i mars, april, mai og juni neste år, og hvor mange av dem vil vi få? sa han i et intervju med nyhetsbyrået.
– Jeg tror helt klart at vi må ta ned trafikkveksten for neste år, fordi jeg tror vi ikke får alle disse 30 flyene, la O'Leary til.
Streiken rammer hardt
Leveranseproblemene i Boeing henger blant annet sammen med en maskiniststreik som har satt selskapets flyfabrikker ut av drift i fem uker, og i forrige uke varslet flyprodusenten kutt i 10 prosent av arbeidsstyrken (rundt 17.000 personer).
Ryanair-sjefen mener han aldri har sett kapasitetsbegrensninger i bransjen så store som nå.
– Vi vil unngå det som skjedde i år neste år. Vi forberedte oss, bemannet de 50 flyene – og så fikk vi bare 30. Vi var overbemannet, og ble betydelig straffet på kostnadssiden i år, fortsatte O'Leary overfor Reuters.
Varsler store emisjoner
2024 føyer seg inn i rekken av tøffe år for Boeing, som over en fireårsperiode har tapt nærmere 25 milliarder dollar.
Tirsdag varslet selskapet en økning av likviditeten på (inntil) nettopp 25 milliarder dollar, noe som skal skje gjennom en eller flere emisjoner, gjort med ulike kombinasjoner verdipapirer. I tillegg har Boeing landet en kredittavtale på 10 milliarder dollar.
Året i år begynte med at vinduspanelet på et Alaska Airlines-fly av typen 737 Max-9 løsnet kort tid etter avgang på 16.000 fot. De amerikanske luftfartsmyndighetene (FAA) beordret å sette flytypen på bakken , og senere i januar fant Alaska Airlines og United Airlines flere løse bolter på sine fly.
Da den nå avgåtte konsernsjefen Dave Calhoun møtte til høring i Senatet i sommer ble han møtt med påstander om at selskapet hensynsløst prioriterer profitt, presser sikkerhetsgrenser og ignorerer sine ansatte.
Stoppet testflygninger
I juli inngikk Boeing en avtale med USAs justisdepartement etter en granskning av de to 737 Max-flystyrtene tilbake i 2018 og 2019. Etterlatte har krevd at Boeing må straffeforfølges. Ifølge forliket måtte Boeing betale en bot på 243,6 millioner dollar.
I august ble det kjent at FAA krever inspeksjon av Dreamliner-flyene etter en hendelse med et pilotsete i mars der et Latam Airlines-fly brått stupte over 100 meter og skadet over 50 passasjerer.
Videre måtte Boeing i sommer stoppe testflyvninger av den lenge forsinkede 777-9-modellen, som venter på sertifisering etter at en komponent mellom motoren og flystrukturen ble identifisert som skadet under en kontroll. Styreleder Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum i den største 777-9-kunden Emirates uttalte i mai at han ikke så for seg en sertifisering før i første kvartal 2025.