Apple skal bruke 1 milliard dollar, tilsvarende 10,3 milliarder kroner, hvert år på produksjon av filmer som først skal lanseres på kino, skriver Bloomberg.
Det hele er et ledd i markedsføringen av egen strømmetjeneste.
Apple TV+ anslås å ha mellom 20 millioner og 40 millioner abonnenter, langt færre enn rivaler som Netflix og Disney+ og derfor skal Apple ha kontaktet en rekke filmstudioer og presentert sine planer, om å allerede i år få noen titler ut på kino, og enda flere i årene som kommer.
Bloomberg skriver at listen over mulige kinofilmer fra Apple, er:
Tidligere har Apple produsert film for egen strømmetjeneste, eller bare vist på kino med sterke begrensinger. Nå skal selskapets filmer ut på kino i full bredde — med minst én måned sammenhengende visning.
Trenger hjelp
Apple har fortsatt ikke ekspertisen internt til å gi ut filmer på kinoer over hele verden samtidig, skriver Bloomberg, noe som forklarer hvorfor de har henvendt seg til tredjepartsdistributører for å be om hjelp.
Paramount Pictures vil gi ut Scorsese-filmen på kino, siden det er et originalt Paramount-prosjekt. Studioet har ikke gått med på å distribuere andre titler for Apple.