<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Halvparten av verdens største selskaper forpliktet til nullutslipp

Over halvparten av verdens 2.000 største selskaper i verden har forpliktet seg til å nå nullutslipp innen 2050. Men kun en brøkdel har en troverdig plan, viser fersk analyse.

Publisert 6. nov. 2023
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 419 ord
MANGLER TROVERDIGHET: Kun 4 prosent av verdens største selskaper har en troverdig plan for hvordan de skal bli få driften til nullutslipp innen 2050.  Foto: Bloomberg

Kun 4 prosent av verdens 2.000 største børsnoterte selskaper oppfyller de strenge retningslinjene som FNs klimakampanje «Race to Zero» har satt for hva som utgjør en troverdig forpliktelse til netto nullutslipp, viser en analyse fra Net Zero Tracker som ble sluppet i i forkant av COP28 i Dubai som starter sent i november.

Til gjengjeld viser analysen at rett over halvparten av selskapene har pr. oktober 2023 forpliktet seg til å oppnå nullutslipp innen 2050, totalt 1.003 av 2.000 selskaper. En økning på 40 prosent på 16 måneder viser analysen, etter at det var 702 selskaper som hadde forpliktet seg i juni 2022. Og til sammen 66 prosent, to tredjedeler, av omsetningen – rundt 27 billioner dollar – inngår i de selskapene som har forpliktet seg til nullutslipp.

– Mangler troverdighet

John Lang, prosjektleder for Net Zero Tracker, påpeker at mange av disse målene mangler troverdighet, men det er tydelig at de fleste av verdens største selskaper nå har satt seg som mål å oppnå netto nullutslipp.

– Utallige nullutslippsmålsetninger mangler troverdighet, men nå kan vi med sikkerhet si at de fleste av verdens største selskaper har beveget seg over til den riktige siden av nullutslippsvisjonen, sier Lang. 

Analysen viser også at kun 4 prosent av selskapene har en plan hvor de oppfyller de reviderte kriteriene som ble fastsatt i juni 2022 av FNs Race to Zero-kampanje. Det innebærer blant annet å dekke alle utslipp, starte kutt umiddelbart og inkludere årlig fremdriftsrapport for midlertidige og langsiktige mål.

– Med troverdige nullutslippsmålsetninger som et proxy for fremtidsrettede og fremtidssikrede selskaper, kan få en til å lure på: Er selskapene vi investerer i, jobber for og kjøper fra på riktig eller galt side av linjen, spør Lang retorisk.

94 prosent av britene er med 

Til tross for at Storbritannias miljø- og klimapolitikk har fått litt motstand etter at statsminister Rishi Sunak kunngjorde et skifte i deres møte med klimautfordringer, er flertallet av britiske selskaper på Forbes2000-listen forpliktet til å overgangen til nullutslipp. Faktisk har 94 prosent, 72 av 77, av de britiske selskapene på listen satt slike mål, viser analysen. 

Bare to britiske selskaper hadde ikke noen form for mål for utslippsreduksjon, og det var private equity-selskapet 3i og Beira, som kaller seg «et bærekraftig motemerke». 

Selv om stadig flere selskaper setter seg mål om netto nullutslipp, advarer Net Zero Tracker om at troverdigheten og kvaliteten på disse målene må forbedres for å kunne nå Paris-avtalens temperaturmål. Ifølge analysen har bare 37 prosent av selskapene utslippsmål som dekker alle utslippskilder, og kun 13 prosent spesifiserer kvalitetskriterier for bruk av karbonkompensasjon.