<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Mer vei for pengene med Nye Veier

Nye Veier gjør samfunnsoppdraget sitt, og som gir oss flere og tryggere veier for mindre penger, viser en ny undersøkelse fra Menon.

Publisert 12. des. 2023 kl. 14.32
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 544 ord
NY VEI: Opprettelsen av Nye Veier har ført til mer vei for mindre penger, slår en ny rapport fast.  Foto: Øyvind Ellingsen/Statens Vegvesen

En fersk rapport som konsulentselskapet Menon Economics har gjennomført for Samferdselsdepartementet konkluderer med at opprettelsen av Nye Veier i 2016 under daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (FrP) har vært en suksess. 

Tirsdag var det samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) som mottok rapporten, som sier han skal ta med seg rapporten når de begynner med utarbeidelsen av Nasjonal transportplan for 2025-2036.

FIKK RAPPORT: Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap). Foto: Samferdselsdepartementet

– Hurdalsplattformen slår fast at regjeringen vil utrede hvordan utbygging, drift og vedlikehold av veier skal organiseres med bakgrunn i at stadig flere utbyggere og veieiere gir fare for økte kostnader, mer fragmenterte fagmiljøer og mindre sammenhengende utbygging. Rapporten som Samferdselsdepartementet har mottatt er sammen med andre innspill fra sektoren et viktig bidrag til dette utredningsarbeidet, sier Nygård.

Betydelig kostnadsreduksjon

Innledningsvis skriver Menon at opprettelsen har gjort at man får «mer for pengene» i statlig veibygging, som var hovedmålsetningen for etableringen. I tillegg har opprettelsen også ført til at Statens Vegvesen i betydelig grad har klart å redusere kostnadene sine. 

I rapporten kommer det frem at Nye Veier har oppnådd kostnadsreduksjoner på 17 prosent i sin utbyggingsportefølje. Disse resultatene kan tilskrives både selskapets rammebetingelser og deres evne til å optimalisere samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Samtidig har Statens vegvesen, til tross for økte kostnader i planfasen før Nye Veiers opprettelse, dokumentert en kostnadsreduksjon på omtrent 7 prosent i den sammenlignbare delen av sin portefølje.

«Resultatene dokumenterer at målestokkonkurransen mellom Nye Veier og Statens vegvesen har fungert etter hensikten,» skriver Menon i rapporten.

Konsulentselskapet advarer mot å redusere omfanget av målestokkonkurransen, og mener at det kan føre til at gevinstene som er oppnådd på sikt vil reduseres betydelig. For effektene av denne konkurransen går utover bare kostnadsreduksjoner og påvirker også andre målsetninger i Nasjonal transportplan (NTP), som «reduksjon i antall drepte og hardt skadde» og «enklere reisehverdag og økt konkurranseevne for næringslivet.» 

Likevel har kostnadsreduksjonene i liten grad gått på bekostning av nytten for trafikantene, slår Menon fast.

Usikker miljøgevinst

Rapporten understreker imidlertid at mens veibygging gir positive bidrag til noen målsetninger, som «nullvisjon for drepte og hardt skadde,» kan det ha ugunstige effekter på miljøet. Og Nye Veier har også kun i begrenset grad bidratt til målsetningen om «effektiv bruk av ny teknologi».

Et annet aspekt som trekkes frem er den politiske styringen av beslutninger. Mens Nye Veier gir mer autonomi, er Statens vegvesen fortsatt underlagt en høyere grad av politisk styring. Dette samsvarer imidlertid med intensjonen bak Nye Veiers opprettelse, slik Menon ser det. 

Mer utbygging = større gevinst

Organisatoriske endringer har også påvirket beredskapen innen veisektoren. Mens fragmenteringen forårsaket av Nye Veiers etablering kan sees som en utfordring for beredskapen, påpeker rapporten at en mindre organisasjon som Nye Veier har opplevd færre koordineringsproblemer ved hendelser sammenlignet med den mer komplekse Statens vegvesen.

Rapporten avslutter med å igjen advare om at gevinstene oppnådd gjennom målestokkonkurransen kan bli redusert dersom den politiske støtten til Nye Veier avtar, og at omfanget av fremtidig gevinst vil være avhengig av utbyggingen fremover. 

«Jo lavere totalt nivå på fremtidig utbygging, jo lavere vil gevinsten være målt i kroner,» skriver konsulentselskapet.