Konkurs og busskollaps i Oslo er ikke lenger sannsynlig
Unibuss, Oslos største bussoperatør, sliter økonomisk, men etter lange forhandlinger er det nå usannsynlig at krisen ender med konkurs, skriver flere medier.
![](https://imaginary.finansavisen.no/resize?force=false&width=980&aspectratio=16%3A9&nocrop=false&interlace=true&url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F105495639.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3D66932667d657942e0680cc83925a91a15827ee73a3ea08169ad8bcd5044b5494)
Ruter og Sporveien nærmer seg enighet om hvordan krisen i Unibuss skal løses. Det opplyser kilder til både Aftenposten og Avisa Oslo mandag.
I tillegg til å være nær konkurs, er busselskapet ilagt store bøter etter vinterens kaos. Dersom Unibuss hadde gått konkurs, ville rundt 70 prosent av bussene i Oslo stoppet umiddelbart.
Partene i saken forhandler fremdeles, men ifølge Aftenpostens opplysninger vil en løsning trolig komme i løpet av få uker. Kommunikasjonsdirektør Elisabeth Skarsbø Moen i Ruter bekrefter overfor avisen at partene jobber med å finne en løsning for å unngå full stans i kollektivtilbudet.
– Akkurat nå ser situasjonen lysere ut enn den har gjort tidligere, sier hun.
Unibuss-direktør Atle Rønningen ønsker ikke å kommentere opplysningene. Det gjør heller ikke samferdselsbyråd Marit Vea (V), som også har deltatt i forhandlingene.
Ruter har fremmet konkursbeskyttelse som et alternativ for å unngå konkurs i Unibuss. Avisa Oslo har opplysninger om at det ikke lenger er et alternativ i forhandlingene.
Ifølge avisen skal Ruter ha akseptert at man forandrer på allerede inngåtte kontrakter, hovedsakelig i spørsmålet om hvor stor andel av bussene som skal være elektriske.
Det er ikke kjent om Oslo kommune, som eier Unibuss, skal bruke egne midler for å sikre selskapets økonomi.
(©NTB)