Frontline trekker Euronav-bud
Frontline skrinlegger det planlagte oppkjøpet av Euronav i Belgia. – Frontline seiler nå videre, sier John Fredriksens tanksjef Lars Barstad.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F70667390.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Df3679c427f582593e95c55bbee24467d5e5c7c5f0ee38f0733effc3d736e542f)
– Formålet med kombinasjonsavtaleen var å komme til en fusjon. Gitt situasjonen skulle alle impliserte parter funnet en fornuftig løsning, men det var dessverre ikke mulig, sier Frontline-sjef Lars Barstad til Finansavisen.
Sent mandag kveld ble det kjent at Frontline har terminert den lenge planlagte kombinasjonsavtalen med Euronav i Belgia.
Det vil altså si at John Fredriksen-rederiet ikke vil legge inn et oppkjøpsbud på det belgiske tankrederiet.
– Frontline seiler nå videre, med fokus på å bygge aksjonærverdier i et marked vi mener ser veldig konstruktivt ut, fortsetter Barstad.
Sterk motstand
At Frontline nå velger å droppe gigantbudet skjer etter å ha møtt på sterk motstand fra Saverys-familien i Belgia.
«Målet vårt er å overbevise styret i Euronav om å terminere sammenslåingen», sa Alexander Saverys til Finansavisen i desember, toppsjef i det familieeide selskapet Compagnie Maritime Belge - CMB.
Siden fusjonsplanene ble kjent i april i fjor har familien kritisert avtalen i sterke ordelag, og varslet at de vil gjøre det de kan for å stanse en avtale mellom John Fredriksens Frontline og Euronav i Belgia.
Selv har CMB og familien kjøpt seg opp til en eierandel på 25 prosent i Euronav, noe som betyr at familien kan blokkere en fusjon som er betinget av en tilslutning på tre fjerdedeler av aksjene.
Frontline planla i første omgang å strukturere transaksjonen som et oppkjøp, noe som bare trenger tilslutning fra 50 prosent av stemmene. Transaksjonen er strukturert på den måten nettopp på grunn av motstanden fra Saverys.
Ville blitt størst
Saverys har tidligere argumentert for at to uavhengige og konkurrerende tankrederier vil føre til «betydelige ineffektiviteter». Han har også i lang tid overfor diverse medier sagt at «et kompromiss er den eneste løsningen».
I børsmeldingen fortsetter Frontline-sjefen:
– Vi beklager for at vi ikke kunne fullføre fusjonen som forespeilet i juli 2022, da vi uten tvil ville skapt det aller største børsnoterte tankrederiet, sier han.
– På samme tid har begge selskapene hver for seg store flåter av råolje- og produkttankere, og vi begge nyter stordriftsfordeler som vist av våre respektive kvartalsrapporter den seneste tiden.