<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Ikke ferdig med Euronav

John Fredriksen har kjøpt flere aksjer i Euronav. Pareto er ikke overrasket og fastslår at Fredriksen ikke er ferdig med det belgiske tankrederiet.

Publisert 16. jan. 2023
Oppdatert 17. jan. 2023
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 827 ord
Article lead
lead
KJØPER FORTSATT: John Fredriksen har kjøpt aksjer for over 700 millioner kroner i Euronav - og det etter at Frontline droppet budet på den belgiske konkurrenten. Reuters
KJØPER FORTSATT: John Fredriksen har kjøpt aksjer for over 700 millioner kroner i Euronav - og det etter at Frontline droppet budet på den belgiske konkurrenten. Reuters

FRO

For én uke siden ble det kjent at det John Fredriksen-kontrollerte tankrederiet Frontline droppet budet på belgiske Euronav.

Det skjedde etter at Euronavs hovedaksjonær, den belgiske rederfamilien Saverys, gjentatte ganger hadde gjort det klart at de motsatte seg en sammenslåing av de to selskapene.

En fersk melding til Securities and Exchange Commission (SEC) viser at Fredriksen i løpet av forrige uke har fortsatt på kjøpe seg opp i Euronav, der han nå kontrollerer 20,31 prosent av aksjene.

I dette tallet inngår også aksjene som Frontline eier; 6,77 prosent.

– Ikke ferdig med Euronav

– Fredriksen er tydeligvis ikke ferdig med Euronav ennå, skriver Pareto Securities analysesjef Eirik Haavaldsen i sin morgenkommentar til meglerhusets kunder mandag.

Han er ikke overrasket over de nye aksjekjøpene gitt dagens prising og markedssituasjon.

Haavaldsen ser to potensielle scenarier for den videre utviklingen:

  • Enten kan Fredriksen sette seg ned med motstanderen Saverys-familien. Sammen vil de eie rundt 45 prosent av selskapet og effektivt vil kunne gjøre endringer på en ekstraordinær generalforsamling.
  • Alternativt, og like sannsynlig, kan Fredriksen opprettholde en god dialog med det nåværende lederteamet – og bestemme seg for å forbli aksjonærer i et undervurdert selskap for å avverge Saverys' forsøk på å sende Euronav i en «grønnere» retning. 

– Begge scenariene kan føre til at Euronav-skip havner i Frontline, noe som tross alt var det Fredriksen opprinnelige forsøkte å få til, skriver Haavaldsen.

Han mener man bør kjøpe aksjer både i Euronav og Frontline selv om han ikke lenger tror at fusjonsplanen slik den forelå i fjor vil bli gjennomført.

Kilder shippingnettstedet Splash har vært i kontakt med, antyder at Fredriksen trolig vil fortsette å kjøpe seg opp til en eierandel på 25 prosent i Euronav for å hindre Saverys-familien å forsøke å fusjonere Euronav med sitt eget familieeide selskap Compagnie Maritime Belge (CMB).

Vil ikke kommentere

Prisen for de nye Euronav-aksjene, som er kjøpt mellom 10. og 13. januar, ender på over 700 millioner kroner. De første ble kjøp tirsdag, da Fredriksen sikret seg 1,58 millioner Euronav-aksjer. Onsdag handlet han 320.000, torsdag 1,66 millioner og fredag nær 1,57 millioner aksjer i Antwerpen-rederiet. 

Kjøpene er ifølge SEC-meldingen gjort til kurser opptil 13,35 euro og 14,60 dollar.

I meldingen til SEC vises det til at avtalen om å kombinere de to selskapene er terminert fra Frontlines - det vil si Fredriksens - side, og at de nye aksjekjøpene er gjennomført for investeringsformål.

John Fredriksen ønsker overfor Finansavisen mandag ikke å kommentere sine nye kjøp i Euronav-aksjen.

Tidligere har han åpnet for at han kan sitte med litt mindre eierandeler i større selskaper og at de ikke nødvendigvis skal styres av ham i ett og alt.

Ved å slå sammen Euronav og Frontline ville man skapt verdens desidert største børsnoterte tankrederi.

Lang kamp

Maktkampen rundt Euronav har pågått i over et halvt år. Saverys-familien har begrunnet sin motstand med at de ønsker å dra Euronav i en grønn retning, og gradvis trappe ned tankvirksomheten.

– Målet vårt er å overbevise styret i Euronav om å terminere sammenslåingen, sa Alexander Saverys til Finansavisen i desember.

Han er toppsjef i det familieeide selskapet Compagnie Maritime Belge (CMB). CMB og familien har gradvis kjøpt seg opp til en eierandel på 25 prosent i Euronav, noe som betyr at de kunne blokkere en fusjon som var betinget av en tilslutning fra tre fjerdedeler av aksjene.

– Åpenbar mulighet

Paretos Haavaldsen sa etter termineringen av budet at han ikke nødvendigvis trodde Euronav var tapt for Fredriksen.

– Nå ender vi jo mest sannsynlig opp med en situasjon der det sitter én stor belgisk aksjonær som ikke ønsker at Euronav skal holde på med tankfart, og to store andre aksjonærer - Fredriksen privat og Frontline - som ønsker å øke sin flåte av tankskip, sa han til Finansavisen.

– Dersom de kan sette seg ned og snakke sammen er det jo en åpenbar mulighet for at Euronav kan selge skip.

Har kjøpt opp flere

John Fredriksen har en lang historie for å kjøpe opp selskaper.

Frontline var opprinnelig et børsnotert svensk rederi som Fredriksen i 1996 overtok og flyttet til Oslo. Samtidig ble satsingsområdet endret fra store kombinasjonsskip til råoljetankere i suezmax- og VLCC-klassene ved at Fredriksen la sine egne skip inn i flåten.

Senere har selskapet vokst gjennom bestilling av nye skip og en serie oppkjøp og fusjoner. Mye av den øvrige norske stortankflåten ble gradvis innlemmet i Frontline gjennom overtagelse av tankskipsvirksomheten i Wilh. Wilhelmsen, Mosvold Shipping, Mosvold Farsund og deler av tidligere Bergesens tankflåte.

Av utenlandske oppkjøp i Frontlines regi var rederiet London & Overseas Freighters det første. Senere fulgte blant andre overtagelsen av mesteparten av det svenske tankrederiet ICB og oppkjøpet av tankflåten til det gamle storrederiet Golden Ocean.

Der fikk Fredriksen hånd om en tankflåte på 18 skip for et kontantutlegg på 63 millioner dollar i 2000.

Kursfall

Siden slutten av november har aksjekursen på Euronav falt med 26,3 prosent. Fallet var særlig kraftig på børsene i New York og Brussel tirsdag i forrige uke etter at det ble kjent at Frontline hadde valgt å droppe avtalen om å gi et oppkjøpstilbud.

Til gjengjeld steg kursen på Frontline på meldingen om at avtalen om å slå de to selskapene sammen ble terminert.